Auteur Topic: Contactafdrukken maken met (standaard) flatbedscanner i.c.m. brightpad  (gelezen 769 keer)

Offline marius

• Nieuw
  • *
Ik wil contactafdrukken maken met een standaard flatbedscanner. Mijn theorie daarbij is dat ik de negatieven en/of dia's op de glasplaat leg en vervolgens een led-brightpad als achtergrondverlichting gebruik. Rest alleen nog het uitschakelen van de scannerlamp. Het voordeel daarvan laat zich raden.

Ik gebruik een brightpad als lichtbak om oude negatieven/dia's te sorteren en vervolgens wordt de selectie middels een diascanner gescanned. De administratie van al die negatieven/dia's is tijdrovend en beperkt zich meestal tot het benoemen van een deelverzameling. Mocht op een later tijdstip besloten worden om een eerder niet geselecteerd negatief/dia alsnog te digitaliseren dan moet er wederom in de deelverzameling gezocht worden naar de bewuste opname.

Tijdens mijn rondgang over het forum is mij duidelijk geworden dat er velen zijn die op een of andere manier worstelen met (de kosten bij) het maken van (overzichts-)scans en met de voorgestelde (goedkope) oplossing geholpen worden.

Zijn er lezers met ervaringen op dit gebied of met voldoende kennis van scanners om uit te leggen hoe, zonder schade, de lamp uit te schakelen.
Graag hoor ik het verhaal. (Ik heb een Canon TS5050.)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2021, 03:21:05 door marius »
... genoeg te ontwikkelen ...

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
Re: Contactafdrukken maken met (standaard) flatbedscanner i.c.m. brightpad
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2021, 08:47:07 »
Je zou het eerst eens kunnen proberen met de lamp aan. Misschien komt er voor contactafdukken iets bruikbaars uit.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2021, 09:22:46 »
Het moet wel mogelijk zijn.
Sommige HP scanners hadden een diahulpstuk dat inderdaad zo werkte: lamp uit en extra lichtmodule die op de glasplaat komt. Dat wordt elektronisch geregeld.
Ik heb ook wel eens een "foto" gemaakt met een scanner door die met open klep op de omgeving te richten. Gaf een soort van beeld.
Het gaat er om dat de sensor licht opvangt.

Pas wel op met oudere scanners met een fl buisje. Dat wekt met hoge spanning. Moderne ledbuisjes hebben dat niet.
Je kunt ook de hoogspanningsoscillator uitschakelen.

Je hebt kans op een strepenraster als de lichtbak niet continu licht geeft maar knippert op een hoge frequentie.

Mijn eigen Microtek scanner heeft een transparanten functie en die kan standaard contactafdrukken maken.

Offline McLoe

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Rollei 2.8F, H'blad 501cm, Pentax 67, Sinar 8x10"
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2021, 11:05:32 »
Is je gedachtengang niet te complex? Je hebt al een lichtbak, en vast ook wel een digitale camera (al is het maar je iPhone). Leg je negatieven op je lichtbak, glasplaatje eroverheen, klik, klaar. Er bestaat een camera-appje dat gelijk negatief naar positief omzet. Als je het professioneler wil aanpakken, koop je een reprozuiltje. Zou zo maar kunnen dat een oude 10mp-digitale camera zelfs een betere 'scan' oplevert dan je HP. Er is veel informatie over DSLR-scanning te vinden, kijk bv eens op https://www.nidf.nl/reproductie.html
‘Om een foto goed te zien, kun je het best ervan wegkijken of je ogen dichtdoen.’ Roland Barthes, in La Chambre Claire (1980)

Offline marius

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2021, 13:36:57 »
@Erik van der Harst
Resultaat was niet om aan te zien.

@sterremuur
Bij sommige LED brightpads moet je inderdaad een melkwit glas gebruiken om het licht egaal en rustig te maken. Gelukkig zijn er ondertussen LED brightpads die stabiel helder wit licht uitstralen en zonder meer als lichtbak te gebruiken zijn. Ik heb een Crafts & Co A3 van de Action.

