... of caffeïnezuur (een minder gelukkige term misschien). Of caffeic acid, voor de talloze half-Engelsen onder ons.

In het kader van Caffenol-ontwikkelaar is deze stof wel eens ter sprake gekomen. Deze week kwam ik het in een geheel ander kader, bij toeval, weer tegen. Dat had dus niets met koffie te maken.
Dit herinnerde mij aan een draad van vorig jaar, waarin ook ontwikkelen in o.a. wijn en bier ter sprake kwamen. Hierin kan namelijk ook koffiezuur aanwezig zijn.
Hier is die draad:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,27049.0.htmlIk ben er nog eens even ingedoken (niet te lang). En na een zoekopdracht verdaag je al heel snel bij Wiki, wat vaak niet de meest betrouwbare bron is. Wel geinig in dit geval is dat de Nederlandse en Engelse versies elkaar nogal tegenspreken.
De Nederlandse zegt:
"Het ... komt in hoge concentraties voor in koffie: één kopje kan 25 tot 75 mg koffiezuur bevatten."
De Engelse versie zegt:
"Caffeic acid is found at a very modest level in coffee, at 0.03 mg per 100 ml."

Maar eerder al kwam ik de volgende (Engelstalige) lijst tegen:
http://phenol-explorer.eu/contents/polyphenol/457Daarin staan allerlei voedingsmiddelen die koffiezuur bevatten. Ook wordt er "coffee beverage" genoemd. Zeg maar een koffiedrankje, wat dat dan ook moge wezen. De toevoeging "(Filter)"doet dan wel weer een echt bakkie vermoeden. Hoe dan ook, het koffiezuurgehalte is verbazingwekkend laag.
Wel interessant is dat de stof in relatief hoge mate te vinden is in allerlei bessen en steenvruchten (met name de donkere), maar bijvoorbeeld ook in (gedroogde) kruiden zoals salie, tijm, oregano en rozemarijn. En in specerijen als komijn, gember, nootmuskaat en kaneel. Die laatste is overigens niet zo gek want kaneelzuur is een zusje, zo niet de moeder van, koffiezuur.
Zonnebloemzaad (-pitten, zouden wij zeggen) is ook een opvallende.
Maar de absolute klapper is black chokeberry. Dat is de zwarte appelbes. Of Aronia melanocarpa, om iedereen, inclusief de botanici, te vriend te houden.