Auteur Topic: Negatieven opnieuw wassen?  (gelezen 211 keer)

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
Negatieven opnieuw wassen?
« Gepost op: 4 april 2021, 13:33:58 »
Ik weet niet wat er gebeurd is met deze film (naast dat hij heel dun is door onderontwikkeling) maar er zitten veel vlekken op. Ook over de hele lengte een stippellijn aan druppels of zo (linker kant).

Ik heb de negatieven al geknipt. Hoe kan je ze het best wassen? allemaal op de spiraal en in een tankje?

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
Re: Negatieven opnieuw wassen?
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2021, 15:11:49 »
Als het kalkvlekken zijn kan je ze er ook voorzichtig afpoetsen met zo'n lens schoonmaak papiertje. Ze zitten meestal op de glimmende achterkant van de film. Of als je ze opnieuw wast de druppels er af vegen met zo'n rubberen knijper of een zeemleren lapje.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2021, 16:24:56 »
Je kunt gewoon in een schaaltje spoelen. Controleer eerst even op welke kant ze zitten. Als ze op de glanzende kant zitter, kun je Erik's advies volgen. Zitten ze op de matte kant, neem dan demi water en wat onvlekkingsmiddel en kijk hoe het gaat. Een poosje weken is waarschijnlijk voldoende, maar wees terughoudend met een afstrijktang vanwege krassen. Schuin ophangen aan een hoek is vermoedelijk voldoende.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2021, 14:59:37 »
Ik heb geen idee hoe ze er op gekomen zijn. Het is mijn eerste home developed sessie in de Paterson met D76.

Ontwikkelaar, fixeer en laatste was doe ik allemaal met demi water. Laatste was is adox photoflo 2. Dat moet je daarna toch niet meer afspoelen???

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2021, 15:07:46 »
Ik heb geen idee hoe ze er op gekomen zijn. Het is mijn eerste home developed sessie in de Paterson met D76.

Ontwikkelaar, fixeer en laatste was doe ik allemaal met demi water. Laatste was is adox photoflo 2. Dat moet je daarna toch niet meer afspoelen???

Als je demiwater gebruikt tijdens de laatste spoeling is photoflo of vergelijkbaar middel eigenlijk overbodig.

Verder moet je maar heel weinig gebruiken - hooguit een paar druppels.

Jon

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2021, 15:08:49 »
Weer wat geleerd .. ik gebruik zoveel als er op de verpakking staat, uit het hoofd 5ml op een liter of zo

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2021, 13:34:57 »
Dat is de dosering als je leidingwater gebruikt. Met demi-water gebruik je de minimale dosering. Verder kun je met een echte leren zeempje de gladde kant van je negatieven voorzichtig in 1 keer afzemen met je gemaakte oplossing nadat je ze hebt gewassen in een schaal. Daarna stofvrij drogen bij kamertemperatuur.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/