Nee dat is niet waar, Adox HR-50 maken ze zelf.
Retro 80s gaat ook door het leven als Agfa Aviphot 80. Dit zit normaal alleen op grote rollen, maar Rollei laat het door Foma tot 120 en 135 rollen. Ik heb wel eens gelezen dat de ISO voor een luchtfotografie film eigenlijk niet 1-op-1 om te zetten is naar de ISO zoals bij wij dit gebruiken. Beter zou je de film langer belichten.
Langer belichten leek mij ook beter, dank voor deze bevestiging!
Kijk ik naar de spectrografische gevoeligheidscurve dan is die exact gelijk voor Adox HR-50 en Rollei Retro 80s/ Avophot 80. Daarbij is het een heel kenmerkende curve, anders dan andere superpanchromatische films. Ik vermoed dus toch enige verwantschap en ben nog wat gaan websurfen...
Als ik naar de website van Fotoimpex (= Adox) ga dan lees ik:
ADOX HR-50 is based on an emulsion commonly available for technical purposes, featuring an ultrafine grain and superpanchromatical sensitization.
ADOX modifys this film from the master roll and confections it to 35mm, 120 and sheets (4x5).
Ook de Adox website wijst hierop, zie
http://www.adox.de/Photo/adox-hr-50/:
ADOX HR-50 High Resolution.Ursprünglich ein hochauflösender Film für technische Anwendungen, den ADOX vor der Konfektionierung mit der „SPEED BOOST“ Technologie modifiziert um ihn für die normale Fotografie nutzbar zu machen.Adox maakt deze film dus niet zelf maar koopt deze in. Vervolgens doen zij er iets mee wat zij "speed boost" noemen. Merkwaardig is dan dat zij de Adox HR-50 film vervolgens waarderen op 50 ISO, terwijl Rollei 80s/Avophot 80 een gevoeligheid van 80 ISO claimen. Ik vraag me dan af wat die "speed boost" is.
Dat Adox deze film niet helemaal zelf produceert lijkt me niet zo gek.... dit is een niche product dus zelf van de grond af aan ontwikkelen en produceren zou ondoenlijk zijn, lijkt me.