Auteur Topic: Nog eens koffiezuur  (gelezen 370 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Nog eens koffiezuur
« Gepost op: 11 februari 2021, 21:57:09 »
... of caffeïnezuur (een minder gelukkige term misschien). Of caffeic acid, voor de talloze half-Engelsen onder ons.   ;)

In het kader van Caffenol-ontwikkelaar is deze stof wel eens ter sprake gekomen. Deze week kwam ik het in een geheel ander kader, bij toeval, weer tegen. Dat had dus niets met koffie te maken.
Dit herinnerde mij aan een draad van vorig jaar, waarin ook ontwikkelen in o.a. wijn en bier ter sprake kwamen. Hierin kan namelijk ook koffiezuur aanwezig zijn.
Hier is die draad:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,27049.0.html

Ik ben er nog eens even ingedoken (niet te lang). En na een zoekopdracht verdaag je al heel snel bij Wiki, wat vaak niet de meest betrouwbare bron is. Wel geinig in dit geval is dat de Nederlandse en Engelse versies elkaar nogal tegenspreken.
De Nederlandse zegt:
"Het ... komt in hoge concentraties voor in koffie: één kopje kan 25 tot 75 mg koffiezuur bevatten."
De Engelse versie zegt:
"Caffeic acid is found at a very modest level in coffee, at 0.03 mg per 100 ml."
 ::)

Maar eerder al kwam ik de volgende (Engelstalige) lijst tegen:
http://phenol-explorer.eu/contents/polyphenol/457
Daarin staan allerlei voedingsmiddelen die koffiezuur bevatten. Ook wordt er "coffee beverage" genoemd. Zeg maar een koffiedrankje, wat dat dan ook moge wezen. De toevoeging "(Filter)"doet dan wel weer een echt bakkie vermoeden. Hoe dan ook, het koffiezuurgehalte is verbazingwekkend laag.

Wel interessant is dat de stof in relatief hoge mate te vinden is in allerlei bessen en steenvruchten (met name de donkere), maar bijvoorbeeld ook in (gedroogde) kruiden zoals salie, tijm, oregano en rozemarijn. En in specerijen als komijn, gember, nootmuskaat en kaneel. Die laatste is overigens niet zo gek want kaneelzuur is een zusje, zo niet de moeder van, koffiezuur.

Zonnebloemzaad (-pitten, zouden wij zeggen) is ook een opvallende.

Maar de absolute klapper is black chokeberry. Dat is de zwarte appelbes. Of Aronia melanocarpa, om iedereen, inclusief de botanici, te vriend te houden.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 22:31:04 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline casa

• Vaste bezoeker
Re: Nog eens koffiezuur
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2021, 23:20:09 »
...
Wel interessant is dat de stof in relatief hoge mate te vinden is in allerlei bessen en steenvruchten (met name de donkere), maar bijvoorbeeld ook in (gedroogde) kruiden zoals salie, tijm, oregano en rozemarijn.
....

Ik las ergens in een caffenol-post dat iemand experimenteerde met ontwikkelaar van de combinatie peterselie, salie, rozemarijn en tijm, naar de tekst uit 'Scarborough fair'. de resultaten waren niet slecht. Koffiezuur?

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2021, 07:56:55 »
Hier staan nog een paar bronnen vermeldt:
Cafeïnezuur
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Aires IIIc
Laatste speeltjes: No.1 Crown driepoot

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2021, 08:27:34 »
Koffiezuur in koffie hangt af van het branden. Lichtbruine koffie heeft het meeste zuur en bijna geen bitter, bij expresso is er bijna geen zuur meer over maar max bitter, vandaar misschien die verschillende waarden.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2021, 11:56:09 »
Ik las ergens in een caffenol-post dat iemand experimenteerde met ontwikkelaar van de combinatie peterselie, salie, rozemarijn en tijm, naar de tekst uit 'Scarborough fair'. de resultaten waren niet slecht. Koffiezuur?

Dat liedje kan ik wel dromen; de tekst, de melodie en het gitaararrangement. 

Grappig.
Als je die link nog eens vindt ...

Hier staan nog een paar bronnen vermeldt:
Cafeïnezuur

Dank.
En laat maar komen hoor.

Koffiezuur in koffie hangt af van het branden. Lichtbruine koffie heeft het meeste zuur en bijna geen bitter, bij expresso is er bijna geen zuur meer over maar max bitter, vandaar misschien die verschillende waarden.

