Auteur Topic: Zoekend naar oorzaak van vreemd lichtverschijnsel op foto  (gelezen 1255 keer)

Offline Nik

• Nieuw
  • *
Zoekend naar oorzaak van vreemd lichtverschijnsel op foto
« Gepost op: 12 april 2021, 20:53:50 »
Hallo  :)

Graag deel ik met jullie 2 foto's waarvan we ons afvragen of het "lichtverschijnsel" technisch kan verklaard worden.
M.a.w. we vragen ons af hoe die witte vorm op foto ontstaan is.

Beide foto's werden (ongeveer 25 jaar geleden) ontwikkeld vanaf éénzelfde filmrolletje.
Ik herinner me niet meer precies hoeveel foto's op het rolletje zaten, enkel dat de witte vorm op 2 foto's stond.
Destijds hadden we in onze kenniskring iemand die als hobby ook foto's ontwikkelde en aan die persoon hebben we de foto's nog getoond, omdat we dachten dat hij er eventueel een verklaring voor had. Maar die persoon kon niet echt plaatsen waardoor dit kwam.

Nu jaren later zijn de foto's nog eens uit de kast gehaald en na even zoeken vond ik dit forum.
Het zijn geen scans wel foto's van de foto's. Er zit wel weinig verschil op met de originele.

Ik ben benieuwd : is dit iets wat onder jullie bekend voor komt en hoe ontstaat zo'n witte vlek dan? Of zitten we met een mysterieus verschijnsel op onze foto's?
Alvast bedankt voor het meedenken  ^^

« Laatst bewerkt op: 12 april 2021, 20:57:19 door Nik »

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Zoekend naar oorzaak van vreemd lichtverschijnsel op foto
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2021, 21:04:36 »
Dit zegt me helemaal niets, heb het verschijnsel ook niet eerder gezien. Toevallig in die tijd misschien met een ouija bord gespeeld? ^^

Offline Nik

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2021, 21:06:07 »
Dit zegt me helemaal niets, heb het verschijnsel ook niet eerder gezien. Toevallig in die tijd misschien met een ouija bord gespeeld? ^^
Toen nog niet, jaren later wel  :P

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2021, 21:10:28 »
In die tijd werden ook allerlei geesten waargenomen. Misschien dat je er eentje gevangen hebt.  :'D

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2021, 21:11:00 »
Het zijn flitsfoto's en in die hoek kun je de verklaring vinden.

Maar er zijn genoeg sites waar je deze kunt tonen als bovennatuurlijk verschijnsel.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Nik

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2021, 21:17:14 »

Maar er zijn genoeg sites waar je deze kunt tonen als bovennatuurlijk verschijnsel.
Inderdaad er zal een flits gebruikt zijn op dat moment. Nu hadden we met deze vakantie toch wel meerdere foto's genomen met flits in dat huisje maar enkel op deze 2 foto's hadden we deze witte vorm.
Kwam dit vaak voor op foto's toen? Is de vorm of iets anders in die belichting herkenbaar of is er iets waardoor men zeker kan zijn dat het aan de flits ligt?
We hebben altijd veel foto's genomen maar dit nooit eerder gezien.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2021, 21:20:47 »
Als je de negatieven nog hebt dan kun je daar misschien meer uithalen.
Ik denk eerder aan een lichtlek tijdens het ontwikkelen.

Op de bovenste foto staat een spiegel in de hoek maar onder niet maar als je in een spiegel flitst dan krijg je geen lichtvlek zwevend in de kamer.

Boven natuurlijke verschijselen bestaan niet want als ze wel bestonden was het natuurlijk  0:).
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2021, 21:25:38 »
Als er onbedoeld een vinger of iets anders voor/tegen/naast de flitser werd gehouden kon je vreemde artefacten krijgen.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Nik

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2021, 21:26:30 »
Als je de negatieven nog hebt dan kun je daar misschien meer uithalen.
Ik denk eerder aan een lichtlek tijdens het ontwikkelen.

