Auteur Topic: Wat heb je vandaag gerepareerd? (Fotografie-gerelateerd)  (gelezen 19108 keer)

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
Re: Wat heb je vandaag gerepareerd? (Fotografie-gerelateerd)
« Reactie #480 Gepost op: 16 juni 2022, 19:58:12 »
Dat hoor ik vaker van Lubitel 166B terwijl ik het bijna nooit hoor bij de voorloper Lubitel 2. Toch lijkt het me technisch volledig het zelfde.
Kan een kwestie zijn van slechte of geen kwaliteitscontrole. Of, misschien nog erger, meetmiddelen die nooit meer gekalibreerd werden.

Ook Lubitel heeft een keer onderhoud nodig, het kan dus best zo zijn dat er een keer een poging is gedaan om de sluiter schoon te maken maar dat de camera verkeerd in elkaar is gezet.
Zou kunnen Fred. De 3 punt schroefjes zagen er nog heel goed uit maar zelfs dat wil niets zeggen wanneer men over genoeg nieuwe schroefjes bezit.

Ik denk dat de mensen het design van de 166 leuker vinden. Hij is iets kleiner, met een thermoplast behuizing. (in plaats van bakeliet) bovendien passen er gangbare filters en zonnekappen op van 40.5mm

Die van mij heb ik een tijd terug verkocht, de Lubitel 2 heb ik gehouden. (vanwege het leuke luikje voor de filters aan de zijkant)
Een ontzettend leuke camera voor om iemand kennis te laten maken met middenformaat. De paraattas is wat stug en ongemakkelijk.

Inderdaad een leuke camera. Wel even wennen dat je alleen een matglas cirkel in het midden van de zoeker hebt. Verder ook opletten met de achterwand die gemakkelijk open kan klappen. 

Een paraattas zat er niet bij dus daar heb ik dan ook geen last van  :D

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #481 Gepost op: 16 juni 2022, 20:33:15 »
....Een ontzettend leuke camera voor om iemand kennis te laten maken met middenformaat....

Met als absurd grote nadeel dat iemand ooit heeft bedacht dat het een goed idee zou zijn om de afstanden in gelijke getallen te zetten als de diafragmawaardes.  Ik geef op school voor personeelsleden (en een enkele leerling) beginners lessen om beter te leren fotograferen.  Daar zet ik een aantal oude Nikon D70 en D40 voor in maar om begrippen van diafragma/scherptediepte duidelijker te maken had ik ook een paar van mijn oude schroefdraadcamera's en mijn Lubitel 2 erbij.  Die laatste heb ik na aanhoudende problemen met verwarring maar weer thuis staan.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #482 Gepost op: 16 juni 2022, 20:54:45 »
maar om begrippen van diafragma/scherptediepte duidelijker te maken had ik ook een paar van mijn oude schroefdraadcamera's en mijn Lubitel 2 erbij.  Die laatste heb ik na aanhoudende problemen met verwarring maar weer thuis staan.

Dan zou ik deze Voigtländer willen adviseren met zijn schattige rode scherptediepte indicators  :D

Bessamatic CS on Display (02) by Hans Kerensky, on Flickr

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #483 Gepost op: 16 juni 2022, 21:52:22 »
Met als absurd grote nadeel dat iemand ooit heeft bedacht dat het een goed idee zou zijn om de afstanden in gelijke getallen te zetten als de diafragmawaardes.

De Lubitel 2 heeft geen scherptediepteschaal, dus de afstanden in diafragmawaardes zou geen probleem hoeven zijn.
Overigens vind ik de afstandschaal van een Lubitel niet echt betrouwbaar, ik vertrouw meer op het piepkleine stukje matglas in de zoeker als is dat ook niet de makkelijkste manier van scherpstellen, dat ging 47 jaar geleden een stuk makkelijker toen mijn ogen nog 100 % waren.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #484 Gepost op: 16 juni 2022, 22:05:48 »
....Dan zou ik deze Voigtländer willen adviseren met zijn schattige rode scherptediepte indicators  :D....

Zo'n mooie Voigtländer heb ik niet. Maar wel een paar Praktica's en Pentaxen.  Zijn ook wel duidelijk genoeg om de begrippen van diafragma door te krijgen. 
Als ik een Bessamatic in die staat had ging die trouwens ook niet mee naar de holbewoners op fotogebied. ^^

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #485 Gepost op: 16 juni 2022, 22:06:30 »
De Lubitel 2 heeft geen scherptediepteschaal, dus de afstanden in diafragmawaardes zou geen probleem hoeven zijn.
Overigens vind ik de afstandschaal van een Lubitel niet echt betrouwbaar, ik vertrouw meer op het piepkleine stukje matglas in de zoeker als is dat ook niet de makkelijkste manier van scherpstellen, dat ging 47 jaar geleden een stuk makkelijker toen mijn ogen nog 100 % waren.

