Auteur Topic: ViewScan settings  (gelezen 1259 keer)

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
ViewScan settings
« Gepost op: 7 april 2021, 16:56:44 »
VueScan is nogal een uitgebreid programma met heel veel settings.
Kon er weinig van terug vinden op het www maar na een paar filmpjes te bekijken kom ik tot de volgende settings. Iemand nog tips?

Ben benieuwd of jullie andere settings gebruiken om tot een beter resultaat te komen. Ben nog maar een beginner maar met deze settings behaal ik in ieder geval (naar mijn idee) een goed resultaat.

Opties op professioneel dit geeft de meeste mogelijkheden.
Scanresolutie op de maximale resolutie van de scanner
Focus scan op altijd zodat hij de focus voor ieder negatief opnieuw bepaald
Aantal monsters op 16. Maakt het scannen wel super traag maar reduceert de ruis van de scanner aanzienlijk
Multi belichting aan. Bij een zwart wit scan maakt hij dan twee scans. 1 donkere en een lichte en dat combineert hij dan tot 1 bestand met meer grijs tinten.

Uitsnijden staat op maximaal. Krijg dan een wit randje om de foto van de houder dat vindt ik zelf wel mooi

Filter alles uit. Heb zelf geen ICE maar dat zou je hier aan kunnen zetten

Kleur op Neutraal
Zwart en wit punt op 0 hierdoor worden de scan zoveel mogelijk grijs tinten zonder dat er perse wit of zwart in moet zitten. Dat doe ik liever zelf met de contrast regelaar
Curves op 0 want ik wil zo min mogelijk aanpassing van de scan, dat doe ik liever zelf in de nabewerking.
Kleur ruimte op Adobe RGB. Dat geeft de meeste ruimte voor de kleuren en is ook de instelling van m'n monitor
Geen specifieke correctie voor de film. Wil eigenlijk wel de kleuren variaties van de soorten film terug zien. Dus als een film bepaalde kleuren geeft wil ik dat ook graag terug zien in de scan.

Output TIFF formaat, beetje de RAW onder de scan files
Compressie uit want wil zoveel mogelijk informatie van de scan bewaren
Grote van de afdruk op scanformaat. Ook hier zoveel mogelijk informatie in de afbeelding behouden

Overige voorkeuren heb ik standaard gelaten.

Mijn insteek is dus om een zo natuurlijk mogelijke scan te krijgen waarbij de film karakteristieken intact blijven.

Nu nog m'n printer zover zien te krijgen dat hij de kleuren mooi afdrukt....

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
Re: ViewScan settings
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2021, 17:01:04 »
Dit vind ik erg interessant. Ik heb ook een Minolta Dual III en liep ook al te zoeken met Vuescan.
Kon het echter nog niet echt goed krijgen, Vuescan is ook zo uitgebreid met instelmogelijkheden.
Wellicht zijn jouw instellingen een nuttige opstap voor me.
Welke versie van Vuescan gebruik je? Bij mij zijn deze menu's licht van kleur.
« Laatst bewerkt op: 7 april 2021, 17:04:18 door Ed Post »

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2021, 17:15:57 »
Dit vind ik erg interessant.
Ik ook, al gebruik ik de scanner alleen om te kiezen welk negatief ik wil gaan vergroten en af en toe een plaatje op dit forum te posten. Maar dan wil je ook de kwaliteit van het negatief goed kunnen beoordelen. Ikzelf heb de resolutie van mijn Epson 3200 op 1600 staan, dan zie je de korrels al goed. Dat houdt de grootte van de bestanden een beetje in toom.

Bij mij zijn deze menu's licht van kleur.
Bij mij ook.

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2021, 17:19:33 »
Inmiddels weer de laatste versie maar werk onder OSX in de donkere mode.

Ik had een probleem met de vorige versie, scanner liep steeds vast tijdens het scannen. Na wat gemaild met de Ed Hamrick (volgens hem lag het aan de kabel maar op een oudere versie van VueScan werkte alles prima) vroeg hij me de laatste versie te proberen en die werkt weer prima met mijn scanner. Toch super tof dat hij al die oude apparaten blijft ondersteunen.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2021, 17:51:39 »
Aantal monsters op 16. Maakt het scannen wel super traag maar reduceert de ruis van de scanner aanzienlijk
Multi belichting aan. Bij een zwart wit scan maakt hij dan twee scans. 1 donkere en een lichte en dat combineert hij dan tot 1 bestand met meer grijs tinten.

Die twee settings kende ik nog niet. Maar wat bedoel je met ruis? Ik wil de korrel van de film eigenlijk niet onderdrukken. Digitale ruis is er verder niet lijkt me.

Multi belichting lijkt wel wat op split-grade in de doka. Die kan ik nog eens proberen maar vind over het algemeen de grijstinten wel voldoende.

