Auteur Topic: gebruik kb film in 6x9 camera  (gelezen 318 keer)

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
gebruik kb film in 6x9 camera
« Gepost op: 7 februari 2021, 21:54:57 »
Hallo mensen. Ik wil een kb fil gebruiken in mijn 6x9 middenformaat balg camera. Die heeft aan de achterzijde, zoals normaal, dat rode venstertje om te kijken bij het doorspoelen. Dat werkt dus niet bij kb film.
Ik moet de film na één opname 9 cm doorspoelen. Bij een spoeldiameter van 1 cm ( dat is de diameter van de 120 spoel) betekent dat dus:
diameter spoel = 1 cm. Bij een omwenteling draai ik dus: 3,14 x 0,5 x 0,5 = 0,79 cm door. Bij een af te leggen lengte van 9 cm dus  9: 0,79 = 11,39 zeg  11,5 x doordraaien.
Klopt mijn redenatie?  Iemand ervaring mee?
Gr. Joop

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
Re: gebruik kb film in 6x9 camera
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2021, 22:13:07 »
Het is pi x de diameter dus 3.14 cm per slag. 3 keer doordraaien. Maar de spoel wordt met de film wel steeds dikker dus tegen het eind eerder 6/7 cm per slag.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2021, 22:20:29 »
En wat doe je tegen het omkrullen van de film in de hoogte? Je hebt geen geleide railtjes voor de film.
Ik kan me voorstellen dat als de film in de camera 1mm dieper of minder diep komt te liggen dat het beeld op dat gedeelte helemaal onscherp is.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2021, 23:19:16 »
Met kleinbeeld  film ook al   foto's gemaakt  in de  Zeis Ikonta  6X 6  ;  maar een  6X 9 is zeker    interessanter ;  om de  film mooi  te geleiden is het  begin begin aan de  120 spoel  gekleefd met  tape    en het  kleinbeeld  spoeletje  word op  zijn plaats gehouden door  2 stukjes  mousse .
 Verder alle  gaatjes  in de  body dichtgemaakt   en ook de glimmende deeltjes zwart gemaakt   , samen met het afschermen van het rode venstertje.
Zoals  Joop schrijft  om   door te spoelen  voor opname  lukt ook grotendeels in de praktijk
en  zoals  Erik schrijft ; dat klopt zeker      met die  spoel dikte !!
Maar 't is zeker leuk  om af  & toe te proberen.
Jammer dat mijn  filmscanner de  negatieven niet erkent , nu ga ik  eerst de  fotos onder de vergroter afdrukken en dan  flatbed scannen !
Verder  nog veel plezier  aan dit leuke zijsprongetje !
Mvg
Maurits W

Offline moto

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2021, 13:59:51 »
@Eric, stom van me, ik rekende met 2 x straal, maar het is pixd. Vandaar mijn vreemde en foutieve uitkomst.
Het dikker worden van de spoel, och dat zal wel meevallen. Accepteer dat  wel als speling tussen de negatieven.

Het verschuiven van de film op de spoel vang ik op door de fil eerst op de 120er spoel te wikkelen en dan bij het fotograferen de film terug te draaien in de patroon. Dan tevens nog de 120 spoel verkleind door  tesacrep op te wikkelen, zodanig dat er genoeg ruimte overblijft voor alleen de film.

Digitaliseren?  Ja dat zie ik wel, eerst eens maken.

Gr. Joop

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2021, 14:09:13 »
wat ook heel goed werkt is het een keertje proberen met een stukje schutblad dat je over hebt van een 120 spoel, verder heb ik mijn opwikkelspoel voorzien van een rood stipje, om goed te zien hoeveel ik wind. rode venster dicht tapen, alufolie.. en gewoon mooie dingen gaan fotograferen.. plezier er mee!

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2021, 14:17:22 »
Dat dikker worden van de spoel maakt een hoop verschil. Als je er geen rekening mee houdt wikkel je tegen het eind 18cm door per opname.

Offline moto

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2021, 14:43:44 »
Erik, wordt natuurlijk wel ingewikkeld. Onthouden hoeveel opnames dat je gemaakt hebt en dan nog het juiste aantal windingen onthouden.
Gr. Joop

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2021, 15:22:46 »
Tja, je kan natuurlijk ook gewoon rolfilm gebruiken. Of een stuk kleinbeeld film op zo'n rolfilm papier tapen en dan op een rolfilm spoel? Rollei had ooit de Rolleikin adapter hiervoor en da Mamiya 7 had ook zoiets.