Auteur Topic: Zoekend naar oorzaak van vreemd lichtverschijnsel op foto  (gelezen 1258 keer)

Offline Ree

• Vaste bezoeker
Re: Zoekend naar oorzaak van vreemd lichtverschijnsel op foto
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2021, 10:59:52 »
Ik ben er ook uit wat er aan de hand was.
Wat een mooie analyse. Chapeau!

Offline Clemens

• Vaste bezoeker
  • Nikon FE, F2 en F2a
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2021, 12:58:32 »
WOW, goed gezien.

Combineren, relativeren, deduceren enz?  :'D

Offline Nik

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 16 april 2021, 21:05:10 »
Ik herzie mijn eerdere opmerking dat er iets mechanisch is geweest, een mens kan tenslotte altijd zijn mening herzien en zeker als het fout was.
Ik ben er ook uit wat er aan de hand was.

Ik heb de foto's horizontaal naast elkaar gelegd. En daarbij viel het me op dat de vlekken niet alleen iets verschoven waren van elkaar maar ook bijna twee graden verdraaid.

Het is dus onscherp, zwaar overbelicht en niet vast.
Iets wat zo onscherp is dat het bijna niet meer te zien is moet dus vlak voor de lens hebben gezeten.  Lens van een wegwerpcameraatje is klein en groothoek, vaak rond de 30mm dus veel perspectief vertekening. Een front lensje dus ter grootte van ongeveer een halve centimeter
Om het bij flitsen zwaar overbelicht te krijgen moet de flits er dus direct op zijn gevallen van heel dichtbij.
Het onderwerp heeft zich bewogen tussen beide opnamen dus iets wat min of meer tijdelijk voor de lens heeft gezeten.

En toen viel het muntje.  Het is een draadje, dunner dan een stukje garen waarschijnlijk gewoon een enkele kunststof vezel uit een trui of deken. Die reflecteren goed, zijn vaak spiraalsgewijs gekruld en kunnen makkelijk even aan de camera hebben vast gezeten. Stop de camera weer weg of pak hem even van hand tot hand en het vezeltje is weer weg.
Tot zover is het theorie maar met een digicompactje is het snel te testen. Dus draadje uit een kledingstuk trekken, voor de lens hangen maar wel zo dat het ook voor de flitser zit en Presto!  Helaas geen krullende kunststof vezels maar de test pakte bevestigend uit.

Interessant en zelfs duidelijk genoeg om te volgen voor een leek als ik op dat vlak  ;)

Het was nog zo interessant geweest om de negatieven nog te hebben. Dan had ik kunnen checken of beide foto's na mekaar genomen zijn, wat relevant had kunnen zijn voor deze theorie.