Auteur Topic: ViewScan settings  (gelezen 1260 keer)

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
Re: ViewScan settings
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2021, 21:08:29 »
Nou, ik ben erg benieuwd naar je scanresultaten.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 21 april 2021, 22:22:17 »
Ik kan hier wel alvast een tipje van de sluier oplichten. Deze foto is wel illustratief, geschoten met de Kiev 60 met Jena Sonnar 180mm op Porta 120 ISO 400. Diafragma stond op 16 bij maximale sluitertijd uit mijn losse pols (1/30). Ik wilde  zowel de achterste tulpen als de man in de hangmat scherp hebben; man op hangmat is dus niet gelukt.

Porta staat bekend om haar specifieke kleuren en deze herken je duidelijk terug, maar het is zó over de top. Ik ben er dus nog niet uit of mijn twijfel door de scanner of door het onderwerp komt.

Er zijn ook foto's in de serie die er niet uitzien alsof ze in de Jamin genomen zijn, maar deze de foto oogt zo nep. Alsof  er een aantal lagen decor achter elkaar zijn neergezet die geen relatie met elkaar hebben. Misschien komt het door de combinatie van scherptes op de foto? Of wil mijn brein geen tulpen en palmbomen bij elkaar zien? Ik weet het nog niet, maar ik denk dat de overdreven kleuren hier ook een rol bij spelen.

Dit is mijn eerste kleurenfilm die ik scan, de settings uit dit draadje zijn in principe leidend, de helderheid stond gewoon op 1. Voorlopig ga ik er nog even vanuit dat deze snoepwinkel nog wat te temmen is door meer ervaring op te doen met mijn scaninstellingen.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 22 april 2021, 08:21:01 »
Wat mij betreft niets mis mee, lekkere kleuren bom. Ook een fijne compositie.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2021, 14:07:07 »
Ik vind dit helemaal geen overdreven kleuren -het voelt eerder wat gedesatureerd.

Maar nogmaals je kunt in de software hier van maken wat je wilt.

Jon

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2021, 14:45:32 »
Wel lekker hoor die kleuren. Doet me denken aan Agfa kleurenfilm van zo eind jaren tachtig.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 23 april 2021, 18:12:17 »
Ik denk dan toch eerder aan merken als Perutz, Orwo en Revuefilmpjes uit de 80er jaren.
Die hadden vaak last van kleurzwemen e.d. Bij Agfa had ik er toch minder last van.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2021, 21:28:18 »
Je schrijft:Kleur ruimte op Adobe RGB. Dat geeft de meeste ruimte voor de kleuren en is ook de instelling van m'n monitor,
Doch . . .Google maar eens, maar tegenwoordig heb je Profoto kleurruimte die is m.i. nog groter dan Adobe RGB.
Maar hoe dan ook nooit sRGB kiezen, dat is vintage (maar wel betrouwbaar in webbrowsers, maar dan hebben we het over lage resolutie beelden). 

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2021, 10:29:08 »
Je schrijft:Kleur ruimte op Adobe RGB. Dat geeft de meeste ruimte voor de kleuren en is ook de instelling van m'n monitor,
Doch . . .Google maar eens, maar tegenwoordig heb je Profoto kleurruimte die is m.i. nog groter dan Adobe RGB.
Maar hoe dan ook nooit sRGB kiezen, dat is vintage (maar wel betrouwbaar in webbrowsers, maar dan hebben we het over lage resolutie beelden).

Goede tip maar heb dat niet op m'n iMac. Neem aan dat het geen zin heeft om op een grotere kleurruimte te scannen dan je scherm aankan of zie ik dat verkeerd?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2021, 21:23:42 »
Oh man. vuescan heb er eigenlijk al sinds de jaren 90 ruzie mee. probeer vooral niet de kleuren aan te passen in die interfarce. heel dapper van jullie om daar in te duiken.
--
kan het uit elkaar? Mooi!