Auteur Topic: Een beetje kleur  (gelezen 400 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Een beetje kleur
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2021, 10:40:13 »
Dan nog even waarom ik 1 en 2 goed vind.

Eerst maar technisch. Als je een flink filmformaat hebt met een goed optiek en er wordt ook nog eens zorgvuldig scherp gesteld, dan kun je een eind komen. Dat is hier ook te zien. De foto's zijn gestoken scherp op het onderwerp en alleen daarom al vragen ze om flink vergroten. Verder is de achtergrond echt los en onscherp. Maar je ziet nog net vaag de contouren van bijvoorbeeld een brug.
Mamiya optieken kunnen meedogenloos zijn, maar jonge mensen kunnen dit hebben (wat ze niet verboden maakt voor oude mensen trouwens). Dit is volgens mij een "Tessar-type" en dan valt de kwaliteit bij grote openingen mij niet tegen zeg.

Dan meer op de inhoud. De foto's horen bij elkaar. Om te beginnen horen deze mensen bij elkaar en dat is al reden genoeg. Maar er zijn ook duidelijk gedeelde thema's, zoals winter en niet te vergeten de koek-en-zopie-sfeer. Een croissant en een beker warme drank zijn niet hetzelfde, maar ze delen het thema. En ze worden beide vrijwel op dezelfde plaats bij het gezicht gehouden.
De lichamen zijn volledig bedekt en dat lijkt me ook wel verstandig onder deze omstandigheden. De mutsen bedekken ook nog eens het voorhoofd en de oren en de versnaperingen bedekken deels de kin. Je ziet slechts een klein stukje mens, maar wel precies het belangrijkste stukje, met daarin de ogen en de mond. Ik moet meteen weer aan die vervloekte maskers denken, maar ik zal me inhouden.
De "modellen" zijn zich duidelijk bewust van de fotograaf, maar er is niets geforceerds aan. Gelukkig zijn er geen dikke lagen make up en ook het "corona-baardje" mag er best wezen. Alles scherp en uitvergroot kan confronterend werken. Maar geloof me, als jullie nog drie keer met je ogen knipperen ben je opeens boven de veertig en zouden jullie willen dat je er nog zo uitzag. Vooral als het naturel moet.   
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 10:45:00 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2021, 11:16:32 »
Foto 3 is een leuk plaatje maar verder niet bijster interessant

Niet mee eens.
Wacht maar, over 20 jaar denk je wat gaaf deze registratie van toen

Ben het er wel mee eens dat 2 een topfoto is
Ik ben geen fotograaf, ik maak wat foto's voor mezelf

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2021, 12:21:08 »
Mamiya optieken kunnen meedogenloos zijn, maar jonge mensen kunnen dit hebben (wat ze niet verboden maakt voor oude mensen trouwens). Dit is volgens mij een "Tessar-type" en dan valt de kwaliteit bij grote openingen mij niet tegen zeg.

Dan meer op de inhoud. De foto's horen bij elkaar. Om te beginnen horen deze mensen bij elkaar en dat is al reden genoeg. Maar er zijn ook duidelijk gedeelde thema's, zoals winter en niet te vergeten de koek-en-zopie-sfeer. Een croissant en een beker warme drank zijn niet hetzelfde, maar ze delen het thema.

De "modellen" zijn zich duidelijk bewust van de fotograaf, maar er is niets geforceerds aan. Gelukkig zijn er geen dikke lagen make up en ook het "corona-baardje" mag er best wezen. Alles scherp en uitvergroot kan confronterend werken. Maar geloof me, als jullie nog drie keer met je ogen knipperen ben je opeens boven de veertig en zouden jullie willen dat je er nog zo uitzag. Vooral als het naturel moet.

Tessar type klopt helemaal. Alle 'standaard' Sekor P lenzen (90mm tm 150mm) zijn Tessar type's, m.u.v. de 100m f2.8, dat is een biotar.
Maar de mamiya lenzen tekenen inderdaad erg mooi, en de relatief oude leeftijd (ten opzichte van de duurdere/meer bekende mamiya 120 systemen) zie ik niet terug in de beeldkwaliteit.
Maargoed, wat dat betreft staat mijn relatie (en kennis) van medium format fotografie echt nog in de kinderschoenen. Deze 127mm heeft ook een beeldcirkel voor pack-film, en beschijnt dus een groter oppervlakte dan het 6x9 objectief, maar hoe dat het beeld beïnvloed durf ik niet te zeggen.

Ik moet zeggen dat juist het 'meedogenloze' van de mamiya objectieven mij juist erg aanspreekt. Foto's met veel detail, die een scherp 'randje' geven 'spreken' naar mijn idee veel meer dan de wat 'zachtere' renditie van de huid die veelal als wenselijk wordt gezien in portretfotografie. Maar ook dat is een stijlkeus, en misschien denk ik daar over een paar jaar weer heel anders over.
Ik begrijp ook wel waarom veel mensen liever niet elke imperfectie in de huid ragscherp op een foto willen.

