Auteur Topic: 35mm cassettes moderne weggooien ?  (gelezen 470 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
35mm cassettes moderne weggooien ?
« Gepost op: 11 april 2021, 13:58:45 »
Heb nog partij moderne 35 mm cassettes, leeg n.l. Deze kun je niet open maken.
Weggooien ? Niet bruikbaar voor her-vul liefhebbers neem ik aan.
Heb nog partij 120 rolfilm papier op rolletjes, elk rolletje ~1,60 meter zwart papier. Is daar een leuke toepassing voor ?

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
Re: 35mm cassettes moderne weggooien ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2021, 16:29:24 »
Hervullen kan wel, indien er een restant film uit de cassette steekt.
Maar is vreselijk geklooi en kwaliteit / kleefkracht van tape die je gebruikt om nieuwe film aan restant te bevestigen bepaalt risico dat film na opname 36 loskomt van oude stuk film.

Vind dit afscheur-risico erg groot en gedoe/tijd om de film dan uit je camera te halen "too" groot.

Rolfilm papier kun je een strook kb/135 film opplakken bij originele tapestrook en dan film in 6/6 camera belichten.
Heb in forum weleens een vb gezien.

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2021, 12:45:13 »
Foma cassettes zijn fijn om te hergebruiken. Met name 200.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2021, 13:16:28 »
Wel met DX-codering waarschijnlijk dus juist heel praktisch om te herladen (stukje aanvast tapen).  Gaat eigenlijk altijd behoorlijk goed maar bij die soort cassettes is het vilt na 2 keer hervullen in miijn ervaringen wel versleten en heb je dus weer een nieuwe nodig.
Ik gebruik ook nooit 36 opnames op zo'n hervulling dus wellicht vandaar dat ik er geen slechte ervaringen mee heb. Meestal 18 opnames ongeveer. Voordeel is ook dat je minder verse film weggooit bij het hervullen. Heel zuinig kan je ook de tip aan de andere kant vastplakken aan het stuk hervulfilm.
Ik heb op die manier ook al veel kleurenfilms overgezet naar kortere films.
Bij mij speelt nast de flow ook de ruimte van m'n DoKa mee: een film van 24 opnames kan ik nog NET ophangen tussen dakbalk en de vloer maar daarboven wordt het lastig.

Het zwarte papier op rolletjes is ook te gebruiken voor licht-isolatie in / van de DoKa.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2021, 13:32:56 »
120 spoeltjes met schutpapier en filmdoosjes zijn op basisscholen volgens mij nog steeds altijd welkom als materiaal voor handenarbeid.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica Ia
Laatste speeltjes: Graflex Side Flash, B&H 400' film magazijn