Bedankt voor alle reakties. Lampjes eerst testen is een goed idee, die het dan niet doen kan je gelijk wegggooien. Ik heb net vandaag het flitsertje met wat lampjes binnen gekregen en de eerste deed het! Wat die spanning betreft, flitslampjes zouden moeten afgaan van 3-30 volt. In die oude staafflitsers voor de Speed Graphics ed. zitten 3 1.5 Volt batterijen maar wel die grote, geen kondensator. De mijne is gemaakt voor een 15 Volt batterij maar omdat ik die niet heb heb ik een stuk of 5-7 oude 1.5 Volt knoopcelletjes in een kartonnen kokertje gebruikt voor een totale spanning van iets van 7 Volt en ja hoor.
En wat betreft dat blauwe vlekje, bij mijn lampjes zit het aan de binnenkant van het glas maar soms ook in het midden, volgens mij is het Kobalt(II)chloride (CoCl2). Volgens wikipedia: Het gehydrateerde zout is roze van kleur, het anhydraat is blauw. Dus als het lampje lek gaat komt er waterdamp bij en wordt het roze. Sorry, Fred, maar stikstof reageert bijna nergens mee bij huiskamer temperatuur en druk. Wordt ook wel gebruikt in silica gel. Als het roze wordt moet je het weer uitdrogen in een oven (niet te heet) en dan wordt het weer blauw. (werkt niet voor flitslampjes denk ik)
Groeten, Erik.