Auteur Topic: Hoe maak je een veer ?  (gelezen 716 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Hoe maak je een veer ?
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2021, 12:06:11 »
Een aderklem noem je dat? Zo'n ding zit ook in mijn viskoffer, dan heet het een onthaaktang  ^D

Het is een arterieklem of Mosquito-klem, een medisch hulpstuk ik heb 1 rechte met gekartelde bek, 1 rechte met gladde bek en 1 gebogen met gekartelde bek.
Ik vis niet, mijn broer wel in het verleden en die had ook zo'n tang.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Online cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2021, 18:30:39 »
Slim idee die klem. Ik heb ze op mijn werk. Daar noemen we ze: chirurgische klem

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2021, 20:32:40 »
Kocher noemden wij ze.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2021, 21:25:26 »
Kocher noemden wij ze.

Een echte Kocher heeft aan de punt extra tandjes maar er zijn verschillende variaties op dit soort klemmen, ik heb de kleine exemplaren en die worden dan weer mosquito klem genoemd.

Slim idee die klem. Ik heb ze op mijn werk. Daar noemen we ze: chirurgische klem

Dat is ook een verzamelnaam voor een hele reeks verschillende soorten tangen.

Online cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2021, 22:19:54 »
Even terug naar de veer maken vraag. Het is inmiddels gelukt. De modelbouwzaak had veerstaal 0,3 ; 0,5 en 0,8 mm .  Dacht dat ik minstens 10 veren moest maken voor dat ik gewenste maatvoering kon realiseren. Doch dat viel erg mee. Bij de derde poging had ik een veer met de goede maat. Alleen 0,5 mm vond ik net wat te stug/zwaar.
Ik had ook gitaar snaar gekocht (D'Addario PL018 Losse Snaar .018 Elektrisch / Western). Dat is iets duurder maar nog steeds zeer betaalbaar.
Voordeel van de gitaarsnaar is dat deze in circa 0,05 mm stapjes dikker kunt kiezen.  En de 0,460 bleek net wat fijner te werken. De 5e veer was naar wens. Foto op ware grote en extreme uitvergroting gebruikt + passen en meten om de maat goed te krijgen.

Volgende 2 foto's . Bovenste origineel ; onderste nieuwe veer. Toch wat dikkere veerstaal gekozen,  zie ik nu ik de foto's 1:1 naast elkaar zie. 

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2021, 22:35:57 door cmug »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2021, 22:59:00 »
Het verenstaal wat je per meter haalt is inderdaad een stuk stugger dan snarendraad wat je per rol van 125 gram koopt.

Ik gebruik als het meer dan 0,5 mm moet zijn verenstaal en daaronder snarendraad waaronder soms een oude gitaarsnaar.

Soms hoeft een veertje niets anders te doen dan een palletje weer terug draaien dan is het soort materiaal niet meer kritisch zolang het veertje maar doet wat het moet doen.

Voor sluitertorsie veren gebruik ik altijd snarenstaal, dat is van een consequentere kwaliteit.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2021, 23:26:29 »
Ik heb nog wel een paar projectjes liggen waarbij de veertjes ook stuk of weg zijn. Na het lezen van dit ga ik er ook maar eens aan beginnen.

Offline Clemens

• Vaste bezoeker
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2021, 08:02:01 »

Ik had ook gitaar snaar gekocht (D'Addario PL018 Losse Snaar .018 Elektrisch / Western). Dat is iets duurder maar nog steeds zeer betaalbaar.
Voordeel van de gitaarsnaar is dat deze in circa 0,05 mm stapjes dikker kunt kiezen.  En de 0,460 bleek net wat fijner te werken. De 5e veer was naar wens. Foto op ware grote en extreme uitvergroting gebruikt + passen en meten om de maat goed te krijgen.

Ik zal mijn D'Addario snaren bewaren (010) als ik ze vervang. Komt vast bij iemand goed terecht.
Prima manier om dat te recyclen. (!)

Online cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 3 mei 2021, 22:31:28 »
Wederom een veer probleem. Dit keer niet oplosbaar met ronde gitaar snaar o.i.d.
De veer die ik moet vervangen heeft een V vorm. Is gemaakt uit dunne strook metaal. De dikte van de strook is circa 0,07 mm en breedte is circa 1,1 mm . Als je de V hoog meet is die circa 3mm. 
Ik heb wat geprobeerd met een stuk (opwind)veerstaal uit een oud horloge. Maar zodra ik daar iets aan buig breekt het. Verwarmen lukt ook niet goed.
Iemand tips ?   

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 3 mei 2021, 23:28:02 »
Platte veren verzachten (ontlaten) moet heel langzaam gebeuren anders wordt het materiaal broos want zulk dun materiaal koelt te snel af aan de lucht en dan verhard het weer.

Heel dun staal wat perse ontlaten moet worden kun je het beste doen in een oven een uur of twee op 200 graden en dan de oven uitzetten zodat het langzaam kan afkoelen.

Soms werkt het ontlaten ook met een kaarsvlam als het gaat gloeien steeds hoger boven de vlam waar de temperatuur lager is, dat hoeft geen twee uur te duren maar het is wel zaak dat het afkoelen langzaam gebeurt.

De veer na het vormen weer harden is nog lastiger, het harden op zich stelt niets voor, roodgloeiend maken en dan snel afkoelen maar de veer is dan wel breekbaar dus na het harden wordt de veer weer een beetje ontlaten, ook dat kan in een kaarsvlam en dan niet tot het gaat gloeien maar je ziet het materiaal een beetje blauw worden en dan weer langzaam uit de vlam.

Even oefenen met restantjes.

Kijk anders even of hobbyklok verenstaal in die maat heeft, vers ongebruikt verenstaal moet makkelijk te buigen zijn en hoeft na het buigen niet nabewerkt te worden.

Horlogeveren in de maat 1,1 mm x 0,08 of 1 mm x 0,07 mm zijn ook bij Timeparts te bestellen.

« Laatst bewerkt op: 4 mei 2021, 02:11:19 door Fred »

Online cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2021, 11:14:26 »
Dank voor de vele tips! Ik had al idee dat ik wat doen moest met warmte. Maar ik ging in eerste experimenten dus veel te grofstoffelijk te werk lees ik nu. Met een Creme brulee brander, die het metaal in no-time roodgloedend maakte en kapot oxideerde bereikte ik niks.
Misschien maar eens wat gaan proberen met de oven en/of mijn elektrische (regelbare) verfafbrander. Zal even duren voor je grip hebt op deze techniek lijkt me.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 4 mei 2021, 13:43:53 »
Zal even duren voor je grip hebt op deze techniek lijkt me.

Het op de juiste manier harden en ontlaten van staal is inderdaad een kwestie van oefenen.
Maar normaal is het verenstaal dat gebruikt wordt niet breekbaar behalve als je het blijft buigen op het zelfde punt.