Auteur Topic: Probleem met Delta100  (gelezen 1310 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Probleem met Delta100
« Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2021, 13:02:32 »
Update voor de liefhebbers:

In uitgebreide mails heeft Ilford uitgelegd waar ze mee zitten. De films worden gesneden uit master-rollen van 1,2 bij 2000 meter en dat zijn bijna 40.000 rolletjes... Over de batch waar mijn probleemfilms uitkomen, zijn slechts een handjevol klachten binnen gekomen. Het kan natuurlijk dat niet iedereen met problemen geklaagd heeft of dat een aantal films zijn weggegooid omdat de datum verlopen was etc.  Het blijft een relatief klein aantal en dat maakt zoeken naar de oorzaak lastig.
Ondertussen zijn er verbeteringen in het fabricageproces aangebracht zowel in de emulsie als in het schutblad. Nuttige tip: Let bij het kopen op de batchnummers, 90xxx en hoger hebben alle laatste verbeteringen. Als de 90xxx nummers op zijn gaan ze over op een nieuw nummersysteem.
45xxx is verdacht en 37xxx heeft een bekend probleem met strepen in het schutblad. Maar die heeft een exp. in januari 2020, dus daarvan zal het meeste wel op zijn.

Wat ik ook heb geleerd is dat de gelijke emulsies op verschillende formaten niet dezelfde samenstelling hebben. FP4 KB is niet gelijk aan FP4 120 of FP4 4x5 bijvoorbeeld. Dat had ik me nooit zo gerealiseerd.

Als er meer nieuws is, houd ik jullie op de hoogte...

Lijkt mij nuttige info.   

Waarvoor dank.  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.