Auteur Topic: Direct fotograferen op fotopapier  (gelezen 276 keer)

Offline Ohnonono

• Nieuw
  • *
Direct fotograferen op fotopapier
« Gepost op: 25 maart 2021, 10:54:09 »
Gegroet!

Nieuw hier.
Ik ben de laatste tijd weer aan het spelen met mijn oude houten Kiev platencamera. Laatste shoot op glasplaten op 18 x 24 cm ging redelijk tot goed.

Ik vraag mij af of iemand van jullie ervaring heeft met het direct fotograferen op fotopapier. Deze camera is daar prima geschikt voor. Voordat ik mijn papiervoorraad er doorheen ga jagen zou ik jullie eventuele ervaringen graag willen vernemen..

Fijne dag!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Direct fotograferen op fotopapier
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2021, 11:50:03 »
Heb voor zowel 4x5 pinhole als "gewoon" wel fotopapier gebruikt. Het werkt op zich wel, met wat beperkingen. De grootste beperking is de gevoeligheid. Deze ligt voor mijn papier (oud Ilfospeed gr 2) op ongeveer iso 3.

Het papier wat ik gebruik is oud en heeft een lichte sluier. Dit heeft juist wat voordelen omdat het contrast dan net iets minder wordt. Bij nieuw multigrade papier worden wat mij betreft de contrasten te sterk.

Verder kun je er in de doka niet zoveel mee. Ik scan het meestal maar toch. Bij het scannen heb je snel last van stof en krasjes.

Er bestaat trouwens ook direkt positief papier. Die heb ik zelf nooit gebruikt maar lijkt me wel interessant.

Jon
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 14:10:10 door Jonnie88 »

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2021, 12:00:11 »
Veel geschoten op papier Gaat prima . Wel heeft papier maar heel weinig ruimte, maar dat ben je al aan gewend . 2 stops max . En goed samendrukken en wat langer belichten  en je hebt ook een mooi positief. Maar scannen is eenvoudiger en indien een goede fotoprinter met hahnemuller papier wel erg mooi.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2021, 13:27:11 »
Welkom hier.   :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Ohnonono

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2021, 11:25:47 »
Heb voor zowel 4x5 pinhole als "gewoon" wel fotopapier gebruikt. Het werkt op zich wel, met wat beperkingen. De grootste beperking is de gevoeligheid. Deze ligt voor mijn papier (oud Ilfospeed gr 2) op ongeveer iso 3.

Het papier wat ik gebruik is oud en heeft een lichte sluier. Dit heeft juist wat voordelen omdat het contrast dan net iets minder wordt. Bij nieuw multigrade papier worden wat mij betreft de contrasten te sterk.

Verder kun je er in de doka niet zoveel mee. Ik scan het meestal maar toch. Bij het scannen heb je snel last van stof en krasjes.

Er bestaat trouwens ook direkt positief papier. Die heb ik zelf nooit gebruikt maar lijkt me wel interessant.

Ha Jon,

Dank voor je antwoord! Mijn papier is ook aan de oude kant, dat lijkt dus een voordeel. Belichtingstijden van 5 รก 30 sec ben ik gewend met die ouwe bak. Ontwikkelen en scannen dus. Ik ga het gewoon proberen.

Offline Ohnonono

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2021, 11:32:00 »
Veel geschoten op papier Gaat prima . Wel heeft papier maar heel weinig ruimte, maar dat ben je al aan gewend . 2 stops max . En goed samendrukken en wat langer belichten  en je hebt ook een mooi positief. Maar scannen is eenvoudiger en indien een goede fotoprinter met hahnemuller papier wel erg mooi.

Ha Renco,

Dank voor je reactie. Ik ga het gewoon proberen. Benieuwd naar jouw resultatetn natuurlijk ....

Groet, Onno

Offline Ohnonono

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2021, 11:33:16 »
Welkom hier.   :)

Dank je wel! ;)

Offline Yankee Zulu

• Vaste bezoeker
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2021, 17:11:28 »
welkom hier,

Hoop dat je een keer wat kan laten zien in de toekomst.

Groetjes

Jos
@sir_canalogue op instagram