Auteur Topic: Olympus OM-2  (gelezen 480 keer)

Offline Albert

• Nieuw
  • *
Olympus OM-2
« Gepost op: 31 januari 2021, 14:57:05 »
Mijn OM-2 heeft een merkwaardig probleem, als ik na een tijdje de camera niet te hebben gebruikt, een foto ga maken, blijft na de eerste keer afdrukken de spiegel hangen en kan ik de film niet doorladen. Ik moet dan de camera resetten, na de reset blijft de camera gewoon werken. Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe op te lossen. De batterijen zijn al vervangen. BVD Albert 🦊

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Olympus OM-2
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2021, 15:00:37 »
Welkom Albert.

Blijf je hier als-ie het weer doet?   :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2021, 15:05:30 »
Albert,

Je bent, zoals iedereen hier van ganse harte welkom.
Maar dit is geen reparatie-website, alhoewel dat soort zaken hier best wel aan de orde komen.
Met wie hebben wij het genoegen?
Beware of darkness.

Offline Albert

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2021, 15:36:45 »
Ik ben Albert Vos en fotografeer sinds 1978 met Olympus, eerst met een OM1 ( nog steeds in bezit, maar defect) nu met een OM2 met genoemd probleem. Ik gebruik prime  lenzen zoals, de 28mm 2.8 en de 50mm 1.8

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2021, 15:48:38 »
Je zult even geduld moeten hebben tot er een Olympus-kenner inlogt. Maar er zijn er onder de leden wel de nodige bij.
Zij zullen je graag helpen.
Beware of darkness.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2021, 16:08:24 »
Marcel is een Olympuskenner.

In ieder geval al een gelukje dat de OM2 een resetmogelijkheid heeft.   ;)

Zilveroxide geeft de meest constante spanning. Alkaline (en in zekere mate ook lithium) geeft geen constante spanning. D.w.z. het loopt af in de tijd. En bij de goedkope (Action) willen wel eens zwakke of dode broeders zitten.

Als de spiegel omhoog staat blijft de OM2 stroom trekken volgens mij. De OM2n niet. Maar hang me er niet aan op.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline fotograafrutger

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2021, 17:18:52 »
Een vergelijkbaar probleem(pje) had ik met mijn OM10 maar die kan je niet resetten. Daar lag het aan de batterijen. Verse en goede batterijen loste alles op.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2021, 22:24:25 »
Zou kunnen dat de magneet boor de vrijgave van de sluiter blijft hangen. Na reset is hij los en werkt dan vaak weer een tijdje.

Offline Albert

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2021, 10:25:18 »
Dank je wel Marcel, lijkt een logische verklaring voor het probleem, maar is het op te lossen?

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2021, 12:57:03 »
Is ook vaak een Canon issue.
Daar los ik het op door de magneet vrij te maken, het sluitplaatje dat vastkleeft losmaken, en dan de magneetoppervlakken goed met ipa te reinigen.
Maar ik weet niet hoe makkelijk je er bij een Oly bij kunt komen.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2021, 15:52:16 »
Dank je wel Marcel, lijkt een logische verklaring voor het probleem, maar is het op te lossen?
Jawel alles is op te lossen vooral met zoutzuur  :'D
Maar serieus als je in de camera kijkt van de kant van de lens dan zit daar vooraan een plaatje dat met 1 schroef vast zit, dit moet er uit.
Vervelende hiervan is dat je een haakse schroevendraaier nodig hebt met Olympus nummer KC-CE0956G maar met een lange JIS schroevendraaier moet het ook wel lukken.
Eventueel ook de verdere afdekking die achter dit plaatje zit er ook afhalen dit zit met een beetje lijm en twee lichtafdichtingen en een gesoldeerde draad.
Hierna de magneet en de plaat waar hij tegenkomt schoon maken met IPA en alles weer monteren na testen.
Kind kan de was doen  ^^