Auteur Topic: flitslampjes  (gelezen 2481 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: flitslampjes
« Reactie #15 Gepost op: 3 april 2021, 19:08:40 »
De lampjes hadden altijd wel een flink richtgetal.

Ja komt overeen met een Metz 40 CT-1.

En keihard licht met een al even harde slagschaduw, omdat de flitser vaak een vaste niet zo'n beste plek op de camera had.

In mijn herinnering als kind was je de rest van de avond na een flitsfoto blind in ieder geval kon je nog lang nagenieten van die vlek voor je ogen, gelukkig was men zeer zuinig met flitslicht.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2021, 19:23:43 »
Destijds heb ik geflitst met de flitser naar het plafond gericht. Dit gaf minder harde slagschaduw.

Steven

Offline Peter v G

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 3 april 2021, 19:31:42 »
http://Hoe ontsteken de lampjes die op bijv die hele simpele camera’s zitten waar ook geen batterij inzit. Je had die cubes die al genoemd werden en ook van die platte cassettes met 8 lampjes? Geloof dat je die kon omdraaien.
https://medium.com/the-grain/photography-with-tiny-explosives-dd7e6e4ffef6 Dit vond ik over de cubes, als ik het goed lees hadden die een mechanische ontsteking...
« Laatst bewerkt op: 3 april 2021, 19:36:28 door Peter v G »

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 3 april 2021, 19:36:10 »
Bedankt voor alle reakties. Lampjes eerst testen is een goed idee, die het dan niet doen kan je gelijk wegggooien. Ik heb net vandaag het flitsertje met wat lampjes binnen gekregen en de eerste deed het! Wat die spanning betreft, flitslampjes zouden moeten afgaan van 3-30 volt. In die oude staafflitsers voor de Speed Graphics ed. zitten 3 1.5 Volt batterijen maar wel die grote, geen kondensator. De mijne is gemaakt voor een 15 Volt batterij maar omdat ik die niet heb heb ik een stuk of 5-7  oude 1.5 Volt knoopcelletjes in een kartonnen kokertje gebruikt voor een totale spanning van iets van 7 Volt en ja hoor.
En wat betreft dat blauwe vlekje, bij mijn lampjes zit het aan de binnenkant van het glas maar soms ook in het midden, volgens mij is het Kobalt(II)chloride (CoCl2). Volgens wikipedia: Het gehydrateerde zout is roze van kleur, het anhydraat is blauw. Dus als het lampje lek gaat komt er waterdamp bij en wordt het roze. Sorry, Fred, maar stikstof reageert bijna nergens mee bij huiskamer temperatuur en druk. Wordt ook wel gebruikt in silica gel. Als het roze wordt moet je het weer uitdrogen in een oven (niet te heet) en dan wordt het weer blauw. (werkt niet voor flitslampjes denk ik)

Groeten, Erik.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #19 Gepost op: 3 april 2021, 19:47:51 »
En wat betreft dat blauwe vlekje, bij mijn lampjes zit het aan de binnenkant van het glas maar soms ook in het midden, volgens mij is het Kobalt(II)chloride (CoCl2). Volgens wikipedia: Het gehydrateerde zout is roze van kleur, het anhydraat is blauw. Dus als het lampje lek gaat komt er waterdamp bij en wordt het roze. Sorry, Fred, maar stikstof reageert bijna nergens mee bij huiskamer temperatuur en druk. Wordt ook wel gebruikt in silica gel. Als het roze wordt moet je het weer uitdrogen in een oven (niet te heet) en dan wordt het weer blauw. (werkt niet voor flitslampjes denk ik)

Helemaal niet aan gedacht dat in atmosferische lucht ook water zit (en dit had ik moeten weten omdat wij droge lucht verkochten) maar wel logisch.
Kopersulfaat doet bijna hetzelfde, maar dat is wit als het watervrij is en kleurt blauw als het zich met water verbind.

Het drogen van flitslampjes met een roze verklikkertje werkt niet omdat er dus vocht bij komt tgv lekkend glas en het lampje dan geen zuiver zuurstof meer bevat maar atmosferische lucht.

Destijds heb ik geflitst met de flitser naar het plafond gericht. Dit gaf minder harde slagschaduw.

Op sommige camera's hadden de flitsers een vaste positie, de Clibo van de Agfa Click/Clack konden maar op een manier geplaatst worden.
Er was ooit een Philips box camera met ingebouwde lampflitser recht boven de lens en daar kon je ook alleen maar recht uit mee flitsen.

(Foto van: https://www.catawiki.com/l/522815-philips-bakelite-box-camera-also-known-as-stable-lantern)
« Laatst bewerkt op: 3 april 2021, 19:52:53 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 3 april 2021, 19:53:31 »
Dit vond ik over de cubes, als ik het goed lees hadden die een mechanische ontsteking...
Klopt. Die cubes hadden 4 van die pennetjes (1 per lampje) aan de onderkant die ervoor zorgden dat de lampjes afgingen.

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #21 Gepost op: 3 april 2021, 20:15:00 »
Klopt. Die cubes hadden 4 van die pennetjes (1 per lampje) aan de onderkant die ervoor zorgden dat de lampjes afgingen.
Die blokjes werden ontstoken door een minimale hoeveelheid springstof, mijn oom heeft ze jaren staan maken bij Philips in Terneuzen.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 3 april 2021, 20:17:07 »
X en O ...
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 3 april 2021, 20:51:15 »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 3 april 2021, 20:52:59 »
 ^^
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 5 april 2021, 15:50:36 »
Hoe zit het met het richtgetal? Ik had wel eens gehoord dat de heldere ongeveer 2x zoveel hebben als de blauwe, klinkt wel waarschijnlijk want het blauw houdt natuurlijk licht tegen, maar als je vergelijkt wat op de doosjes staat voor PF1/PF1B en PF5/PF5B dan zijn ze hetzelfde. Deden ze gewoon minder metaal in de heldere? En kan je heldere lampjes gebruiken voor kunstlicht kleurenfilm?
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #26 Gepost op: 5 april 2021, 16:11:31 »
Helder denk ik voor zwart wit te gebruiken en blauw voor daglicht kleurenfilm.
Kunstlicht film icm flitslampjes zal uitermate weinig voorkomen.

Rob

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 5 april 2021, 16:16:21 »
Zoals te zien is bij de Polaroidfoto wordt daar bij flitsen gebruik gemaakt van een blauw filterglas, speciaal voor kleur. De flitslampjes zijn gewoon wit.