@McLoe
Misschien wel, maar gemak dient te mens. De scanner staat naast me en de scan gaat dan regelrecht de computer in.
Mijn avatar is een voorbeeld van een opname met de lichtbak en een iPhone vanuit de vrije hand, dat kan inderdaad beter met een vaste opstelling zoals een reprozuiltje. Je moet dan de ruimte hebben om een vaste opstelling neer te zetten. Ik scan wanneer het me uitkomt en dan is de scanner oplossing vlotter.
Momenteel scan ik met een Rollei scanner (naar een sd-card) maar dat is arbeidsintensief en heeft een wat minder resultaat. Ik scan gewoon alles en achteraf kijk ik wel welke opnames een toekomst hebben. Dank in ieder geval voor de url, dat is welkome informatie.

Allen dank voor de reacties, uiteraard blijf ik open staan voor meer bijdragen.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2021, 13:40:29 door marius »

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2021, 14:49:24 »
Dan zal je het snoertje naar de lamp moeten onderbreken, 1 draadje doorknippen, 2 aderig draadje eraan solderen en dan naar een schakelaartje waarvoor je een gaatje zal moeten boren, tenzij er al ergens een gaatje is, dan kan je het draadje daardoor doen en het schakelaartje er buiten laten hangen. Als het een TL lamp is staat er wel hoge spanning op dus goed isoleren. Zonder beschadiging zou je ook als het draadje van de lamp ergens met een stekkertje vastzit dat stekkertje kunnen lostrekken. Alleen moet dan als je weer gewoon wilt scannen de scanner weer open. Een mogelijk probleem is ook de kleurtemperatuur van die led lichtbak. Dat kan wat merkwaardige kleuren geven maar misschien is daar in de computer nog wat aan te doen.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2021, 17:53:39 »
Noob vraagje: als ik ga scannen zegt mijn scanner eerst "lamp opwarmen." Hoe bepaalt de scanner wanneer hij klaar is met opwarmen? Gaat dat met een timer of met een temperatuurschakeling?  Of gaat dit over een andere lamp?

Offline marius

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2021, 23:25:14 »
@Erik van der Harst
Meestal houd ik onderdelen over wanneer ik fysiek aan apparatuur sleutel  :'( dus dat is een laatste redmiddel.
Eind van de maand krijg ik een Canon EOS 400D camera in bruikleen dus ga ik toch wat stoeien met het 'reprozuiltje' van McLoe. Met wat handvaardigheid moet dat te verwezenlijken zijn.

@Ree
Helaas, het antwoord op jouw vraag weet ik niet.
Het gaat hier over het gebruik van een scanner met een uitgeschakelde scannerlamp.

Meer bijdragen blijven welkom want met een scanner bij de hand is het niet zo omslachtig.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2021, 23:28:49 door marius »

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2021, 23:46:47 »
Noob vraagje: als ik ga scannen zegt mijn scanner eerst "lamp opwarmen." Hoe bepaalt de scanner wanneer hij klaar is met opwarmen? Gaat dat met een timer of met een temperatuurschakeling?  Of gaat dit over een andere lamp?
Waarschijnlijk gewoon met een vast ingestelde timer.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2021, 00:36:09 »
helaas. dat gaat niet 1.2.3 werken. de scanner gebruikt het eerste stukje van het scantraject voor het kalibreren van de ccd. er zit een strookje zwart en wit aan de onderkant van de behuizing net naast het glas. dat scant ie en maakt alle levels voor de pixels van die cc gelijk. zowel zwart als wit. dus pas daarna moet de lamp uit. ik had dat ooit opgelost door een microswitch aan de bodem van de scanner vast te maken die ingedrukt werd door de scanwagen en vrij kwam na ongeveer twee centimeter. daarmee schakelde ik de draden naar de scanlamp.

