Auteur Topic: CR1/3N of 2x SR44  (gelezen 403 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
CR1/3N of 2x SR44
« Gepost op: 7 maart 2021, 10:40:26 »
Iemand uitgesproken mening over kiezen voor CR1/3N (Lithium 3Volt)
of set van 2 stuks SR44 (Zilveroxide 1,5 Volt)
Beide mag in mijn camera. Vooral lange termijn betrouwbaarheid en niet lekken interesseert mij. Ben geen motordrive / veel klikker.   

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: CR1/3N of 2x SR44
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2021, 11:02:33 »
Die 3volt batterijen hebben van binnen ook gewoon twee eenheden. Ik heb ooit eens begrepen dat de cellen op zich voltages afgeven, afhankelijk van het type, tussen 1,2 en 1,5 volt.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2021, 11:10:09 »
Neen dat klopt niet, want ⅓ is Lithium technologie en de SR is zilveroxide technologie. 
Volgens mij is de CR ⅓ goedkoper als ik even wat prijzen doorloop. Dat is + 1 punt in het voordeel voor de ⅓ .

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2021, 11:19:58 »
Beide zijn stabieler dan alkaline. Ik verkocht ze vroeger allebei wel voor bepaalde camera's, zonder sterke voorkeur. Maar dat is graven in het geheugen. Zilveroxide is iets duurder denk ik. Zilveroxide gaat volgens mij langer mee in een camera (die wordt gebruikt), maar litium langer in de verpakking. Lithium lekt ook minder snel en met een enkele 3 volt heb je sowieso twee contactvlakken minder.
Nou ja, even voor de vuist weg.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2021, 11:31:12 »
De spanning is iets afwijkend daar Li-cellen 3,0V zijn en zilveroxide 1,52V. Lithium kan inderdaad heel lang in een verpakking bewaard worden maar zilveroxide is iets stabieler in de tijd. Prijs zal niet veel uitmaken, natuurlijk afhankelijk waar je het koopt. Verder kan zilveroxide tot zo´n -28C gebruikt worden waar een Li-cel bij -25C geen energie meer levert.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2021, 12:05:56 »
Uit de volgende PDF:

https://dspace.library.uu.nl/bitstream/1874/32943/1/NWS-E-2008-21.pdf

zilveroxide cel:

• Behoudt meer dan 90 % van de energie na opslag bij 21 °C gedurende 5 jaar

lithium-mangaanoxide knoopcel:

• Behoudt meer dan 95 % van de energie na opslag van 7 – 10 jaar bij kamertemperatuur

Dus bij (erg) weinig gebruik is de lithium wat beter, bij meer gebruik zal het van de capaciteit afhangen.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2021, 12:55:54 »
Ik ging ervan uit de Lithium in alles beter was en dat blijkt hier dus ook maar dat ze ook duurder waren en dat is dus blijkbaar niet meer zo?

Jon

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2021, 13:24:41 »
Voor mij was en is de keuze meestal de beschikbaarheid, hoe makkelijk kan ik aan een batterij komen.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2021, 13:20:43 »
Hier in NL natuurlijk geen probleem maar in sommige landen buiten de EU kan het ineens heel anders zijn.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2021, 17:24:29 »
Nou ik heb lithium besteld. Al zijn de verschillend t.o.v. AgO niet wereld schokkend merk ik al. Alkaline was al geen optie voor mij.
De PDF was wel even leuk om door te scannen. Alleen heel jammer dat men geen berekening prijs per geleverde energie heeft berekend. Dat ene batterij duurder is dan de andere is niet zo interessant, het gaat er om wat je er voor terug krijgt.   

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2021, 18:22:22 »
Had ook niet zoveel zin om een berekening te maken tussen kosten en geleverde energie, de PDF is van april 2008 en de kosten van de verschillende batterijen zijn ook niet meer hetzelfde.

Het belangrijkste is of een batterij betrouwbaar is, het ene merk is het andere niet qua levensduur.

Goedkope Ali batterijen zullen niet dezelfde capaciteit hebben als de betere westerse merken die achteraf dan weer goedkoper zijn omdat zij veel langer meegaan.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.