Auteur Topic: Probleem met Delta100  (gelezen 352 keer)

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
Probleem met Delta100
« Gepost op: 20 februari 2021, 23:20:16 »
Beste Analogen,

Ik zou graag jullie hulp willen vragen bij het volgende:

Op de laatste twee Ilford Delta 100 films zitten allemaal vlekjes alleen daar waar het negatief dekking heeft, meer dekking geeft meer vlekjes. (zie scan)  Het zit over de hele film. Eerst dacht ik aan luchtbellen of schuim oid, maar na alles goed schoonmaken weer precies hetzelfde resultaat. De vlekken hebben een beetje streperig karakter, dus tweede film niet afgestreken, maar nog steeds vlekken. Overigens doe ik niets anders dan bij alle andere films en daar gaat het telkens goed.
Op zich hebben de negatieven een goede gemiddelde dekking en contrast.

Beide films waren koel (niet bevroren) bewaard met exp date apr 2019. Recent ook HP5 en FP4 ontwikkeld in dezelfde setup zonder enig probleem.
Ontwikkelaar Ilford LC29 oneshot, december geopend, telkens afgevuld met Protectcan.
Amaloco S10 stop
Ilford Rapidfix 1+4

Ik gebruik de delta 100 niet heel vaak, maar de laatste 5 hiervoor waren probleemloos. Ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk dat al deze films uit dezelfde batch kwamen.

Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Alvast dank voor het meedenken!

Ik heb ook een scan van 136 MB van het hele negatief maar die kan ik hier niet plaatsen. Maar het is wel goed zichtbaar, de vakjes moeten egaal zijn.

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Probleem met Delta100
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2021, 23:26:31 »
Zit het alleen in de scan of zie je donkere vlekken op je negatief als je deze met een loep bekijkt ?

Ik had het zelfde met Ilford Pan F plus ontwikkeld in Rodinal, OK ander type emulsie maar dat gedoe heb ik niet met Fomapan in Rodinal.
Overigens heb ik daar ook nooit een oorzaak voor gevonden dus in mijn geval houd ik het op de combinatie film-ontwikkelaar die niet optimaal is.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2021, 00:24:21 »
De donkere vlekken zijn goed zichtbaar op de hele film, ook zonder loep.
Deze combinatie van film en ontwikkelaar heb ik vaker gebruikt zonder problemen.
Zou zoiets kunnen komen door bijvoorbeeld een paar spetters fixeer in de ontwikkelaar?

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2021, 00:33:36 »
De vlekken zijn op de film zwart, als het fixeer gespetterd had op de film dan had je daar uitgevreten vlekken gehad.
Fixeer en ontwikkelaar houd je normaal strikt gescheiden maar voor zover ik weet doet fixeer niets meer in een sterk alkalisch milieu zo als in ontwikkelaar.

Mijn ervaring met Rodinal en Ilford werd als oorzaak niet herkend op dit forum maar ik kwam het op een buitenlands forum ook tegen.
De ene keer wel en de andere keer niet.
Maar dat ging over Rodinal met Ilford.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2021, 09:30:47 »
Is dit kleinbeeld of middenformaat?

De kans is klein maar om het toch even uit te sluiten - is de film toch ergens in het proces een tijdje vochtig geweest voordat je begon met ontwikkelen? Ik heb ooit eens gehoord van iemand die een film had opgespoeld en in een waarschijnlijk klein beetje vochtige ontwikkeltank had gedaan en niet meteen ontwikkeld. Er is toen schimmel ontstaan.

Een andere mogelijke verklaring zou oude film geweest zijn maar dat is dit niet.

Misschien toch even kijken of je ontwikkelaar, stopbad en fixeer helemaal helder zijn (ook even opschudden). Ik had ietwat oudere fixeer (gebruiksoplossing) en daar zat toch al wat neerslag in. Hij werkte verder nog prima maar heb hem toch eerst even gefiltreerd.

Jon

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2021, 09:55:07 »
Een film afstrijken zou ik sowieso niet meer doen. De film wordt echt niet veel sneller droog, en bovendien loop je het risico de film te beschadigen. Rollei (Maco) raad het in ieder geval af.

De film is natuurlijk over datum, en er is een kans dat het schutpapier iets heeft gedaan met de emulsie. De film zit netjes en droog in het folie, condens kan het niet zijn geweest.

Het overschrijden van de fixeertijd kan ook een oorzaak zijn. Te lang fixeren tast behalve de niet belichte delen ook de belichte delen aan. De meningen hierover zijn sterk verdeeld, sommigen zeggen dat langer fixeren geen kwaad kan. Nodig is het in ieder geval niet.

Het zou natuurlijk ook in het glas van de scanner kunnen zitten. (resten van schoonmaakmiddel of condens)

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2021, 23:40:11 »
Inmiddels heb ik op het internet gevonden dat er problemen zijn (geweest) met het schutblad.
Hebben jullie daar al eens over gehoord?

