Auteur Topic: Bronica SQ AI  (gelezen 398 keer)

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Bronica SQ AI
« Reactie #15 Gepost op: 2 april 2021, 18:50:41 »
Naast 2 "fysieke" lichtmeters gebruik ik de app "Lightmeter"; die werkt prima en is heel leuk vormgegeven.
Wat prisma betreft: pas op, niet elke 6x6 prismazoeker heeft een ingebouwde lichtmeter. Daarnaast is een prismazoeker meestal minder helder, heeft een kleinere vergrotingsflacor en is lastiger qua scherpstellen. Echt goed scherpstellen is bij middenformaat cruciaal! Vraag je dus af of aanschaf van een prismazoeker wel zin heeft.
Fotograferen bij F/2.8 op middenformaat is heel lastig: minimale scherptediepte. Bedenk dat F/4 op middenformaat ongeveer dezelfde scherptediepte geeft als F/2.8 op kleinbeeld.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2 april 2021, 19:18:22 door droomplek »

Offline Arjo

• Nieuw
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 2 april 2021, 19:17:46 »
Dank, en dat is goed om te weten. Nu heb ik een lichtmeterapp gedownload, maar vraag ik me ineens af: welke brandpuntsafstand geef ik op? Er zit een Zenzanon 80mm op, maar dat zal minder worden bij een middenformaat objectief lijkt mij?

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 2 april 2021, 19:18:59 »
Lichtmeting is onafhankelijk van brandpuntsafstand. En 80mm is 80mm, onafhankelijk van het opname formaat.

Offline Arjo

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 2 april 2021, 19:23:59 »
Helder, dan hoef ik niets aan te passen. Echt erg fijne camera trouwens. En het gewicht valt me enorm mee.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 2 april 2021, 21:31:23 »
Op f/2.8 schieten is niet iets wat je altijd kunt doen overigens.

Op een zonnige dag kom je niet verder als 1/500 f/5.6 indien je iso 50 gebruikt (bijvoorbeeld Pan F+ of Velvia 50). De scherptediepte van f/2.8 op 6x6 is overigens een stuk minder als f/2.8 op kleinbeeld.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 2 april 2021, 21:33:51 »
Lichtmeting is onafhankelijk van brandpuntsafstand. En 80mm is 80mm, onafhankelijk van het opname formaat.
de brandpuntsafstand verandert inderdaad niet, maar de beeldhoek wel. Dus doe je een gemiddelde meting dan is kan het wel van belang  zijn of je 50mm op 6x6 of op kleinbeeld gebruikt.

Offline Arjo

• Nieuw
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 2 april 2021, 21:52:12 »
Op f/2.8 schieten is niet iets wat je altijd kunt doen overigens.

Op een zonnige dag kom je niet verder als 1/500 f/5.6 indien je iso 50 gebruikt (bijvoorbeeld Pan F+ of Velvia 50). De scherptediepte van f/2.8 op 6x6 is overigens een stuk minder als f/2.8 op kleinbeeld.

Ja, dat is met m'n Nikon niet anders natuurlijk. Ik zou een ND-filter kunnen gebruiken, maar dat vind ik dan weer teveel gedoe. Met m'n oude Canon zat ik er zelden naast qua belichting: ben benieuwd hoe vergevingsgezind de Bronica is:) Ik heb er Tri-x 400 zwartwit in.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 2 april 2021, 22:24:31 »
Ja, dat is met m'n Nikon niet anders natuurlijk. Ik zou een ND-filter kunnen gebruiken, maar dat vind ik dan weer teveel gedoe. Met m'n oude Canon zat ik er zelden naast qua belichting: ben benieuwd hoe vergevingsgezind de Bronica is:) Ik heb er Tri-x 400 zwartwit in.
Klopt, maar meestal gaan die kleinbeeld camera's zeker tot 1/1000e dus dat scheelt nog een stop. Middenformaat slr en tlr camera's gaan meestal tot 1/500e (uitzonderingen zover ik weet Pentax 67 en Mamiya M645 1000s)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 2 april 2021, 22:26:09 »
Het is overigens de film die vergevingsgezind moet zijn. Volgens mij dit je dan met TriX wel goed.