Auteur Topic: Instax square RZ67  (gelezen 380 keer)

Offline !karen

• Analoog liefhebber
Instax square RZ67
« Gepost op: 4 februari 2021, 11:43:07 »

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
Re: Instax square RZ67
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2021, 14:13:44 »
Inderdaad, zeker prijzig. Maar wel erg begeerlijk op de "Goose".

Online jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2021, 14:18:37 »
Inderdaad, zeker prijzig. Maar wel erg begeerlijk op de "Goose".

Passen RZ backs op de goose dan?
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1Program,  Mamiya 645 Pro Prisma, 645 Sekor C/N 35/45mm

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2021, 14:38:53 »
Volgens mij niet, maar wellicht een 3D geprinte adapter of zo maken? Of nog mooier, zo'n Instax achterwand die meteen past.
Er bestaan al wel diverse hacks van Instax achterwanden.

Met name dit. Maar heel moeilijk te krijgen en erg duur.

https://www.instantoptions.com/shop/600se/#imageclose-1892
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2021, 14:43:30 door Ed Post »

Online jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2021, 14:59:20 »
Ik zit zelf dus te kijken naar een CB70 back. Maar ik ben natuurlijk gewoon fan van polaroid film.
Die instax wide mod is ook wel gaaf, maar inderdaad, 200~300 euro voor een back vind ik wel prijzig.

Voor die CB70 back wil ik eigenlijk zelf een conversie wagen door een oude polaroid camera te modificeren, maar dan is een 3D printer inderdaad wel nodig, en helaas heb ik die nog niet in mijn omgeving gevonden.

Er bestaan trouwens ook wel wat online resources voor een dergelijk project (https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,28421.msg303701.html#msg303701)
De meest interessante daarvan vind ik het ombouwen van een Instax Wide camera om mamiya lenzen te accepteren. Dan kun je met een druk op de knop gewoon de film uitwerpen. Een stuk 'netter' dan de oplossing die jij hier gevonden hebt.
Nadeel is natuurlijk de focus, maar als je de instax wide camera kan modificeren om mamiya lenzen te accepteren, zou je hem ook wel moeten kunne modificeren om hem achterop een goose/universal te krijgen denk ik zo.

Voordeel van deze strategie is dat ik denk dat je een wide nog wel op een 3D geprinte adapter kan schroeven, terwijl een polaroid toch wel een hoop lijm word.

Die RZ back lijkt wel van enorm hoge kwaliteit in vergelijking met de plastic alternatieven, of een DIY oplossing. Maar de instax square film is wel klein in verhouding tot de mogelijkheden die de goose/universal bied.
Verlanglijstje: Canon AE-1Program,  Mamiya 645 Pro Prisma, 645 Sekor C/N 35/45mm

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2021, 18:15:44 »
Bij een CB70 back krijg je toch je foto's in spiegelbeeld? Of vergis ik me nu.

Online jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2021, 19:10:59 »
Bij een CB70 back krijg je toch je foto's in spiegelbeeld? Of vergis ik me nu.

Lijkt me niet toch, het enige wat die CB70 back doet is polaroid tegen de achterkant van je camera houden?

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2021, 19:48:17 »
Dit staat in bijgaande website:
Viewfinder will not show you this additional screen real estate when framing shots, as 600SE is not an SLR. Photos taken will be mirror image and upside down, this is due to this film being exposed from front versus the back, as the 100C was. Holding camera upside down will fix the upside down part, you can easily reverse image in any photo editing app once you scan your finished prints. This is a good idea anyway as current film may not retain colors for long periods of time.

http://mediumformatback.org/polaroid_600se_instant_film_back_cb_70_cb_72_impossible_proj_sx_70_or_600_film.htm

Online jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2021, 20:49:22 »
Eigenlijk alleen relevant omdat je de dikke witte boarder onder wil hebben. Dus moet je zorgen dat de back zo geplaatst is dat de film er boven uit komt. Aangezien je je eigen adapterplaat moet verzinnen is dat niet zo’n heel groot probleem ^^

Dan los je ook meteen het probleem van het ‘gespiegelde’ beeld op.

Aka de persoon die deze instant back in elkaar gedraaid heeft, heeft niet erg lang over z’n implementatie nagedacht.

Of mis ik iets?

Ik vind de originele backs wel veel te duur trouwens. Ik ga dus ergens dit jaar experimenteren met het verbouwen van een polaroid, als je dat interessant vind kunnen we wel even praten.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2021, 21:11:06 »
Kwam dit tegen

https://youtu.be/fMA1eFjGODM

290€ wel prijzig

https://www.instagram.com/haan.chen/

Net zoveel als vijf pakjes FP100c....

Ik heb wat foto's gezien van een Instax back op een RB67, gemaakt door een Mexicaan. Coyote camera volgens mij.
Maar ik vond de scherpte echt tegenvallen, net alsof de Instax niet op hetzelfde vlak ligt als waar normaal gesproken de film ligt.