Maar de fixeer ga ik nog eens verversen en precies volgens voorschrift toepassen. De vorige was al wat ouder en misschien dat daar ook een verklaring in zit waarom het vooral zichtbaar is bij hoge dekking.

Het lijkt alsof op het schutblad ook vlekjes heeft op dezelfde plekken als de film, maar het is heel slecht zichtbaar en ik heb geen apparatuur om dat goed te onderzoeken.

De vraag ligt nu bij Ilford, ben benieuwd wat zij gaan zeggen.

Wordt vervolgd...

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2021, 23:52:40 »
Ik ben bang dat Ilford het op de einddatum van 2019 gooit, maar een film is niet na nog geen 2 jaar na de experition date onbruikbaar.

De afstrijktang is hier niet schuldig aan, die geven vnl. krassen dat ding zou ik evengoed wegdonderen.

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2021, 13:51:29 »
Update:
Ik heb het hele verhaal aan Ilford voorgelegd en ze hebben erkend dat er een probleem is met de films en dat gaan ze verder onderzoeken. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Bovendien krijg ik een paar nieuwe films...  :)

Afstrijktangen zijn meestal ondingen die ik al heel lang niet meer gebruikte, totdat ik de nieuwste versie van Paterson in handen kreeg met (extreem) zachte rubbers, nog zachter dan een propje natte watten. Deze doet het wel zonder krassen. Wel eerst te rubbers nat maken en dan met heel weinig druk maximaal één keer langs de film. Door het zachte rubber drijft de tang bijna op de emulsie en veegt alle water van de film. Ik heb de tang afwisselend wel en niet gebruikt op FP4, HP5 en Delta100 en hij krast echt niet. Je hoeft ook geen WA meer te gebruiken, één keer strijken en daarna de droogkast in.

Elders op AFF las ik dat sommige andere emulsies veel kwetsbaarder zijn en dan is het misschien een ander verhaal.

Overigens is een laatste spoelgang met gedemineraliseerd water eigenlijk de beste optie om droogvlekken te voorkomen...

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2021, 15:18:17 »
Citaat
Overigens is een laatste spoelgang met gedemineraliseerd water eigenlijk de beste optie om droogvlekken te voorkomen...

Het hangt een beetje van de hardheid van het leidingwater af. Als je last hebt van droogvlekken is een laatste bad met demi-water en een paar druppels WA de oplossing. Als je tot de gelukkigen behoort zoals ik met een plek met erg zacht water, dan is het niet nodig.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2021, 00:49:49 »
Wat betreft de afstrijktang, zelfs als deze zachter is dan een watje dan nog is het een afrader, de rubbers van de tang krassen misschien niet zelf maar één stofje of vuiltje op je film en die trek je met zo'n tang helemaal mee en kan krassen veroorzaken, natte emulsie is zeer gevoelig.

Het beste is om een natte film gewoon ergens een nachtje te drogen hangen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2021, 09:43:28 »
Afstrijktangen zijn meestal ondingen die ik al heel lang niet meer gebruikte, totdat ik de nieuwste versie van Paterson in handen kreeg met (extreem) zachte rubbers, nog zachter dan een propje natte watten. Deze doet het wel zonder krassen. Wel eerst te rubbers nat maken en dan met heel weinig druk maximaal één keer langs de film. Door het zachte rubber drijft de tang bijna op de emulsie en veegt alle water van de film. Ik heb de tang afwisselend wel en niet gebruikt op FP4, HP5 en Delta100 en hij krast echt niet. Je hoeft ook geen WA meer te gebruiken, één keer strijken en daarna de droogkast in.

Ik doe het ook zo, mijn film zijn sinds ik hiermee begonnen ben duidelijk schoner geworden. De film is ook sneller droog en daardoor is er ook minder kans voor stof om zich tijdens het drogen aan de film te hechten.

Elders op AFF las ik dat sommige andere emulsies veel kwetsbaarder zijn en dan is het misschien een ander verhaal.

Foma is berucht om kwetsbare emulsies - zelf ook gezien. Maar die gebruik ik bijna niet meer. Efke 25 schijnt ook kwetsbaar te zijn.

Gebruik ik ook voor de laatste spoelgang. Dat scheelt zeker ook.

Jon

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2021, 12:12:08 »
Kijk ook eens naar de schut strook deze kan vochtig zijn geweest, koel kast/ gelijk de camera in/ effect van condens/ is de film schoon aan de achterzijde?
Wim

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2021, 14:58:38 »
Kijk ook eens naar de schut strook deze kan vochtig zijn geweest, koel kast/ gelijk de camera in/ effect van condens/ is de film schoon aan de achterzijde?
Wim

Het lijkt erop dat er inderdaad iets mis is met het schutblad. Dat onderzoekt Ilford nu. De film kwam niet uit de koelkast, wel koel bewaard. Vocht of condens moet dan in de fabriek erin gekomen zijn, want de wrapper was helemaal dicht.
Ik heb nog een film uit die batch en die ga ik nog eens minutieus onderzoeken voor het openen.
Zal gelijk de magazijnen checken, die liggen niet op de verwarming maar wel warm en droog.