Helaas hebben we de negatieven niet meer  :(

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2021, 23:30:24 »
Ik denk dat er geflitst is, maar per ongeluk met de sluiter op B (bulb) ipv op 1/30 sec.
Dan krijg je een tijdopname gedurende de tijd dat de fotograaf de knop ingedrukt houdt. Als de camera dan langs een lamp of ander licht voorwerp beweegt dan zie je die als een bewogen vorm.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2021, 12:03:46 »
Wat me ook opvalt is dat de beweging niet constant lijkt. Ik zie allemaal overlappende cirkel achtige vormen. Bij elkaar zo'n vijfentwintig ringen. Kan het een effect zijn van een mechanische sluiter die schoksgewijs afloopt?   Afstanden tussen de 'ringen' lijken vrij constant dus ik denk toch aan iets mechanisch.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2021, 12:30:18 »
Ik denk dat er geflitst is, maar per ongeluk met de sluiter op B (bulb) ipv op 1/30 sec.

De rest van de foto is redelijk scherp, ik denk niet dat er op B geschoten is, en indien het wel het geval is, heeft één flits het beeld bevroren. Denk dit dat het de ringen verklaart.

De vormen bij de verschillende foto's lijken ook te veel op elkaar in een andere ruimte. Ik denk niet dat het door de reflectie van een object in de ruimte komt.

Onder het lichtlek is de foto even scherp als ernaast, dat maakt de kans dat het aan de sluiter ligt ook kleiner.

Ik verwacht dat het rolletje ergens aan het licht heeft mogen ruiken voordat het de fixeer in is gegaan. Lastig te achterhalen of dit in de camera was of bij het ontwikkelen.

Offline Nik

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2021, 22:06:27 »
Allen bedankt om mee te denken.. Ik heb vandaag aan mijn moeder eens gevraagd of zij zich herinnert met welk fotoapparaat de foto's genomen werden en volgens haar was dat met zo'n wegwerp toestelletje dat je destijds kon kopen. Eenmaal het rolletje af was deed je het toestel binnen om de foto's te laten ontwikkelen.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2021, 09:14:17 »
Een geest,
Wim >:D

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2021, 10:50:56 »
Ik herzie mijn eerdere opmerking dat er iets mechanisch is geweest, een mens kan tenslotte altijd zijn mening herzien en zeker als het fout was.
Ik ben er ook uit wat er aan de hand was.

Ik heb de foto's horizontaal naast elkaar gelegd. En daarbij viel het me op dat de vlekken niet alleen iets verschoven waren van elkaar maar ook bijna twee graden verdraaid.

Het is dus onscherp, zwaar overbelicht en niet vast.
Iets wat zo onscherp is dat het bijna niet meer te zien is moet dus vlak voor de lens hebben gezeten.  Lens van een wegwerpcameraatje is klein en groothoek, vaak rond de 30mm dus veel perspectief vertekening. Een front lensje dus ter grootte van ongeveer een halve centimeter
Om het bij flitsen zwaar overbelicht te krijgen moet de flits er dus direct op zijn gevallen van heel dichtbij.
Het onderwerp heeft zich bewogen tussen beide opnamen dus iets wat min of meer tijdelijk voor de lens heeft gezeten.

En toen viel het muntje.  Het is een draadje, dunner dan een stukje garen waarschijnlijk gewoon een enkele kunststof vezel uit een trui of deken. Die reflecteren goed, zijn vaak spiraalsgewijs gekruld en kunnen makkelijk even aan de camera hebben vast gezeten. Stop de camera weer weg of pak hem even van hand tot hand en het vezeltje is weer weg.
Tot zover is het theorie maar met een digicompactje is het snel te testen. Dus draadje uit een kledingstuk trekken, voor de lens hangen maar wel zo dat het ook voor de flitser zit en Presto!  Helaas geen krullende kunststof vezels maar de test pakte bevestigend uit.