Auteur Topic: Rodenstock Rodagon in Meopta Opemus 5?  (gelezen 311 keer)

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
Rodenstock Rodagon in Meopta Opemus 5?
« Gepost op: 6 april 2021, 13:37:57 »
Vandaag een mooie tweedehands Rodenstock Rodagon 50mm f/2.8 ontvangen, ter vervanging van mijn EL Nikkor 50mm f/4.
Vooral om wat gemakkelijker wijd open te kunnen scherpstellen, maar ook in de hoop op een iets scherpere afdruk bij grotere vergrotingen.

Ik had gelezen dat de EL Nikkor 50mm f/2.8 niet zou passen vanwege het smalle lensplankje, maar had gelezen dat een Rodagon of Componon-S 50mm f/2.8 wel zou moeten passen.
Uiteindelijk heb ik daarom dit model bemachtigd (de non-APO variant):

Maar... Deze past óók niet, tenminste niet met het lensplankje gericht "naar binnen" zoals in de handleiding van de Opemus vermeld staat voor Meopta's 50mm f/4.5 lens en zoals mijn Nikkor er nu in zit.
Met het lensplankje andersom zou 'ie wel passen, maar dat is volgens de handleiding bedoeld voor Meopta's langere lenzen (ze vermelden 80mm).
Wel zou ik dan een opvulring moeten maken omdat de lens anders "dol" draait in het lensplankje en dus niet vast zit (de schroefdraad op de lens loopt niet tot de aanslag).

Ik heb wel op diverse plaatsen gelezen dat anderen de Rodagon wél gebruiken met de Opemus, maar kan nog niet vinden hoe zijn hem gemonteerd hebben.
Het achterste element van de Rodagon steekt een stukje verder uit vanaf de schroefdraad gezien t.o.v. de Nikkor 50mm f/4, zou ik daarom het lensplankje gewoon mogen omdraaien?
Verder denk ik dat een mogelijk probleem alleen in de uitersten van het focus-bereik zou optreden, correct?
De afstand van negatief tot lens is immers wat het verschil maakt en dat stel je in door aan de focus-knop te draaien. Ik zal "ergens" niet meer de volledige focus-slag kunnen maken denk ik.

Heb ik eigenlijk een ander lensplankje nodig voor deze lens? Zijn er bv "vlakke" lensplankjes met M39 draad gemaakt?
Of monteer ik hem toch gewoon "achterstevoren" met een opvulring, en heb ik dan ergens een enorm ongemak?
Of heb ik wellicht de verkeerde lens gekocht? Er zijn diverse varianten van de Rodagon 50mm te vinden, maar ik kan de verschillen niet goed terugvinden.

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan sturen!  ^^

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: Rodenstock Rodagon in Meopta Opemus 5?
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2021, 13:44:35 »
Ik heb tot 1999 gebruik gemaakt van een Opemus 2A (nog van mijn vader uit ca. 1965) met oa. deze lens. Ik heb daarvoor een bestaand lensplaatje aangepast (bij een machine fabriek) voor de M39x1 draad voor deze lens want oorspronkelijk zijn de Meopta lensplaatjes 23,5mm en daar passen geen M39 objectieven in.

Sinds 1999 heb ik een Dunco II 67 120 Pro en daar zitten 2 verschillende lensplaatjes voor M39 bij. Tot 60mm en vanaf 60mm brandpunts afstand. Ik werk daarmee met Rodenstock Rodagon F/2,8-50mm, F/4,0-60mm-WA en een F/4,0-80mm.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2021, 14:23:37 »
Dank voor je reactie.
De draad in het lensplankje is correct; ik heb er twee versies bij waarvan eentje M39x1. De andere heeft inderdaad kleinere draad, waarschijnlijk die 23,5mm.

Ze zijn echter allebei bol, zoiets als dit:

En volgens de handleiding moet je een 50mm lens in de holle ruimte schroeven, dus in het gat zoals je het lensplankje nu ziet.
De Nikkor 50mm f/4 past daar nét in, maar de Rodagon is te breed, waardoor hij tegen de schuine wanden aan komt en de schroefdraad niet "pakt" omdat hij niet diep genoeg in het lensplankje kan. Als ik het lensplankje omdraai zou 'ie dus wel passen, maar dan steekt 'ie veel verder uit de vergroter (dichter op het papier).

Ik zie nu dat Meopta ook dit soort plaatjes heeft verkocht (ik denk bij de Axomat serie?):

Is dat wat ik eigenlijk moet hebben?