uiteindelijk liep dat op niets uit. en dat kwam door geheel iets anders: deze scanners hebben een programmeerbare versterker voor het signaal wat uit de ccd komt (dat is analoog namelijk) en een scanner met negatiefstrook heeft drie instellingen voor die versterker: opzicht, doorzicht negatief en doorzicht positief, dus voor papier, negatieven en dias. de contrastomvang van die drie bronnen zijn totaal verschillend. dia's hebben het hoogste contrast voor een ccd, en kleuren negatieven het laagste. een scanner zonder doorzichtmogelijkheid heeft alleen een opzicht instelling in de software zitten. het resultaat: als je negatieven scant, gebruik je maar een klein gedeelte van het contrast wat de scanner verwacht. alle informatie zit vanuit de scanner gezien tussen lichtgrijs en iets mider licht grijs. dus als je scanner 16 bits per pixel aankan, komt er maar voor 8 bits aan data uit. en voor 8bits scanners is het nog veel dramatischer.

en dan heb ik het nog niet over de opgegeven resolutie en de daadwerkelijke resolutie van flatbed scanners... Brrr.

duidelijk?
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2021, 09:14:05 »
Een andere mogelijkheid is, je negatieven op een glasplaat leggen en een paar cm lager eronder de brightpad als onderlicht.
Dan dit hele vlak met een digitale camera fotograferen en op je computer omzetten naar positief.
Vriendelijke groeten, Hans

Online jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2021, 11:48:19 »
Mijn vraag ook inderdaad, is de doelstelling om contactafdrukken te maken, of om de negatieven te sorteren?

Voor dit doeleinde is een app op je telefoon wel handig, gewoon richten en dan heb je meteen een idee van wat er op staat.

https://www.youtube.com/watch?v=VxZow38d6Ek&ab_channel=AnalogResurgence

De conclussie van dat filmpje is dat dit je beste optie is:
https://www.filmlabapp.com/

Niet om daadwerkelijk te scannen, maar wel als negatief viewer.
Realtime inverted view van je film.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1Program,  Mamiya 645 Pro Prisma, 645 Sekor C/N 35/45mm

Offline marius

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2021, 02:32:16 »
@MacSimski
Bruikbare achtergrondinformatie, begrijpelijk uitgelegd, dank daarvoor.
Één ding is nu wel duidelijk, er komt dus meer bij kijken dan gewoon even 'lichtje uit-lichtje aan'. Dat houdt voor mij in dat ik dit voorlopig niet doe bij mijn huidige scanner. Maar wanneer ik een nieuwe aanschaf of tegen een leuk afdankertje aan loop dan ga ik mij er toch zeker in verdiepen. Het wordt dan ook meer een projectje om een scanner te modificeren.

@srdlm
De brightpad geeft gelukkig een egaal lichtbeeld dus de negatieven kunnen er meteen op. Rest mij nog een standaard te maken waar de camera aan komt te hangen. Et voila, een 'poor man's reprozuiltje'.

@jbladel
Dank voor de links, ben weer wat wijzer.
Het idee was om met een scanner en een brightpad contactafdrukken te maken.

Omdat de prio ligt bij de verwerking van negatieven en positieven ga ik nu voor de reprozuil.
Op het moment dat er voldoende tijd én een (disposable) scanner is ga ik alsnog met het oorspronkelijke idee verder.

Dat betekent dus dat meer informatie welkom blijft ...

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2021, 07:53:53 »
Et voila, een 'poor man's reprozuiltje'.

Mijn "poor man's" oplossing bestond uit de aanschaf van een Epson 3200 voor €25 op Marktplaats met alle denkbare negatiefhouders erbij. Je moet best wat tijd en moeite stoppen in een reprozuiltje om de kwaliteit van een dergelijke scanner te kunnen evenaren. Nadelen zijn dat ie veel ruimte op je bureau inneemt en dat je software nodig hebt om hem aan te sturen.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2021, 07:54:30 »
Nog even een advies als je de negatieven op de brightpad legt, zorg dat je de vrije ruimte rondom de negatieven afdekt. Dit voorkomt hinderlijk strooi licht en komt het uiteindelijke contrast ten goede.

Zelf gebruik ik de negatiefhouders van mijn vergroter als ik op die manier een enkel negatief digitaliseer.
Contacten maak ik steeds in de doka op de analoge wijze.
Vriendelijke groeten, Hans