Dank vor het compliment trouwens. Ik moet even goed bedenken of deze foto's allemaal op f4,7 genomen zijn. Er zat die ochtend ASA 800 film in, dus ik heb het vermoeden dat ik hier en daar f5,6 meegepakt heb. Dat zou ook het wat diepere scherptevlak verklaren in foto 1. Foto 2 zal vrij zeker op f4,7 zijn vanwege de schaduw.
Al deze foto's zijn trouwens gemaakt op 1.5 meter (de kortste scherpstelafstand van deze lens). Voor portretten werkt dichtbij natuurlijk goed, en ook voor het behalen van de 'maximale bokeh' is dat handig. Een klein beetje heen en weer 'wiegen' om scherp te stellen met de rangefinder.

De sluiters hebben een CLA gehad in Japan, en lijken het vooralsnog uitstekend te doen, maar het helicoid vet mag geloof ik een keer vervangen worden (focus loopt soepel, ook in koud weer, maar de weerstand is niet constant). Binnenkort maar eens wegbrengen om dat vet te laten vervangen.
Merkte trouwens wel dat ik hier en daar qua framing wat te veel naar links of rechts zat (framelines alleen voor 100 of 150mm, dus niet voor de 127mm lens). Dus wat dat betreft is werken met een tripod (in portretstand) wel een aanrader met deze camera. Voor mij dan.

Oja en nog even ter info, model 2 (Lenne) is niet mijn partner, maar alleen een goede vriendin. Een aantal jaren geleden samen een bestuursjaar gedaan, en nog altijd goed contact. Daarnaast ben ik sowieso niet erg van de relaties.

Over 40 jaar hoop ik dat mijn coronabaardje uitgegroeid is tot een wat voller exemplaar, bebaarde gezichten schijnen het ook nog wel goed te doen met mamiya objectieven, dus heb er vertrouwen in  8)
Daarnaast moet je jezelf als model ook niet te serieus nemen, het is inderdaad gewoon leuk om wat platen 'door de jaren heen' te hebben!
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AF35J, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2021, 12:26:10 »
Foto 3 is een leuk plaatje maar verder niet bijster interessant.

Kan me hier overgens wel in vinden. Mist een beetje context, en de foto is ook vrij een dimensioneel, geen voor of achtergrond.
Toch maar eens een boek pakken over landschaps en stadsfotografie, ik begrijp dat lezen niet altijd de voorkeur geniet over doen, maar ik heb toch het gevoel dat ik nog een eind te gaan heb in het leren over compositie voordat ik doorkrijg hoe ik concreet mijn beelden kan verbeteren.
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AF35J, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2021, 12:36:04 »
Oja en nog even ter info, model 2 (Lenne) is niet mijn partner, maar alleen een goede vriendin. Een aantal jaren geleden samen een bestuursjaar gedaan, en nog altijd goed contact. Daarnaast ben ik sowieso niet erg van de relaties.

Oeps, foutje.   8(

Nou ja, dan is dat muurprobleem ook opgelost.   ^D
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 16:36:16 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2021, 12:38:12 »
Ik vind de eerste dubbele belichting echt super. Daar is het goed uitgepakt en heeft het m.i. Een meerwaarde. Voor de rest ook mooi portretten hoor.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2021, 16:11:39 »
jbladel,

De portretfoto's, vind ik best goed. Alleen, mocht van mij aan de bovenkant, boven het hoofd, wel iets minder 'loze ruimte'.

Waarom, zou kleur niet oké zijn...!? :) Is toch prima om te tonen, welk fotowerk jij graag maakt. Ook het benoemen, of iets wel óf niet nabewerkt (post-processing) is, hoef in mijn opinie niet. Gewoon, omdat post-processing bij het vak van fotograaf hoort, of dat nu in de traditionele doka of digitale doka gebeurt, boeit mij persoonlijk niet. :)

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2021, 00:18:33 »
De portretfoto's, vind ik best goed. Alleen, mocht van mij aan de bovenkant, boven het hoofd, wel iets minder 'loze ruimte'.

Waarom, zou kleur niet oké zijn...!? :) Is toch prima om te tonen, welk fotowerk jij graag maakt. Ook het benoemen, of iets wel óf niet nabewerkt (post-processing) is, hoef in mijn opinie niet. Gewoon, omdat post-processing bij het vak van fotograaf hoort, of dat nu in de traditionele doka of digitale doka gebeurt, boeit mij persoonlijk niet. :)

Dank voor de tip, ik heb inderdaad nog eens naar de uitsnedes gekeken, en met minder loze ruimte boven het hoofd word de compositie inderdaad beter.
Heb ook nog wat aan de kleuren getrokken. Iets minder groen, en iets minder warm. (magenta en blauw toegoevoegd)
Maar Ik denk dat het verschil in onze monitoren meer deviatie in de kleuren gaat geven dan de edit die ik net gedaan heb.