Dat hoor ik vaker van Lubitel 166B terwijl ik het bijna nooit hoor bij de voorloper Lubitel 2. Toch lijkt het me technisch volledig het zelfde.
Kan een kwestie zijn van slechte of geen kwaliteitscontrole. Of, misschien nog erger, meetmiddelen die nooit meer gekalibreerd werden.
Ook Lubitel heeft een keer onderhoud nodig, het kan dus best zo zijn dat er een keer een poging is gedaan om de sluiter schoon te maken maar dat de camera verkeerd in elkaar is gezet.
Zou kunnen Fred. De 3 punt schroefjes zagen er nog heel goed uit maar zelfs dat wil niets zeggen wanneer men over genoeg nieuwe schroefjes bezit.
Ik denk dat de mensen het design van de 166 leuker vinden. Hij is iets kleiner, met een thermoplast behuizing. (in plaats van bakeliet) bovendien passen er gangbare filters en zonnekappen op van 40.5mm
Die van mij heb ik een tijd terug verkocht, de Lubitel 2 heb ik gehouden. (vanwege het leuke luikje voor de filters aan de zijkant)
Een ontzettend leuke camera voor om iemand kennis te laten maken met middenformaat. De paraattas is wat stug en ongemakkelijk.
Inderdaad een leuke camera. Wel even wennen dat je alleen een matglas cirkel in het midden van de zoeker hebt. Verder ook opletten met de achterwand die gemakkelijk open kan klappen.
Een paraattas zat er niet bij dus daar heb ik dan ook geen last van