Auteur Topic: Het Klokhuis Direct-klaar camera  (gelezen 316 keer)

Online cmug

• Analoog liefhebber
Het Klokhuis Direct-klaar camera
« Gepost op: 30 maart 2021, 23:55:24 »
https://www.npostart.nl/VPWON_1316497

Het Klokhuis
Vandaag 18:45 - Seizoen 34 Afl. - Direct-klaar camera

Je kent het wel, een foto die met één druk op de knop zo uit het toestel komt rollen. Even wapperen en klaar. Hoe werkt zo'n camera en hoe wordt ie gemaakt? We komen in de fabriek waar mensen in grote fotomachines altijd in het pikkedonker aan het werk zijn. Debbie geeft Lara een direct-klaarcamera voor haar verjaardag.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
Re: Het Klokhuis Direct-klaar camera
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2021, 00:16:12 »
Geinig, bedankt voor het delen!

14:15 'dus voor mijn verjaardag heb ik 10 direct klaar foto's van jou?' - oeps, ik denk dat ze nog even moeten tellen, schijnt een gevoelig puntje te zijn bij polaroid  :|

Ook wel grappig om die twee machines te zien die dus essentieel waren voor het voortebestaan van polaroid. Het verschil tussen het wel en niet hebben van die machines is geloof ik het verschil tussen polaroid instant en polaroid pack-film.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2021, 09:54:34 »
Geinig, bedankt voor het delen!

14:15 'dus voor mijn verjaardag heb ik 10 direct klaar foto's van jou?' - oeps, ik denk dat ze nog even moeten tellen, schijnt een gevoelig puntje te zijn bij polaroid  :|

Ook wel grappig om die twee machines te zien die dus essentieel waren voor het voortebestaan van polaroid. Het verschil tussen het wel en niet hebben van die machines is geloof ik het verschil tussen polaroid instant en polaroid pack-film.

De 8 foto’s is geen gevoelig punt denk ik. Andere materialen, en productie zorgt voor een groter risico op problemen met 10 foto’s in het pakje.

Verschil van het hebben van sx70 film of pack-film (type 100) is slecht beleid. De originele Polaroid was al vroeg gestopt met pack-film. Omdat het goedkoper was om het bij de concurent te bestellen (fuji). Toen Polaroid aankondigde er mee te stoppen, was de pack-film productie al geheel ontmantelt. De enige pack film machine die het overleeft heeft, is de 8x10 machine. Maar die is aangepast door impossible/polaroid voor hun eigen 8x10 produktie.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2021, 10:19:43 »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2021, 10:47:51 »
De 8 foto’s is geen gevoelig punt denk ik. Andere materialen, en productie zorgt voor een groter risico op problemen met 10 foto’s in het pakje.

Verschil van het hebben van sx70 film of pack-film (type 100) is slecht beleid. De originele Polaroid was al vroeg gestopt met pack-film. Omdat het goedkoper was om het bij de concurent te bestellen (fuji). Toen Polaroid aankondigde er mee te stoppen, was de pack-film productie al geheel ontmantelt. De enige pack film machine die het overleeft heeft, is de 8x10 machine. Maar die is aangepast door impossible/polaroid voor hun eigen 8x10 produktie.

Klopt als een huis, maar het verlies van de fuji pack-film machines is natuurlijk wel jammer. In feite zijn het enkele honderduizende euro's aan tooling kosten die pack-film (muv van One Instant) die het de das om hebben gedaan.

8x10 polaroid ben ik erg benieuwd naar, maar dat terzijde.

Het argument voor 8 ipv 10 foto's per pack had te maken met de batterij (en kosten) werd in het begin gezegd geloof ik. Maar in I-type film zit helemaal geen batterij, dus die extra twee velletjes zouden daar in moeten passen.
Het maakt mij niet zo heel veel uit, ik vind het formaat nog steeds erg leuk om te schieten, maar ik weet dat er wel wat mensen zijn die niet helemaal geloven dat 8 ipv 10 velletjes een technisch, en niet een economisch probleem is.

Doet me er aan denken, ik moet nog steeds mijn polaroid lab conversie af maken.
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2021, 15:19:01 »
Leuk filmpje, echt klokhuis kwaliteit.
Vroeger met mijn kinderen met veel plezier naar gekeken ^^
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Arom

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2021, 17:25:58 »
Er bestaat een aflevering die bij mij in de (fotowinkel) is opgenomen. Ging over fotosnelservice geloof ik. Ga ik eens terugzoeken.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2021, 18:11:37 »
Er bestaat een aflevering die bij mij in de (fotowinkel) is opgenomen. Ging over fotosnelservice geloof ik. Ga ik eens terugzoeken.

:)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2021, 20:44:46 »
Leuk filmpje, echt klokhuis kwaliteit.
Vroeger met mijn kinderen met veel plezier naar gekeken ^^
Dat Bargoens rond 5 minuten is dan weer jammer, dan kijk ik liever naar professor doctor Fetze Alsvanouds van de universiteit van Harderwijk  ^D

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2021, 21:22:35 »
Dat Bargoens rond 5 minuten is dan weer jammer, dan kijk ik liever naar professor doctor Fetze Alsvanouds van de universiteit van Harderwijk  ^D

Ik zou dat toch geen bargoens willen noemen  ^D
Bij ons op de vereniging zit een dispuut die bargoens spreken, het hele punt daarvan is dat het voor een leek onverstaanbaar is.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2021, 21:30:08 »
Nu we het er toch over hebben.

Een heerlijk hallucinante docu over Polaroid (2018)

https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2018/juni/instant-dreams.html
~ Grain is life ~

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2021, 23:09:44 »
Ik zou dat toch geen bargoens willen noemen  ^D
Bij ons op de vereniging zit een dispuut die bargoens spreken, het hele punt daarvan is dat het voor een leek onverstaanbaar is.
Straattaal dan. Verschrikkelijk in elk geval  :P

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 1 april 2021, 00:02:08 »
Straattaal dan. Verschrikkelijk in elk geval  :P

haha, ach het is lekker de publieke omroep toch? Met minimaal budget een 'pakkende' sketch maken.

Bargoens is trouwens wel razend interessant. J.G.M. Moorman 'de geheimtalen' editie Nicoline van der Sijs (2002) is wel een boeiend stuk als je wat meer info wil over geheimtalen. Kan wat lastig te vinden zijn maar ik heb nog wel een pdf staan.
Ik heb zijn werk recent nog gebruikt bij de rol van impliciete geheimtaal in online communities op het world wide web.

Maar ik dwaal af.

Waar ik persoonlijk wel om kon lachen is het tonen van DOKA werk met het licht aan.  <:)