Auteur Topic: Portret op Rollei Retro 80s en Ilford Multigrade V  (gelezen 493 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Portret op Rollei Retro 80s en Ilford Multigrade V
« Reactie #15 Gepost op: 3 april 2021, 17:17:16 »
En dat zijn nou foto's zoals ik ze ook zou maken  ^^.

Zodra het weer kan ga ik een serie jaren 40 Hollywood stijl van mijn nicht maken, zij is gek op die periode en heeft ook veel kleding uit die tijd.
Zij lijkt een beetje op Evita dus dat neem ik ook mee, hopelijk krijg ik tegen die tijd ook de toestemming van haar om ze op het forum te plaatsen.

Als kind poseerde zij ook vaak voor onze oom Leo ter Heege.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2021, 17:47:12 »
Dank voor je reactie!
64 ipv 80: vrijwel altijd geven fabrikanten een te hoge ISO waarde aan; bovendien zie ik dat (zo te zien) dezelfde film ook door het leven gaat als Adox HR-50, Adox houdt het dus op 50 ISO; ik ben er maar wat tussenin gaan zitten en dat pakte goed uit.
De foto's zijn gemaakt met studioflitsers, dus met sluitertijd voor flits synchronisatie.
Het objectief was 135mm op 6x6.

Nee dat is niet waar, Adox HR-50 maken ze zelf.

Retro 80s gaat ook door het leven als Agfa Aviphot 80. Dit zit normaal alleen op grote rollen, maar Rollei laat het door Foma tot 120 en 135 rollen. Ik heb wel eens gelezen dat de ISO voor een luchtfotografie film eigenlijk niet 1-op-1 om te zetten is naar de ISO zoals bij wij dit gebruiken. Beter zou je de film langer belichten.

Offline Orpie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 3 april 2021, 18:08:39 »
Amai, twee zéér geslaagde portretten, beide erg verschillend van stijl, maar ik neem aan dat het model er ook wel tevreden mee zal geweest zijn. De eerste lijkt niet geposeerd, lekker spontaan, mooie grijstinten. De tweede is een klassieker portret. Ik vind de dichtgelopen schaduw niet echt storend. Het beeld is op zich sterk genoeg.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #18 Gepost op: 3 april 2021, 19:17:00 »
Ja! Echt heel leuk! Leuk koppie, lieve lach en prachtige huidtinten.
Misschien moet je dat scannen zo maar laten  8)
De film geeft waarschijnlijk zachtere resultaten als hij nog meer wordt belicht en wat korter ontwikkeld. Da’s beslist wel een experimentje waard met deze film.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 3 april 2021, 20:39:20 »
De eerste is prachtig qua licht . (Hollywood  lichtopstelling ?) en een heerlijke lach. De tweede met het Rembrandt licht vind ik wat minder geslaagd. Mede door het ontbreken van duide;ijke catchlights doet het wat doods aan.   

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 3 april 2021, 21:19:12 »
De tweede met het Rembrandt licht vind ik wat minder geslaagd. Mede door het ontbreken van duidelijke catchlights doet het wat doods aan.

Ja, die catchlights miste ik ook al. Heb zelfs nog geprobeerd die met Farmer wat op te halen maar dat is op zo'n klein drukje heel moeilijk.
Heb er wel nog eentje met sterke catchlights maar dan kijkt ze niet de lens in. Let wel: dit is een negatief scan, geen afdruk.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 3 april 2021, 21:22:35 »
In de lens kijken hoeft niet altijd hoor.
Heeft de eerste ook niet trouwens.
En Rembrandt vindt het ook goed.   ;)

Deze mag er best bij.   :)
« Laatst bewerkt op: 3 april 2021, 21:35:24 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Orpie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 4 april 2021, 20:46:35 »
Dit is ook een erg goeie!

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 6 april 2021, 21:17:25 »
Nee dat is niet waar, Adox HR-50 maken ze zelf.

Retro 80s gaat ook door het leven als Agfa Aviphot 80. Dit zit normaal alleen op grote rollen, maar Rollei laat het door Foma tot 120 en 135 rollen. Ik heb wel eens gelezen dat de ISO voor een luchtfotografie film eigenlijk niet 1-op-1 om te zetten is naar de ISO zoals bij wij dit gebruiken. Beter zou je de film langer belichten.

Langer belichten leek mij ook beter, dank voor deze bevestiging!
Kijk ik naar de spectrografische gevoeligheidscurve dan is die exact gelijk voor Adox HR-50 en Rollei Retro 80s/ Avophot 80. Daarbij is het een heel kenmerkende curve, anders dan andere superpanchromatische films. Ik vermoed dus toch enige verwantschap en ben nog wat gaan websurfen...
Als ik naar de website van Fotoimpex (= Adox) ga dan lees ik:
ADOX HR-50 is based on an emulsion commonly available for technical purposes, featuring an ultrafine grain and superpanchromatical sensitization.
ADOX modifys this film from the master roll and confections it to 35mm, 120 and sheets (4x5).

Ook de Adox website wijst hierop, zie http://www.adox.de/Photo/adox-hr-50/:
ADOX HR-50 High Resolution.
Ursprünglich ein hochauflösender Film für technische Anwendungen, den ADOX vor der Konfektionierung mit der „SPEED BOOST“ Technologie modifiziert um ihn für die normale Fotografie nutzbar zu machen.
Adox maakt deze film dus niet zelf maar koopt deze in. Vervolgens doen zij er iets mee wat zij "speed boost" noemen. Merkwaardig is dan dat zij de Adox HR-50 film vervolgens waarderen op 50 ISO, terwijl Rollei 80s/Avophot 80 een gevoeligheid van 80 ISO claimen. Ik vraag me dan af wat die "speed boost" is.
Dat Adox deze film niet helemaal zelf produceert lijkt me niet zo gek.... dit is een niche product dus zelf van de grond af aan ontwikkelen en produceren zou ondoenlijk zijn, lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 7 april 2021, 00:20:57 door droomplek »

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 7 april 2021, 16:42:21 »
De  laatst gepost ook erg fraai. Mooie zachte uitdrukking.