Auteur Topic: Belang van familiefoto's  (gelezen 725 keer)

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
Belang van familiefoto's
« Gepost op: 15 maart 2021, 15:37:01 »
Kwam dit tegen op de BBC website.
Ook door nu lopende "" Topic: Trouwfoto's van mijn ouders in 1972 "", realiseerde ik me welk belang er kan zijn om familiefoto's in de familie
beschikbaar te houden.

Dit is een verslag wat mensen zich voor moeite nemen om deze te redden en welk belang er mee gediend wordt.

https://www.bbc.co.uk/news/extra/uoo2d6sp5o/japan-photos-tsunami

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Belang van familiefoto's
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2021, 18:04:24 »
Bijna alles wat mijn vader heeft gefotografeerd is verloren gegaan. Ook uit de rest van de familie is er niet veel meer. Van veel langer terug is uit de familie van mijn vrouw wel behoorlijk wat overgebleven in behoorlijke staat. Immens zonde maar niets aan te veranderen.

Leuke link trouwens.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2021, 19:00:51 »
interessant verhaal. Alleen jammer dat er geen linkje bij stond wat nu de simpele procedure is als je huis met fotoalbums wordt overspoelt wordt met zeewater. Eigenlijk niet zo raar idee, bij een flinke ramp, voor ons land waar 50% onder zeeniveau leeft.
Mijn gezond verstand zegt zo snel mogelijk ruim spoelen met kraanwater en dan drogen
Liever in NL lezen (i.p.v. Engels) dan kun je het bericht lezen door deze link te gebruiken

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2021, 20:40:44 »
Van veel langer terug is uit de familie van mijn vrouw wel behoorlijk wat overgebleven in behoorlijke staat. Immens zonde maar niets aan te veranderen.

ik las de intonatie net niet helemaal zoals ie bedoelt was.... en kon wel wat dingen bedenken waar foto's niet goed tegen kunnen...

:|

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2021, 21:00:36 »
Het heet vuur en daar helpt geen enkel middel meer tegen. Van mijn jeugd is bijna alles weg, voor mijn vrouw hetzelfde met dat verschil dat bij haar vanaf haar eerste jaar alles weg is.

Alles wat mijn vader had zowel beeldmateriaal als camera's, alles weg. Van mijn vader heb ik nog een polaroid. Gemaakt op zijn vijftigste verjaardag, drie weken voor de kanker het definitief won.

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 21:06:53 door beeperhorrie »

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2021, 21:51:32 »
Hele mooie foto, Beeperhorrie.

... , realiseerde ik me welk belang er kan zijn om familiefoto's in de familie beschikbaar te houden.

Ik heb me ondanks verbaasd over de foto die SmithDW postte van zijn vriendin. Heerlijk tastbaar, een belangrijk moment, overduidelijk geluk op een foto, en dan gaat men de foto beoordelen of ze naar kunst zitten te kijken. Dan mis je volgens mij een essentie van de foto.

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2021, 22:28:24 »
Helemaal eens met deze dubbele betekenis, maar ook met het feit dat soms de “beoordeling van, noem het maar kunstzinnigheid” de andere betekenis overvleugeld.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 22:32:44 door CanonFD »

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2021, 09:13:19 »
Ik ben al enige jaren bezig om alle negatieven, dia's en foto's die er van de familie zijn in te scannen.
Het gaat ook in delen naar andere familieleden en ik hoop dat het zo bewaard blijft.

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2021, 10:06:13 »
Van mijn moeders kant zijn er weinig familiefoto's van voor de oorlog. In September 1944 verloren gegaan toen er twee keer zwaar om het dorp gevochten is.
Inhoud van de voorraadkast was leeggegoten over de fotoalbums. Of door plunderaars, Duitser of Britten. De foto's die nog te redden waren ruiken kennelijk naar appelmoes  oO

Met die digitalisering van de fotografie denk ik dat er straks grote gaten in de geschiedenis gaan vallen. Digitale opslag is gewoon nog niet lang houdbaar zeg maar.
Negatieven en Foto's zijn dan toch tastbaarder en veiliger (natuurrampen, oorlogen en brand daargelaten)

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica Ia
Laatste speeltjes: Graflex Side Flash, B&H 400' film magazijn

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2021, 10:20:24 »
Digitaliseren is inderdaad ook niet het ei van Columbus.
Weet van "historische verenigingen" dat zij nu al problemen hebben met aangeboden foto's op schijf etc.
Ze moeten al een "nerd" onder de leden hebben om deze überhaupt te kunnen koppelen met programmatuur en hardware.
En de stroom foto albums, welke zij vroeger vanuit huisopruimingen aangeboden kregen, drogen ook op.
Dvd's, USB-sticks en harde schijven komen domweg zelden meer hun richting meer op.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2021, 10:49:19 »
De grootste bedreiging van familiefoto's zijn het gebrek aan familie, of de familie zelf. Als ik de oude familie foto's nu niet in beheer zou hebben dan zou het grootste gedeelte al lang weggegooid zijn door mijn famile wegens gebrek aan belangstelling.

Maar ik heb geen kinderen dus na mij zullen ze waarschijnlijk alsnog weggegooid gaan worden. Ik heb hun bestaan dus met een aantal jaren verlengd maar dat is het dan ook.

En ze zijn ook allemaal al gescand maar dat maakt weinig uit.

Zo gaan die dingen - eerst worden de mensen op de foto vergeten, dan de foto's zelf. Het is misschien al bijzonder dat er een periode is die wat langer voortleeft. Van veel eerder hebben we helemaal niks, en van de huidige tijd hebben we over 100 jaar ook niks want erg houdbaar is de huidige fotografie met smartphones ook niet.

Jon

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2021, 11:03:44 »
Ach over honderd jaar hebben ze vast wel andere oplossingen gevonden.

Moet dan wel meteen denken aan Klein Orkest

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2021, 11:30:14 »
Da's toevallig. In een andere draad, gisteren, moest ik ook aan een lied van Harrie Jekkers (zanger van Het Klein Orkest) denken:

https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,28943.15.html
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 11:41:03 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2021, 11:31:20 »
Ik heb de blikken doos met de negatieven van in mijn jeugd ook in bewaring genomen en veilig opgeborgen zodat ze niet per ongeluk weg gegooid zou worden.
Een tijd geleden heb ik ze allemaal gescand. Zo leuk om alles te herbeleven en foto’s terug te vinden van dierbaren (huisdieren inclusief).

In vind het in het linkje ook geweldig om te zien hoe goed ze gerestaureerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 11:34:30 door !karen »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2021, 11:37:40 »
Zo leuk om alles te herbeleven en foto’s terug te vinden van dierbaren (huisdieren inclusief).

Dat heb ik ook wel gehad maar wordt er ook wel droevig van als ik merk dat een hele generatie in de vergetelheid aan het raken is.

In vind het in het linkje ook geweldig om te zien hoe goed ze gerestaureerd kunnen worden.

Ik heb er eens een paar digitaal "ingekleurd" - dat vond ik wel erg mooi worden (als het goed lukt).

Jon