Auteur Topic: Lensadapter advies gevraagd  (gelezen 376 keer)

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Lensadapter advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 7 april 2021, 09:02:27 »
Even uitgaande van een adapter zonder glas..

Wat betreft de scherpstel afstand geldt grofweg dat de afstand van je onderwerp tot de lens gegeven wordt door de brandpuntsafstand in het kwadraat gedeeld door de uittrekverlenging plus nog eens de brandpunt afstand. Dit alles mits de uittrek verlenging niet groter is dan de brandpunt afstand.

Wanneer je dus van 43.5mm naar 46.5mm gaat en je adapter ook nog een paar millimeter toevoegt, en dan zit je al snel op 5 mm, dan heb je samen effectief 8 mm uittrekverlenging. Voor de objectieven die je hebt aangegeven zou dat betekenen, dat de maximale afstand tot het onderwerp als volgt wordt:

Voor 135mm wordt dat 2.4m, of dichterbij, dus nog steed goed geschikt voor portret dus.
Voor 50mm wordt dat 0.36m, of dichterbij, dus eventueel geschikt voor close-up dus.
Voor 28mm wordt dat 0.12m, of dichterbij, en dat is best weinig, misschien geschikt voor macro.

Geladen met film: Olympus Mju-I, Olympus OM-1 + 28/3.5, Bronica SQ-b + 80/2.8

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #16 Gepost op: 7 april 2021, 11:03:56 »
Even uitgaande van een adapter zonder glas..

Wat betreft de scherpstel afstand geldt grofweg dat de afstand van je onderwerp tot de lens gegeven wordt door de brandpuntsafstand in het kwadraat gedeeld door de uittrekverlenging plus nog eens de brandpunt afstand. Dit alles mits de uittrek verlenging niet groter is dan de brandpunt afstand.

Wanneer je dus van 43.5mm naar 46.5mm gaat en je adapter ook nog een paar millimeter toevoegt, en dan zit je al snel op 5 mm, dan heb je samen effectief 8 mm uittrekverlenging. Voor de objectieven die je hebt aangegeven zou dat betekenen, dat de maximale afstand tot het onderwerp als volgt wordt:

Voor 135mm wordt dat 2.4m, of dichterbij, dus nog steed goed geschikt voor portret dus.
Voor 50mm wordt dat 0.36m, of dichterbij, dus eventueel geschikt voor close-up dus.
Voor 28mm wordt dat 0.12m, of dichterbij, en dat is best weinig, misschien geschikt voor macro.

Dit is potverdorie informatie waar je nog eens wat aan hebt, bedankt!  ^^ ^^ ^^
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline RonMon

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Cameraverzamelaar
« Reactie #17 Gepost op: 7 april 2021, 11:26:30 »
Iedereen bedankt voor de informatie! Als ik alles zo nalees dan denk ik dat ik het idee nog even in de koelkast parkeer. Ik zou dan toch voor een adapter met glas kiezen om meer scherpstelmogelijkeheden te houden, en dat glas zorgt voor een kwaliteitsafname in de foto's. Ik sla de info op voor de toekomst!
It's Not The Camera, It's The Photographer

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #18 Gepost op: 7 april 2021, 11:38:16 »
Iedereen bedankt voor de informatie! Als ik alles zo nalees dan denk ik dat ik het idee nog even in de koelkast parkeer. Ik zou dan toch voor een adapter met glas kiezen om meer scherpstelmogelijkeheden te houden, en dat glas zorgt voor een kwaliteitsafname in de foto's. Ik sla de info op voor de toekomst!

Ik heb even met je zitten zoeken, maar zag dat metabones deze adapter (helaas) niet heeft.

Je kan altijd een van de goedkopere adapters uitproberen, als de beeldkwaliteit dan tegenvalt stuur je hem terug, als het niet tegenvalt heb je geluk.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #19 Gepost op: 7 april 2021, 15:15:52 »
Wat een gedoe.

Zet gewoon die Rokkors op je X-700 en doe er een filmpje in  :D

Jon

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 7 april 2021, 15:33:24 »
Om Minolta objectieven op je Nikon te kunnen gebruiken het je inderdaad 2 opties.
  • Adapter zonder ingebouwde correctielens, waarbij je dus niet op oneindig kan scherpstellen.
  • Adapter met ingebouwde correctielens, waarbij je dus wel op oneindig kan scherpstellen.
Het is dus maar net wat je met je Minolta objectieven wil gaan doen.

Het correctielensje is een heel erg simpel lensje waardoor de beeldkwaliteit wat terug loopt. Gewoon uitproberen of het je bevalt.
Voor de prijs hoef je het niet te laten als je het uit China/Hongkong laat komen.

Zonder correctielensje al te koop voor €5,77 inclusief verzendkosten

Met correctielensje al te koop voor €18,54 + een paar Euro verzendkosten

Wil je met AF chip dan ben je een stuk duurder uit.