Auteur Topic: Portretlens 4x5 (Intrepid)  (gelezen 2172 keer)

Offline Jaco van Lith

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Portretlens 4x5 (Intrepid)
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2021, 01:01:04 »
 Een portret maken met een 200 mm tele op een afstand van vele meters,
 vereist het gebruik van een telefoonverbinding of een megafoon
 om met het model te kunnen communiceren. 

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #46 Gepost op: 14 oktober 2021, 09:48:53 »
Ja bijna wel. Dit ging om een zwaar autistisch kind wat erg negatief reageerde op onbekenden in de te directe nabijheid. Foto's gemaakt in een winkelgebied waar veel impulsen waren dus heeft het ook nogal even geduurd voor het klaar was.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #47 Gepost op: 14 oktober 2021, 10:33:07 »
Citaat
PORTRET. Bij het 24 x 36 mm kleinbeeldformaat heeft het ideale objectief een brandpunt van 80 mm à 105 mm. Vermenigvuldig 3x à 4,5x de korte zijde van het kleinbeeldformaat en men krijgt het "ideale" brandpunt voor  een portretoptiek.  Het 4 x 5 inch formaat is gelijk aan 100 x 125 mm. Het ideale portretoptiek voor de 4 x 5 inch camera heeft dus  een brandpunt van 3x 100mm of 4x 100 mm. Dus een optiek van 300 mm à 400 mm.  Met die brandpunten kan een "kop" formaatvullend op het 4 x 5 negatief afgebeeld worden.

De vergelijking tussen 4x5 en kleinbeeld is maar beperkt te gebruiken, omdat brandpunten toch een wat ander gevoel hebben. Dat heeft voor een deel te maken met de verstellingen, maar ook met het feit dat de camera's anders werken. Als ik je een serie portretten zou laten zien gemaakt met 210mm, 240mm en 360mm, zou je grote problemen hebben me te vertellen wat met welke brandpunt gemaakt is.
Veel mensen die met 4x5 portretten schieten pakken een 210mm of een 240mm en zelden een 300mm of zelfs langer. Die lange brandpunten vragen veel balguittrek voor een hoofdvullend portret: ongeveer 45cm voor een 300mm en 60cm voor een 400mm. Dat is helemaal niet praktisch als je een beetje vlot wilt werken, nog afgezien van het feit dat veel camera's niet zoveel balguittrek hebben, niet alleen de Interprid. Een volgend probleem is dat die lange brandpunten of heel groot en zwaar zijn (denk ruim boven de kilo met filtermaten boven de100mm) of niet zo heel lichtsterk, wat ook niet zo heel lekker werkt als er weinig licht is en dan gaan we nog even voorbij aan de prijs van dat soort objectieven. Alleen de Schneider Tele-Xenar is een beetje een uitzondering op dit verhaal met zijn f5.5 en 360mm. En een laatste reden: veel mensen die met een 4x5 werken hebben een 210mm of een 240 als langste brandpunt en kiezen er voor om te werken met wat ze hebben.

Offline zilverprint

• Nieuw
  • *
  • Welcome to the Dark Side
« Reactie #48 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:19:46 »
De vergelijking tussen 4x5 en kleinbeeld is maar beperkt te gebruiken, omdat brandpunten toch een wat ander gevoel hebben. Dat heeft voor een deel te maken met de verstellingen, maar ook met het feit dat de camera's anders werken. Als ik je een serie portretten zou laten zien gemaakt met 210mm, 240mm en 360mm, zou je grote problemen hebben me te vertellen wat met welke brandpunt gemaakt is.
Veel mensen die met 4x5 portretten schieten pakken een 210mm of een 240mm en zelden een 300mm of zelfs langer. Die lange brandpunten vragen veel balguittrek voor een hoofdvullend portret: ongeveer 45cm voor een 300mm en 60cm voor een 400mm. Dat is helemaal niet praktisch als je een beetje vlot wilt werken, nog afgezien van het feit dat veel camera's niet zoveel balguittrek hebben, niet alleen de Interprid. Een volgend probleem is dat die lange brandpunten of heel groot en zwaar zijn (denk ruim boven de kilo met filtermaten boven de100mm) of niet zo heel lichtsterk, wat ook niet zo heel lekker werkt als er weinig licht is en dan gaan we nog even voorbij aan de prijs van dat soort objectieven. Alleen de Schneider Tele-Xenar is een beetje een uitzondering op dit verhaal met zijn f5.5 en 360mm. En een laatste reden: veel mensen die met een 4x5 werken hebben een 210mm of een 240 als langste brandpunt en kiezen er voor om te werken met wat ze hebben.
Zo is het.  Men moet vergelijkbare optieken niet in mm uitdrukken maar in beeldhoeken. Calibers van houwitsers worden in mm uitgedrukt.
Een kleinbeeld lens heeft een totaal andere constructie dan een LF lens. zelfs met een 150mm (ahem beeldhoek 57°) kun je perfecte portretten maken.
Een groter brandpunt in LF heeft enkel nut om de de DOF te regelen met een acceptabele diafragma instelling. (en zoals eerder gezegd social distancing - werk comfort).
Hth Marc

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #49 Gepost op: 14 oktober 2021, 13:46:04 »
Dat is voor zeker waar. Toen ik enige maanden terug een 200mm op mijn Pentax 110 heb gemaakt was de beeldhoek vergelijkbaar met een 400mm op kleinbeeld. Makkelijk vooraf te bepalen omdat de omrekenfactor voor millimeters in vergelijkbare beeldhoeken twee keer is.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #50 Gepost op: 14 oktober 2021, 14:02:30 »
Ik heb al hier al eerder het een en ander over gezegd geloof ik en voor mij hoeft niet de hele discussie overgedaan te worden. Maar laat ik er kort nog iets over zeggen. Brandspuntafstand zegt niet alles en zelfs de beeldhoek kan verneukeratief zijn. Waar het in feite om gaat is de opnameafstand. Als die te kort is krijg je perspectiefoverdrijving. En de een heeft daar minder moeite mee dan de ander.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.