Auteur Topic: Gebruikerstest Certo 6  (gelezen 130 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Gebruikerstest Certo 6
« Gepost op: 4 april 2021, 09:33:56 »
Dit is een camera waar ik beetje dubbel gevoel over heb.
Je kunt het als product bekijken en bekijken als gebruiker

Als product is het een prachtige mechanische camera die goed gebouwd is en netjes afgewerkt. Mooi chroom werk, strakke bekleding.

Film inleggen gaat eenvoudig. Transport handel loopt erg soepel het semi sneltransport (2x handel bewegen). Er zit wel een dubbelopname beveiliging in. Maar geen beveiliging voor verder transporteren dan 1 opname. De spatie's tussen de film opnames is niet erg constant, maar voldoende.

Achterwand sluit erg betrouwbaar. Goede labyrint afdichting geen schuim of woldraad aanwezig.

Op het web lees je dat spiegels van de meetzoeker vaak(altijd) kapot zijn. Bij mijn exemplaar idem, dus die heb ik dan ook vervangen.

De sluiter is stil, maar dat zijn alle spleetsluiters centraalsluiters (dank oplettende Jonnie88). Afdrukken, gaat bij mij menigmaal mis. d.w.z. ik beweeg langzaam de ontspanknop, heroverweeg, en dan is de blokkade van de afdrukknop al een feit. Doch geen probleem omdat er een ontkoppelknop op zit die de blokkade weer vrij zet.

Als gebruiker: Ik mis een camera riem bevestiging en heb geen tas waar riem aan kan. De camera is mooi compact (voor 6x6 formaat) mee te nemen. Wel pittig gewicht, maar dat ben ik gewend. Vasthouden in uitgeklapte toestand voelt niet lekker aan.

De zoeker vindt ik erg zwak. Te klein. Geen kaders, je moet naar de randen kijken. En hangt van je oog stand af welke hoek je net wel of net niet ziet. De rangefinder is niet duidelijk genoeg in alle omstandigheden.
De camera werkt traag, voor landschappen etc. geen probleem, maar voor bijv. actieve mensen/ straatfotografie niet echt handig. Sluiter moet je bijv. apart spannen en meetzoeker werkt traag, net als het kaderen.

De lens is een sterk punt, die zou ik zeker boven gemiddeld willen noemen. Zelf op volle opening f2.8 goed beeld. 
Test foto stenen muur: links volle opening f2.8, rechts ideaal diafragma (f8)

Praktijk opname (scherpgesteld op de touwen op de voorgrond)

« Laatst bewerkt op: 4 april 2021, 15:15:26 door cmug »

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Gebruikerstest Certo 6
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2021, 10:54:29 »
Duidelijk verslag. Zie ik op de testfoto nu dat de 2.8 opname ook wat vignetering toont?

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2021, 11:17:44 »
Klopt vignettering zeker bij volle opening is vrij gebruikelijk ook bij top lenzen. Ik noem het zelf meestal hot spot, was wat meer accent legt, op het feit dat het groot midden gebied iets helderder is en een langzaam en geleidelijk de hoeken slechts weinig donkerder.
Bij vignettering denk eerder aan sterke groothoek of verkeerde zonnekap/filters en dat opeens in de hoek het snel donker wordt. Hangt ook af van gebruikte film. Erg contrastrijke lage ISO diafilms zie het veel sneller dan bij hoge ISO kleurnegatief.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2021, 11:29:49 »
Je dubbele gevoel heb ik eigenlijk altijd bij 6x6 klapcamera's - en hoe duurder/beter hoe meer dat wordt. Scherpte nooit helemaal optimaal (vaak wisselend) en het bedieningsgemak is matig. Maar wel relatief makkelijk mee te nemen, stil en je kan er vaak veel zelf aan repareren.

Deze Tessar 80/2.8 lijkt een uitzonderlijk goede exemplaar- er zijn Rollei's met slechtere exemplaren uitgerust. Een beetje vignetering op 2.8 lijkt me zeer acceptabel - voor een Tessar ontwerp is 2.8 de grens van de lichtsterkte.

Mijn eigen 6x6 klapcamera varieerden van een Afga Isolette tot een Zeiss Super Ikonta IV (Zeiss Ikon's topmodel) en een Agfa Record III met Solinar maar uiteindelijk ben ik nu het meest tevreden met een Isolette III met niet originele Solinar en een leren balg van een Franka Solida  :)

maar dat zijn alle spleetsluiter

Ik gok dat het een centraalsuiter is  ;)

Wat ik aan de Certo 6 nog wel bijzonder vind is dat deze in de DDR gemaakt werd.

Jon