Verder een fijn programma - ik heb al sinds 2009 de professionele versie en voor 80 dollar met nog steeds gratis updates is dat natuurlijk geen geld.

Maar sinds ik weer een doka heb zijn scans wel veel minder belangrijk geworden.

Jon

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • Gaatjescamera
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2021, 19:24:03 »
Ik heb het kort gebruikt op mijn vorige pc, maar op de nieuwe wil hij niet goed werken helaas. Kan de scanner (V600) niet vinden of blijft hangen in de eerste definitieve scan.

Dus ik ben helaas weer terug naar de Epson software.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2021, 20:29:10 »
Heb alweer wat jaartjes een onbeperkte licentie van Hamrick. En mijn HP Scanjet G4050 doet het nog steeds.
Enige was dat bij de laatste versies hij geen 4800dpi meer ondersteunde. Kreeg direct hulp van Ed. Maar het is helaas nog niet opgelost. Draai dus nog even op een wat oudere versie.

Voor Z/W negatieven kies ik nog wel eens Kodak TMAX-100 in de presets op het kleurentablad en speel dan wat met het B/W type alvorens te scannen. Ik probeer dan een preset te vinden waarbij de curve wat central ligt en niet te veel in de hoek gedrukt is.

Batch scanning werkt redelijk goed in de automatische stand voor 35mm, maar werkt helaas niet goed met de scanramen voor middenformaat bij mij Scanjet.
« Laatst bewerkt op: 8 april 2021, 16:15:52 door Mr_Flibble »
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Clarus MS-35
Laatste speeltjes: Mimosa II, Simlar 5cm f/3.5 lens

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2021, 16:08:16 »
Die twee settings kende ik nog niet. Maar wat bedoel je met ruis? Ik wil de korrel van de film eigenlijk niet onderdrukken. Digitale ruis is er verder niet lijkt me.

Bij het aantal monsters ga je X keer dezelfde pixel scannen en daar een gemiddelde van nemen. Variatie in het scanproces minimaliseer je ermee. Naar mijn idee worden egale vlakken egaler, dus toch een soort van digitale ruis / variatie onderdrukking.

Begreep van iemand anders dat ook details duidelijker werden maar of dat daadwerkelijk zo is, geen idee.
Hoopte dat er hier wat meer kennis van zou zijn.

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • Gaatjescamera
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2021, 19:00:06 »
Heb alweer wat jaartjes een onbeperkte licentie van Hamrick.
Die heb ik ook, maar pas een jaar of 1 Ć” 2 denk ik  8)
Enige was dat bij de laatste versies hij geen 4800dpi meer ondersteunde.
Misschien is dat ook bij mij het probleem  oO
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2021, 16:23:03 door Genster »

Online jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2021, 20:41:40 »
Ik heb meermaals gehoord dat je altijd nog wat 'sharpening' toe kan/moet voegen als je wil benaderen wat je ook uit een vergroter zou krijgen. Die zie ik hier niet terug in de instelling (zelf doe ik dat altijd in Lightroom)

Zelf heb ik in mijn 'wensenlijstje' SilverFast AI studio 9 opgenomen, maar dat zijn qua prijs ook geen hele gezellige licenties.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1Program,  Mamiya 645 Pro Prisma, 645 Sekor C/N 35/45mm

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2021, 09:16:13 »
Heb Silverfast 9.0 voor mijn V700, als je een middagje stoeit met alle variabelen kun je best een werkbare instelling krijgen wat voor 90% procent van je negatieven geschikt is. Wat mij wel opviel: met de Epson software krijg ik de scan niet zo scherp als bij Silverfast. Het verschil tussen die twee pakketen vind ik bijzonder. Allebei trouwens verscherping uit.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2021, 11:14:07 »
Kleur op Neutraal

Hoi Eric,

Dank je wel voor het delen van je settings. Ik had zelf wel wat geĆ«xperimenteerd, maar was snel van het "neutraal" spoor afgeweken. Dat kwam doordat er rare defaults in de settings stonden die ik niet begreep.  Met jouw settings zijn mijn contrasten veel mooier en heb ik ook minder last van stofjes. Top!

Ree

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2021, 18:28:34 »

Kleur op Neutraal

Vraagje!

Waarom staat de "Helderheid" 1.6?

Ree

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2021, 16:55:40 »
Vraagje!

Waarom staat de "Helderheid" 1.6?

Ree

De scans komen er op mijn scanner nogal donker uit. Ik werk met Apple photo op OSX (standaard software maar bevalt me prima) en de helderheid regelaar heeft niet zo veel bereik dus vandaar dat ik wat helderder scan zodat ik wat meer ruimte heb in de nabewerking.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2021, 18:37:24 »
Check. Deze heb ik op 1 gezet, maar zolang de helderheid prima is ga ik daar niet aan zitten.

Ik heb voor het eerst kleurenfilm gescand, komende dagen zal ik mijn resultaten eens posten want ik vind de resultaten verrassend.