Auteur Topic: The ‘f/8 and be there’ rule  (gelezen 239 keer)

Offline RonMon

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Cameraverzamelaar
The ‘f/8 and be there’ rule
« Gepost op: 1 april 2021, 20:27:11 »
Hallo allen,

Ik was wat informatie over de Sunny 16 regel aan het opzoeken, en toen kwam ik op de 'f/8 and be there' regel van fotojournalist Arthur “Weegee” Fellig. Deze kende ik zelf nog niet.
Voor degenen die het ook niet kennen, het komt er op neer dat je als je buiten foto's maakt (als straatfotograaf) het soms belangrijker is dat de foto redelijk gelukt is en scherp is, dan dat deze precies goed belicht is.

Ikzelf ben 2 varianten van deze regel tegengekomen, en hier is er meer info over te vinden:
1. Je zet het diafragma of f/8, de ISO op 400 en je past de sluitertijd aan op de omstandigheden (https://www.lightstalking.com/the-f8-rule-for-street-photographers/)
2. Je zet het diafragma op f/8, de sluitertijd op 1/250 en de ISO pas je aan op de omstandigheden (https://www.markgaler.com/f8-and-be-there-2)

Ik zou graag willen weten of iemand er ervaring mee heeft en of het inderdaad goed werkt, en zo ja, welke van de twee bovenstaande varianten?
Ikzelf denk dat de eerste variant het fijnste werkt.

Groet,
Ronald

AANVULLING: Optie 2 is natuurlijk voor de digitale fotografen onder ons ^^
« Laatst bewerkt op: 1 april 2021, 21:53:23 door RonMon »
It's Not The Camera, It's The Photographer

Offline Eef

• Vaste bezoeker
Re: The ‘f/8 and be there’ rule
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2021, 20:34:16 »
Goeie tip.
Beware of darkness.

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2021, 21:06:32 »
Ik ben bang dat je de plank misslaat. Fellig's "f8 and be there" was in antwoord op de vraag hoe hij als freelance persfotograaf zo succesvol was. "be there" is waar het om gaat. Hij was er na een moord of zo er vaak eerder dan de politie en had de foto. Waarom hij die "f8" er nog aan toe voegde? Missschien omdat hij dacht dat alleen "be there" het geheim te makkelijk weg gaf of om er nog een technisch kantje aan te geven en mensen op een dwaalspoor te zetten waar jij ook wel mooi ingetrapt bent.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2021, 21:28:33 door Erik van der Harst »
If it ain´t broke don´t fix it

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2021, 21:22:07 »
De kern van de boodschap was inderdaad dat op het goede moment op de juiste plek zijn het allerbelangrijkste was. Verder niet moeilijk doen over techniek: met F/8 zit je altijd goed. Dat je dan een (enigszins) bijbehorende sluitertijd moet hanteren om tot een bruikbare belichting te komen spreekt voor zich. Maar zo nauw steekt dat niet. Robert Capa (geloof ik) zei iets soortgelijks: zwart-wit film is heel erg tolerant; je kunt er qua belichting best een paar stops naast zitten en nog steeds een zeer bruikbaar negatief hebben. Niet zo moeilijk doen dus, het gaat om het verhaal dat je te vertellen hebt, niet om de techniek.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2021, 22:35:43 »
Ik sluit me aan bij de andere comments, ISO aanpassen met een analoge camera is sowieso wel een uitdaging  :D

Als je op f8 zit zit je bij de meeste lenzen nog in het meest 'scherpe' bereik, maar heb je wel genoeg scherpte/diepte om met gemak te kunnen 'zone' focussen. Pak dan een camera met diafragmavoorkeuze en tada, je hoeft nergens meer over na te denken.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #5 Gepost op: 1 april 2021, 22:49:02 »
Ik dacht dat het te maken had met hoe hij f/8 combineerde met sluiter en focus pre-sets en de eigenschappen van de flits van zijn Speed Graphic.
Enige waar hij dan rekening mee hoefde te houden was zijn afstand tot het onderwerp.

Dat werd gebruikt door persfotografen om snel te kunnen werken. Een soort van point&shoot methode, zeg maar.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica II
Laatste speeltjes: Murer's Express Newness SL, Leitz Berg-Elmar

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2021, 23:58:58 »
De herkomst van dit citaat (?) blijkt nogal onduidelijk; dit is wat Wikipedia erover zegt:

Most of his notable photographs were taken with very basic press photographer equipment and methods of the era, a 4×5 Speed Graphic camera preset at f/16 at 1/200 of a second, with flashbulbs and a set focus distance of ten feet.[11]

Weegee is spuriously credited for answering "f/8 and be there" when asked about his photographic technique.[15] Whether or not he actually said it, the saying has become so widespread in photographic circles as to have become a cliché.[16][17]

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2021, 13:05:44 »
Weegee had ook de naam als hij eerder als de politie was eventuele (dodelijke) slachtoffers anders neer te leggen als dat beter uitkwam voor zijn foto.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2021, 13:56:51 »
De film "The Public Eye" uit 1992 is losjes op Weegee gebaseerd.
In "Nightcrawler" (2014) gebruikt de hoofdpersoon hetzelfde verdienmodel  ^D
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica II
Laatste speeltjes: Murer's Express Newness SL, Leitz Berg-Elmar