Auteur Topic: Wat heb je vandaag gerepareerd? (Fotografie-gerelateerd)  (gelezen 33551 keer)

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Re: Wat heb je vandaag gerepareerd? (Fotografie-gerelateerd)
« Reactie #585 Gepost op: 30 augustus 2023, 07:03:04 »
Vandaag een uur naar mijn voorraadje sluiterbandmateriaal aan het zoeken geweest

Niet dat ik ooit zoek naar sluiterbandjes, maar het zoeken op zich (naar iets wat ik zéker weet dat ik het ergens heb) komt me heel bekend voor  :)
Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #586 Gepost op: 30 augustus 2023, 09:11:34 »
Ik weet niet waarom ik het in de doos met materiaal voor camerabekleding gestopt had.

Vanavond eens de tijd voor nemen. Het is niet de moeilijkste klus, maar wel een berg priegelwerk.

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Rolleiflex K4B
Nieuwe speeltjes: Rolleiflex K4, Rolleicord IIb

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #587 Gepost op: 30 augustus 2023, 17:12:40 »
@ MrFlibble, de originele bandjes waren van zijde. Ik heb nog voldoende vervanging liggen. Stuur maar een pb als je wat nodig hebt. Om de bandjes door de rollers te steken kun je een dubbelgevouwen strookje film gebruiken waar je het bandje tussen doet.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #588 Gepost op: 30 augustus 2023, 23:10:58 »
Thanks, maar ik heb nog een meter Aki-Asahi sluiterband materiaal.

Sluiter zit alweer in elkaar, morgen de camera verder assembleren.

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #589 Gepost op: 5 september 2023, 11:16:03 »
Nu met foto's

Sluiter loopt goed voor 1/2de tot en met 1/125ste. Daarboven begint'ie wat af te wijken; van 1/4de stop op 1/250ste tot een hele stop op 1/1250ste.

Misschien toch nog wat veerspanning toevoegen? Geloof dat in die tijd de nauwkeurigheid van de hoge sluitertijden toch al wat te wensen overliet.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2023, 11:20:07 door Mr_Flibble »

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #590 Gepost op: 5 september 2023, 13:24:47 »
Citaat
Misschien toch nog wat veerspanning toevoegen? Geloof dat in die tijd de nauwkeurigheid van de hoge sluitertijden toch al wat te wensen overliet.

Het verhogen van de veerspanning gaat niet veel helpen. De sluiter moet met een spanning van 160 gram goed lopen. Er zijn meerdere oorzaken voor dit probleem. Behalve de bandjes worden de 'gordijnen' bij elkaar gehouden door een dunne zwarte leren strip aan de zijkant. Deze harden uit, en zorg er voor dat de gordijnen stugger worden. Dan worden de snelle tijden niet meer gehaald. Ze kunnen worden vervangen. 

Op 1/1250e moet er na het spannen ongeveer 1 mm ruimte tussen de gordijnen zitten. Je kan de ruimte afstellen met de excentrische schroef, waaraan het haakje zit.

Na het spannen moeten de bandjes voldoende grip hebben op de gespen van de gordijnen, als je de haak opent zonder af te drukken moeten de bandjes de gordijnen op hun plek houden. Doen ze dat niet, dan zijn de bandjes te dun. Het eerste gordijn loopt dan te snel waardoor je op de lange tijden overbelichting krijgt. Ga in geen geval de gespen samenknijpen met een tang (zoals te vaak gebeurt) want dat krijg je zelden weer goed.   

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #591 Gepost op: 5 september 2023, 13:31:02 »
Was sowieso niet van plan de gespen te bewerken, omdat je dat al eens eerder afgeraden hebt.

Maar goed. Hij doet ongeveer 1/200ste of 1/250ste en 1/500ste op 1/1250ste. Alles eronder loopt within spec.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #592 Gepost op: 5 september 2023, 16:58:20 »
Citaat
Was sowieso niet van plan de gespen te bewerken, omdat je dat al eens eerder afgeraden hebt.

Maar goed. Hij doet ongeveer 1/200ste of 1/250ste en 1/500ste op 1/1250ste. Alles eronder loopt within spec.

Gelukkig  :) maar in dat geval zou ik de rest gewoon fijn met rust laten. Zolang je het weet kun je er met fotograferen rekening mee houden.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #593 Gepost op: 15 september 2023, 14:57:54 »
Zwaar gehavende Jena Prakticar (Pancolar) van Ebay. Waarvan het diafragma niet meer in te stellen was met de click-stops en volledig sloot. Behalve dat, zat de lens ook volkomen vast. Een hoop sporen van reparaties (of pogingen om de lens uit elkaar te halen), maar wonder boven wonder was het glas onaangeroerd. Zoveel geweld had ik gelukkig niet nodig, tenminste als je de juiste spullen hebt en weet wat je wel en niet los moet maken.
Ook de roest (vliegroest) was slechts oppervlakkig.

https://www.ebay.nl/itm/266403740686

Helaas wat het onderdeel waarmee je de opening van het diafragma beperkt kapot. Het is een kunststof hefboompje van nog geen paar mm groot waarvan een van de pootjes was afgebroken.

Ik heb besloten het onderdeel na te tekenen, en met mijn Prusa I3 kloon te printen om te kijken of mijn tekening overeen kwam met het origineel. Wat ik niet had verwacht, is dat het onderdeel er goed genoeg uit kwam om te gebruiken. Na het nodige knippen, vijlen en ruimen paste het precies. Het diafragma werkt weer en de lens is nog bruikbaar. (Hoe lang is nog even de vraag, met PLA) Mocht het onderdeel bezwijken, dan kan ik het elders in betere kwaliteit laten printen.

Binnenkort wat plaatjes schieten met deze 'Pancolar'  :)

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #594 Gepost op: 15 september 2023, 15:05:56 »
Ach, als deze fix sneuvelt print je net zo snel weer een andere natuurlijk  8)

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #595 Gepost op: 15 september 2023, 17:14:52 »
Zwaar gehavende Jena Prakticar (Pancolar) van Ebay. Waarvan het diafragma niet meer in te stellen was met de click-stops en volledig sloot. Behalve dat, zat de lens ook volkomen vast. Een hoop sporen van reparaties (of pogingen om de lens uit elkaar te halen), maar wonder boven wonder was het glas onaangeroerd. Zoveel geweld had ik gelukkig niet nodig, tenminste als je de juiste spullen hebt en weet wat je wel en niet los moet maken.
Ook de roest (vliegroest) was slechts oppervlakkig.

https://www.ebay.nl/itm/266403740686

Helaas wat het onderdeel waarmee je de opening van het diafragma beperkt kapot. Het is een kunststof hefboompje van nog geen paar mm groot waarvan een van de pootjes was afgebroken.

Ik heb besloten het onderdeel na te tekenen, en met mijn Prusa I3 kloon te printen om te kijken of mijn tekening overeen kwam met het origineel. Wat ik niet had verwacht, is dat het onderdeel er goed genoeg uit kwam om te gebruiken. Na het nodige knippen, vijlen en ruimen paste het precies. Het diafragma werkt weer en de lens is nog bruikbaar. (Hoe lang is nog even de vraag, met PLA) Mocht het onderdeel bezwijken, dan kan ik het elders in betere kwaliteit laten printen.

Binnenkort wat plaatjes schieten met deze 'Pancolar'  :)

Knap stuk volharding en kunde weer!  oO
Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen