Auteur Topic: Servicebeurt Praktica  (gelezen 489 keer)

Offline RdHdW

• Nieuw
  • *
Servicebeurt Praktica
« Gepost op: 13 maart 2021, 21:19:16 »
Geachte forumleden,

Ik heb een Praktica MTL5 die een afstelbeurtje kan gebruiken. Wie weet waar, bij wie ik terecht kan?

Bij voorbaat vriendelijk dank.

Groet,

Robert

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Servicebeurt Praktica
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2021, 21:44:35 »
Geacht nieuw forumlid,

Welkom.  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline RdHdW

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2021, 00:10:53 »
Geacht nieuw forumlid,

Welkom.  :)

Dankjewel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2021, 11:31:55 »
In deze (vastgezette) draad vind je allerlei adressen:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,16754.0.html

Houd er wel rekening mee dat zo'n beurt vrijwel zeker meer gaat kosten dan "de waarde" van een Praktica MTL5. Maar als je voor dat geld dan een ander koopt heeft die misschien ook wel weer een beurt nodig. Dus dat blijft een beetje een rekbaar verhaal. En het simpele (lees gunstige) feit dat je bepaalde camera's voor relatief weinig kunt kopen is geen reden om ze meteen af te schrijven als er wat aan gedaan moet worden. Het "total-loss-sommetje" gaat hier dus niet per se op.

En bij erfstukken e.d. wordt het al helemaal een ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2021, 11:51:29 door Mono »

Offline RdHdW

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2021, 12:17:38 »
In deze (vastgezette) draad vind je allerlei adressen:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,16754.0.html

Houd er wel rekening mee dat zo'n beurt vrijwel zeker meer gaat kosten dan "de waarde" van een Praktica MTL5. Maar als je voor dat geld dan een ander koopt heeft die misschien ook wel weer een beurt nodig. Dus dat blijft een beetje een rekbaar verhaal. En het simpele (lees gunstige) feit dat je bepaalde camera's voor relatief weinig kunt kopen is geen reden om ze meteen af te schrijven als er wat aan gedaan moet worden. Het "total-loss-sommetje" gaat hier dus niet per se op.

En bij erfstukken e.d. wordt het al helemaal een ander verhaal.

Hartelijk dank voor je reactie. Voor mij heeft deze camera een nostalgische waarde, omdat dit het type camera is waar veel mensen in mijn familie mee schoten. Deze specifieke camera is ogenschijnlijk weinig tot nooit gebruikt, en daarin schuilt volgens mij ook iets van een probleem. De camera is stroefjes zogezegd, en kan een nakijk- en afstelbeurt gebruiken.
Het moet geen honderden euro’s gaan kosten uiteraard. Maar als ik voor een voor mij gangbare prijs deze machine goed lopend kan krijgen heb ik er volgens mij een mooi hobby-element bij; een camera in de meest elementaire zin van het woord.

Ik ga eens goed naar de lijst kijken, hartelijk dank voor je hulp!

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2021, 13:34:20 »
Dag Robert,

Bij interesse kunt je me een pb sturen. Ik heb vrij veel Praktica L serie camera's gerepareerd. Ze zitten eenvoudig in elkaar, de belangrijkste voorwaarde is dat de batterij niet gelekt heeft en het prisma nog goed is. Het schuimrubber bij het scharnier moet altijd worden vervangen.

Daarna is het vooral schoonmaken, en het smeren van het transport, spiegel- en tijdenmechaniek.  Een hoop onderdelen zijn gemaakt van geperst plaatstaal of messing plaat. Ook onderdelen waar aardig wat kracht op komt, dit zorgt soms voor de beruchte vastloper tussen het spiegelmechanisme en de sluiter.

https://www.analoogfotoforum.nl/index.php?topic=4831.0
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2021, 13:36:54 »
 ^^

En dan heb je altijd nog kans dat een gewillig forumlid zich aanbiedt.

Maar daar wou ik nog even niet op vooruitlopen.