Zwaar gehavende Jena Prakticar (Pancolar) van Ebay. Waarvan het diafragma niet meer in te stellen was met de click-stops en volledig sloot. Behalve dat, zat de lens ook volkomen vast. Een hoop sporen van reparaties (of pogingen om de lens uit elkaar te halen), maar wonder boven wonder was het glas onaangeroerd. Zoveel geweld had ik gelukkig niet nodig, tenminste als je de juiste spullen hebt en weet wat je wel en niet los moet maken.
Ook de roest (vliegroest) was slechts oppervlakkig.
https://www.ebay.nl/itm/266403740686Helaas wat het onderdeel waarmee je de opening van het diafragma beperkt kapot. Het is een kunststof hefboompje van nog geen paar mm groot waarvan een van de pootjes was afgebroken.
Ik heb besloten het onderdeel na te tekenen, en met mijn Prusa I3 kloon te printen om te kijken of mijn tekening overeen kwam met het origineel. Wat ik niet had verwacht, is dat het onderdeel er goed genoeg uit kwam om te gebruiken. Na het nodige knippen, vijlen en ruimen paste het precies. Het diafragma werkt weer en de lens is nog bruikbaar. (Hoe lang is nog even de vraag, met PLA) Mocht het onderdeel bezwijken, dan kan ik het elders in betere kwaliteit laten printen.
Binnenkort wat plaatjes schieten met deze 'Pancolar'