Online Theo35

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2021, 16:28:02 »
Hier ligt een ORIGINEEL Rodenstock lensplaatje tbv Meopta/Opemus.
Nu druk ik me wat ongelukkig uit maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen/schrijven.
Het gaat om 39 mm vatting.
De binnenzijde van de ring loopt recht naar beneden in tegen stelling de Meopta's welke schuin lopen.
Het gevolg hiervan is dat er een grotere ruimte ontstaat tbv van de buitenzijde van het objectief.
IK ga er van uit dat Rodenstock wel de maten van zijn objectieven kent, het moet in dit geval zeker passen.
Voor de zekerheid heb ik de maat genomen voor de uiterste buitendiameter van het objectief
en ik kom dan op 50 mm.
Tevens hierbij een verloopring van 39 naar 25 mm.
Kijk maar of U hier mee vooruit kan.
Groetjes uit een wit Baarle-Nassau,
Theo

« Laatst bewerkt op: 6 april 2021, 16:37:42 door Theo35 »

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2021, 17:31:24 »
Hier ligt een ORIGINEEL Rodenstock lensplaatje tbv Meopta/Opemus.
Nu druk ik me wat ongelukkig uit maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen/schrijven.
Het gaat om 39 mm vatting.
De binnenzijde van de ring loopt recht naar beneden in tegen stelling de Meopta's welke schuin lopen.
Het gevolg hiervan is dat er een grotere ruimte ontstaat tbv van de buitenzijde van het objectief.
IK ga er van uit dat Rodenstock wel de maten van zijn objectieven kent, het moet in dit geval zeker passen.
Voor de zekerheid heb ik de maat genomen voor de uiterste buitendiameter van het objectief
en ik kom dan op 50 mm.
Tevens hierbij een verloopring van 39 naar 25 mm.
Groetjes uit een wit Baarle-Nassau,
Theo

Toevallig zie ik zojuist zoiets op internet:

Is dat wat je ook bedoelt?
Ik heb de lens opgemeten; die is exact 49.5mm in diameter, alsof het er voor gemaakt is!  ^D

Citaat

Bedoel je dat je 'm over hebt en eventueel wil verkopen? Dan ben ik zeker geïnteresseerd!
Anders ga ik op jacht naar bovenstaande online. :)

Online Theo35

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2021, 17:57:26 »
Het is inderdaad de afgebeelde ring
Verkopen?
Alle plus en minnen bij elkaar opgeteld kom ik tot het bedrag van:
noppes, voor niks, gratis, te geef.
Wel verzend kosten.

Groet van
Theo

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2021, 18:22:23 »
Het is inderdaad de afgebeelde ring
Verkopen?
Alle plus en minnen bij elkaar opgeteld kom ik tot het bedrag van:
noppes, voor niks, gratis, te geef.
Wel verzend kosten.

Groet van
Theo

Daar zou ik heel blij mee zijn, bedankt voor het aanbod! De onkosten vergoeden lijkt me zeer vanzelfsprekend. :)
Ik zal een privé-bericht sturen om e.e.a. verder af te spreken.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2021, 22:08:13 »
Dit gaat zeker passen.
Роберт

Online Theo35

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2021, 12:41:24 »
Seb ik heb je een mail gezonden
Groet,
Theo

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2021, 13:40:32 »
Dit gaat zeker passen.
Het lijkt er op van wel! Heb de lens nog een keer nagemeten en het zou inderdaad precies moeten passen.

Seb ik heb je een mail gezonden
Groet,
Theo

Mailtje ontvangen en beantwoord!  :)

Ben heel benieuwd naar de resultaten straks met de Rodenstock, heb er veel goeds over gelezen.
Vanavond eerst nog maar een avondje met de Nikon aan de slag...  0:) Wat overigens óók een fijn lensje is...

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2021, 16:12:13 »
Vandaag de postbode al aan de deur gehad met een doos vol goodies.
Waaronder het juiste, originele Rodenstock lensplankje.
Maar ook nog o.a. een verloopring M39 - M25, wat andere lensplankjes, negatiefmasker, glasplaatjes en een Schneider Componon 50mm f/4 lens.
Die Componon wil ik later ook nog eens proberen. Met de verloopring past 'ie ook in mijn Opemus...  :)

Meteen de Rodagon maar eens passen:

Zoals verwacht past dat perfect.
Later nog eens goed kijken of alles nog een beetje parallel staat, al zien we dat bij gebruik waarschijnlijk snel genoeg.
Hopelijk kan ik één dezer dagen nog wat tijd vinden om wat afdrukken te maken.
Theo, nogmaals hartelijk dank!

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2021, 16:47:32 »
Mooi dat het zo is opgelost!
Роберт

Online Theo35

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2021, 16:57:41 »
Weer een persoon gelukkig gemaakt.
Kennelijk hoef ik niet gerepareerd te worden!!!!
Theo

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 8 april 2021, 17:19:16 »
Met die rodagon heb je een heel mooi objectief.
Componon is zeker ook heel goed alleen iets minder lichtsterk wat bij zware negatieven het scherpstellen iets lastiger kan maken.
Qua uiteindelijke belichtingstijd zal t geen verschil maken omdat je ws bij f8.0 zult afdrukken.
Veel doka plezier  ^^
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 8 april 2021, 18:19:57 »
Weer een persoon gelukkig gemaakt.
Kennelijk hoef ik niet gerepareerd te worden!!!!
Theo

^D
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.