Interessant. Als dat zo is lijkt het beter om een extract te maken van de rauwe/groene bonen.

Arabica heeft meer zuur. Dat weet ik uit ervaring. Voor mij 100% Arabica trouwens. Maar dan lees ik weer dat je Robusta moet hebben voor ontwikkelaar ...

Papier is geduldig. En een computerscherm ook.
Nou ja, misschien dat we door deze draad toch wat wijzer kunnen gaan worden.  :)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2021, 12:31:17 »
de vraag komt op hoeveel caffeinezuur je eigenlijk nodig hebt om te ontwikkelen. in caffenol recemten hebben ze het altijd over de hoeveelheid substantie waar die caffeinezuur in zit, zoals oploskoffie.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2021, 12:43:27 »
Ja, dat vroeg ik me ook af. Hoeveel van het spul heb je minimaal nodig?
En is het erg als er veel meer in zit dan nodig?

Je kunt het ook nog puur kopen trouwens. Of als een soort kristallen. Maar dat haalt weer het huis-, tuin- en keukenidee weg. En ik heb geen idee wat het kost.

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2021, 19:05:42 »
Maar welke oploskoffie? Die zullen ook wel varieren, misschien zelfs met hetzelfde merk van 1 pot naar de volgende.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Gilex_35mm

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2021, 19:38:23 »
Maar welke oploskoffie? Die zullen ook wel varieren, misschien zelfs met hetzelfde merk van 1 pot naar de volgende.
Ik gebruik of Jumbo (rood) of D.E roodmerk opslokoffie, 20 gram per 500ml. Heb nog geen verschillen gemerkt tussen de verschillende potten koffie.
Maar dat kan ook zijn omdat ik alleen stand ontwikkel  ;)
Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline Fotoko

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2021, 21:45:49 »
Grandos Café Classical van AH oploskoffie gebruik ik al jaren. De allergoedkoopste en hij smaakt verschrikkelijk maar in de ontwikkeltank de beste.
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2021, 22:21:41 »
Ben benieuwd of iemand hier wel eens iets anders heeft geprobeerd. Zoals muntthee of thee van Italiaanse kruiden (of een daarvan), kaneelthee, thee van steranijs etc. Ik grijp zomaar wat uit de lijst. Pruimensap kan ook, maar dan zit je weer met de suiker. Vossenbes (zusje van de bosbes maar minder lekker). Rode wijn wordt al wel gebruikt (zie eerdere draad). En bier. Van de graansoorten is barley de beste hiervoor. Dat is Engels voor gerst en gerst is vaak de gebruikte graansoort voor bier, dus dat is niet zo gek dan. Mijn "achtertuin" staat er 's zomers vol mee (nee, niet met kratten bier). Maar het gehalte koffiezuur in bier is toch vrij laag. Daarentegen lijken de andere voorbeelden meer garantie op koffiezuur te geven dan (oplos)koffie zelf. En ze hebben niet zo'n sterke kleur als ballast.

Offline casa

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2021, 23:18:17 »
Dat liedje kan ik wel dromen; de tekst, de melodie en het gitaararrangement. 

Grappig.
Als je die link nog eens vindt ...

het is een Facebook-groep, caffenol. ik geloof dat die wel openbaar te bekijken is. Wie weet werken deze linken:

https://www.facebook.com/groups/caffenol/permalink/3856876161017903

https://www.facebook.com/groups/caffenol/permalink/3865158136856372

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2021, 22:50:47 »
het is een Facebook-groep, caffenol. ik geloof dat die wel openbaar te bekijken is. Wie weet werken deze linken:

https://www.facebook.com/groups/caffenol/permalink/3856876161017903

https://www.facebook.com/groups/caffenol/permalink/3865158136856372

Dank.   :)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2021, 22:55:54 »
O ja, die vergat ik nog te noemen: chicory (cichorei). Groeit in het wild en witlof is hetzelfde maar dan veredeld (en in het donker gekweekt). Andijvie is er een zusje van.

Cichorei wordt van oudsher gebruikt voor koffiesurrogaat. Dit is in grote potten te koop. En het koffiezuurgehalte blijkt hoger te zijn dan in echte koffie. Als je de lijst mag geloven ...
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2021, 23:13:01 door Mono »