Inderdaad en ook al omdat je met een twee-oog niet kan zien wat het diafragma doet is deze thuis weer stof aan het verzamelen.  Dat met die ogen geldt ook voor mij. ::)

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #486 Gepost op: 20 juni 2022, 20:10:28 »
Rolleiflex Automat K4B.

Had een discussie met een kennis over Twee-Oog camera's. Dus moest eigenlijk wel weer eens wat film door deze camera schieten.
Sluiter test......hmmm..nogal traag.
Compur sluitertje schoongemaakt. Lange-sluitertijden mechaniek paar kleine speldenprikjes olie gegeven. En de Zelfontspanner ook.

Lens.....hmmmm...aanslag.
Gelukkig heb ik daar tegenwoordig het correcte gereedschap voor. Wat brillendoekjes en lenzenreiniger. Aanslag- en stofvrij.

En weer door!
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Rolleiflex Automat, 4x5 houders
Laatste Speeltjes: B&H Eyemo motor drive

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #487 Gepost op: 20 juni 2022, 20:12:20 »
Lomo Lubitel 166B, De oneindig focus van de opname lens opnieuw afgesteld.

Die zat er echt millimeters ver langs dus ik begrijp nu waarom deze camera er nog bijna ongebruikt uitziet  ^^

Lomo Lubitel 166B Notes (04) by Hans Kerensky, on Flickr

Bij mijn Lubitel 2 nagenoeg hetzelfde probleem toen ik die in mijn handen kreeg.

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Rolleiflex Automat, 4x5 houders
Laatste Speeltjes: B&H Eyemo motor drive

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #488 Gepost op: 20 juni 2022, 20:17:35 »
Toch lijkt het me bij Lubitels heel makkelijk om het goed te zetten.

Offline Vostok

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Liefhebber van mechanische camera's
« Reactie #489 Gepost op: 21 juni 2022, 16:29:16 »
Lomo Lubitel 166B, De oneindig focus van de opname lens opnieuw afgesteld.

Die zat er echt millimeters ver langs dus ik begrijp nu waarom deze camera er nog bijna ongebruikt uitziet  ^^

Lomo Lubitel 166B Notes (04) by Hans Kerensky, on Flickr

Hey Hans

Hoe check jij of de lens op oneindig goed focust?
Heb je een collimator of heb je een andere techniek?

Heb zelf een lens waarvan in vermoed dat ze niet helemaal goed focust op oneindig.
Leica M5
Olympus Pen FT
Pentacon Six

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #490 Gepost op: 21 juni 2022, 19:46:28 »
Hey Hans

Hoe check jij of de lens op oneindig goed focust?
Heb je een collimator of heb je een andere techniek?

Heb zelf een lens waarvan in vermoed dat ze niet helemaal goed focust op oneindig.

Ik gebruik meestal deze Gokosha Auto-collimator voor de opname lens :

Gokosha 24LT-2DTS Lens Tester (01) by Hans Kerensky, on Flickr

Daarbij moet ik nog vermelden dat ik niet met een spiegel in de camera werk maar met een testfilm. Hierdoor wordt ook het effect van de aandrukplaat en van het golven van de film meegenomen.
Door de camera onder de auto-collimator te draaien zie ik ook het verloop naar de hoeken toe. Ik probeer de oneindig focus dan af te stellen op ongeveer 1/3 van de weg naar een hoek.

Hier het beeld van de zogenaamde Siemens ster wat je ziet door het oculair van de Gokosha :

Gokosha 24LT-2DTS Lens Tester (04) by Hans Kerensky, on Flickr

Voor een TLR zoekerlens gebruik ik meestal deze collimator :

Collimator Mont 7515 (01) by Hans Kerensky, on Flickr

Aan de hulp-kruisdraden kan ik zien welke kant op ik moet corrigeren :

Collimator Mont 7515 (08) by Hans Kerensky, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2022, 19:50:17 door hanskerensky »

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #491 Gepost op: 21 juni 2022, 20:56:51 »
Is dit een test film met een spiegelend oppervlak of gewwon zomaar een film.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #492 Gepost op: 21 juni 2022, 20:58:54 »
Citaat
Daarbij moet ik nog vermelden dat ik niet met een spiegel in de camera werk maar met een testfilm.

Heb nog steeds plezier van de 'oude' collimator van Hans. Ik gebruik ook een testfilm. Eenmaal met kun je eigenlijk niet meer zonder.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #493 Gepost op: 21 juni 2022, 21:05:05 »
Is dit een test film met een spiegelend oppervlak of gewwon zomaar een film.

Een normale film maar in de regel ergens gevonden of gekregen (meestal omdat ver over de houdbaarheidsdatum).

Wanneer je regelmatig wat aan camera's sleutelt heb je ook voor andere zaken regelmatig een film om te testen nodig. Denk dan aan zaken zoals het transport en de opname teller.

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #494 Gepost op: 21 juni 2022, 23:04:33 »
Zelf gebruik ik overal spiegels voor. Ik heb niet 100% dezelfde  collimator maar eentje die ik zelf heb gebouwd maar wel met dezelfde werking.