Auteur Topic: Frustratie met Mamiya 645  (gelezen 698 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Frustratie met Mamiya 645
« Reactie #15 Gepost op: 1 februari 2021, 12:09:25 »
Ik moet hier toch even melden dat ook een bronica etr ‘slechts’ 15 opnamen op een rol 120 film maakt en dat ook hier de teller na 15 stopt. Als je een 120
Film in een 220 magazijn stopt (dat kan zonder probleem)maakt hij er wel 16, en als toegift nog een heleboel op het schutpapier.
Groet, Rien

Ik heb het nog eens nagekeken, de camera heb ik niet meer maar wel de negatieven en inderdaad telde de Bronica ETRS ook maar tot 15 opnames.
Ik had gisteren een negatiefblad in mijn handen van 4 stroken met 4 opnames maar dat zal dan niet van één film zijn geweest, de overige bladen waren wel 3 stroken van 4 en 1 van 3 opnames.

Het is voor mij ook al weer bijna 40 jaar geleden dat ik die camera had.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2021, 12:11:14 »
Deze discussie is ook op diverse buitenlandse fora gevoerd. Ook daar was de conclusie dat 15 opnames volledig normaal was.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2021, 12:18:22 »
15 opnames kloppen inderdaad (maar dat had je denk ik al door)

De keuze van "15 frames ipv 16 had te maken met hoe vlak de film ligt bij het tweede frame"  ::) wat dat dan ook mag betekenen.

Ik lees online dat met de 645 AF(D) er een HM401 back was (met 15 frames) maar dat er daarnaast ook een duurdere HM402 back was (bij de 4e generatie 645AFD III) die wel 16 frames op een film kon zetten. Maar tegen deze tijd was er ook een digitale back, en dus zijn de HM401 backs veel zeldzamer.

Ik weet verder ook niet of een HM402 back op jou versie past.

Verder lees ik dat sommige mensen 220 backs gebruiken, en er via deze weg 16 frames op een film weten te krijgen. Maar dit lijkt ook niet ideaal.

Ik kan me herinneren dat ik bij mijn P6, als ik m'n best deed met laden (6x6 formaat) 13 foto's op een rol kon krijgen. Ik weet niet of jou back automatisch 'locked' op slot gaat/ de film advance stopt na het 15e shot, maar anders kun je nog een testje doen met het schieten van een extra frame, en het anders laden van de film.

Om het 13e shot bij een P6 te krijgen, moet je het indicatiestreepje op de film zo'n 3cm voor de indicatie op de camera stop zetten. Dus dan heb je iets om naar te kijken? Maar aangezien jij zelf ontwikkeld kun je zien hoeveel onbelichte leader je hebt, en of je daar een frame uit kan trekken.

Dus de vraag word meer, hoe graag wil je dat 16e frame?
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2021, 13:38:48 door jbladel »
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1Program,  Mamiya 645 Pro Prisma, 645 Sekor C/N 35/45mm

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2021, 12:35:18 »
Deze discussie is ook op diverse buitenlandse fora gevoerd. Ook daar was de conclusie dat 15 opnames volledig normaal was.

Ik denk dat de vergissing snel gemaakt is omdat de markering op het schutblad 9, 12 en 16 opnames aangeeft.
Het begint mij nu weer langzaam te dagen maar 16 opnames was meer voor de 4 x 4 camera's (Diana).

Omdat ik het zelf niet eens meer zeker wist is een teken dat ik mij destijds niet zo druk maakte met 15 i.p.v. 16 opnames per rol.
Met kleinbeeld proberen sommigen ook meer dan 36 opnames op een film te persen, ik deed toen ik nog zelf af kon drukken 35 opnames op een film, dat had er mee te maken dat ik een contact raam had waar 7 stroken van 5 opnames inging  :D.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2021, 13:26:30 »
De keuze van "15 frames ipv 16 had te maken met hoe vlak de film licht bij het tweede frame"  ::) wat dat dan ook mag betekenen.

Het is geen licht maar ligt.

De houders hebben rollers waar de film langs geleid wordt. De film wordt gebogen over deze rollen. Deze buiging komt bovenop de natuurlijk buiging die de film al heeft - en verschilt per camera afhankelijk van de afmeting van de rollen, de hoek en richting. Soms is de buiging helemaal de andere kant op dan wat de film normaal doet.

Je kan je voorstellen dat als je de camera een tijdje weglegt de buiging van de film blijft zitten. De film is dan niet meer goed vlak en als je dan de film transporteert kan de buiging net in je frame terechtkomen met als gevolg (mogelijk) deels onscherpte.

Maar als je de spatiering wat ruimer maakt dan kan die buiging (na het filmtransport) net buiten je frame terecht komen.

Bij Rollei twee-oog reflexen maakt de film een hoek van 90 graden over een vrij dunne roller en deze zit zodanig dat de eventuele extra buigin/bolling eigenlijk altijd in het frame terecht komt. Dat kan dus in theorie minder vlakligging geven. Maar of je dit ziet hangt van meer faktoren af. Er zijn wel twee oog reflexen die dit probleem opgelost hebben door andersom te transporteren (Minolta Autocord bijvoorbeeld).

Met de meeste middenformaat camera's kan je na 12/15/6 opnames niet nog extra opnames maken.

Die HM402 back schijnt schaars en duur te zijn en volgens mij alleen geschikt voor de nieuwere modellen.

Jon

« Laatst bewerkt op: 1 februari 2021, 16:06:50 door Jonnie88 »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2021, 14:19:35 »
Het is geen licht maar ligt.

De houders hebben rollers waar de film langs geleidt wordt. De film ...

En geleid is zonder -t.   ;)

Maar laten we hier niet aan beginnen mensen.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2021, 14:26:10 »
En geleid is zonder -t.   ;)

Maar laten we hier niet aan beginnen mensen.

Precies : niet aan beginnen.
Beware of darkness.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2021, 14:41:27 »
Heeft er  al iemand geprobeerd om een  120 rolfilm   in de Mamiya 645 te plaatsen met een  220 insert ( filmhouder )?
kwestie  van zonder schade   de  camera te bedriegen ;  met kleinbeeld  36 opn. haal ik  ook met gemak  39 à 40 opnames uit een rolletje

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2021, 14:56:04 »
Ik had deze gedachte ook al, maar geen 220 houder in bezit.
Blijkt dus dat de camera blijkbaar aangestuurd wordt door de teller op het magazijn.
Ik had niet verder doorgedacht en ging ervan uit dat er een link in de lengte van de filmstrook zou zijn.
Dit is dus niet het geval.

Maar ik hoor graag van iemand die deze 120=>220 truc probeert.

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 1 februari 2021, 15:00:45 »
Helemaal eens met Eef.
Een van de grondslagen m.i. van dit forum is dat iemand een vraag kan stellen en dan hier een antwoord op krijgt waar hij/zij mee verder kan.

En mijn oma had de kreet
"Domme vragen bestaan niet"

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 1 februari 2021, 15:49:37 »
Helemaal eens met Eef.
Een van de grondslagen m.i. van dit forum is dat iemand een vraag kan stellen en dan hier een antwoord op krijgt waar hij/zij mee verder kan.

En mijn oma had de kreet
"Domme vragen bestaan niet"

Uw oma  is  ( was ) een wijze dame !
gelezen  & goedgekeurd !

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 1 februari 2021, 18:44:18 »
Ik ben het spoor even bijster.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.