Auteur Topic: Nu versus toen  (gelezen 1276 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Nu versus toen
« Reactie #45 Gepost op: 22 februari 2021, 22:44:16 »
Maak je niet te druk om je verzamel’koorts’, daar heeft 90% van de leden hier last van.
Geeft ook niks, is alleen maar leuk

Zeker weten.  :)

En bij de meeste wat ouderen onder ons (die het analoge tijdperk bewust hebben meegemaakt) wordt die koorts nog eens aangewakkerd door het feit dat ze er vroeger alleen maar van mochten dromen.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Yankee Zulu

• Vaste bezoeker
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #46 Gepost op: 22 februari 2021, 22:46:47 »
heerlijk draadje, lees 'm regelmatig terug.

Opeens realiseerde ik me wat me tegenstond: het 'versus' in de titel.

Er zijn generaties, er zijn invalshoeken, er zijn budgetten.
We zijn hier allemaal met dezelfde hobby bezig, en het is zonde om naar tegenstellingen te zoeken.
Wat je aandacht geeft groeit.

Dus of ik een 'oude' meneer met indrukwekkende baard en dito indrukwekkende camera ontmoet in een museum,
of een leerling van 13 trots naar school komt met zijn eerste Zorki (en de zelfontspanner de selfieknop noemt),
ik probeer ze open en nieuwgierig tegemoet te treden. Wellicht kan ik iets van ze leren.

Zoals de oude meester al zei:
"your mind is like a parachute. it only works when it's open" (Frank Zappa)

groetjes uit de beginnershoek,

jozzzzzzzzzzzzzzzzzz

@sir_canalogue op instagram

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #47 Gepost op: 22 februari 2021, 23:17:01 »
Dus of ik een 'oude' meneer met indrukwekkende baard en dito indrukwekkende camera ontmoet in een museum,
of een leerling van 13 trots naar school komt met zijn eerste Zorki (en de zelfontspanner de selfieknop noemt),
ik probeer ze open en nieuwgierig tegemoet te treden. Wellicht kan ik iets van ze leren

Hele mooie en verstandige instelling :)
Ik ben geen fotograaf, ik maak wat foto's voor mezelf

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #48 Gepost op: 23 februari 2021, 00:36:50 »
De dochter van een goede vriendin van mij had onlangs voor haar 18e verjaardag van iemand een Olympus trip gehad en zij wou er gelijk mee aan de gang ik had voor haar een manual gedownload en doorgestuurd (werd natuurlijk niet gelezen want als je net 18 bent geworden weet je namelijk alles al ^D).

Zij is duidelijk in het digitale tijdperk opgegroeid want na een paar foto's deed ze de achterwand al open om te kijken of de foto's gelukt waren, haar moeder riep nog niet doen maar het was al te laat, OK dat weet ze nu ook dat je daar mee mag wachten tot de film is teruggespoeld, de functie van het kleine knopje aan de onderkant is nu ook duidelijk ::).

Ik moest haar er ook op wijzen dat deze camera niet vanzelf scherp stelt en dat daar de symbooltjes rond het objectief voor staan en dat de flits het alleen doet als je de camera op flash zet.

Maar wat maakt het uit er is weer een jonkie geïnteresseerd in analoge fotografie.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #49 Gepost op: 23 februari 2021, 00:46:54 »
Zij is duidelijk in het digitale tijdperk opgegroeid want na een paar foto's deed ze de achterwand al open om te kijken of de foto's gelukt waren

:'D

Stiekem kan ik me deze fout/gedachtegang heel goed voorstellen. Er is natuurlijk niets intuïtiefs aan film als je daar niet mee opgegroeid bent.
Het voordeel van digitale fotografie is trouwens dat de leercurve wat minder stijl is (in ieder geval in het begin), ben heel benieuwd wat ze van het leerprocess begint nu ze meteen met twee benen in het diepe staat, hoe ze door dat eerste begin heen gaat komen, en natuurlijk wat de resultaten gaan zijn. Binnenkort ook op het forum?  ;)

Wel leuk dat mijn generatie (soms) nog op deze manier zo actief betrokken word bij analoge fotografie, mijn ouders hebben geloof ik al hun oude fotografie spullen rond 2017 bij een verhuizing uit huis gedaan. Wel weer typisch dat ik dan in 2018 begon met (digitale) fotografie.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AF35J, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #50 Gepost op: 23 februari 2021, 01:02:25 »
Ik verwacht de dame in kwestie niet op het forum er bestaat ook een mogelijkheid dat zij het na een paar keer voor gezien houdt omdat zij het allemaal te omslachtig vind maar ja je weet het nooit hé.

Ik zelf gebruik digitaal als gemaks fotografie, plaatjes voor op MP of om een reparatie in beeld te brengen maar ik heb er minder plezier aan dan aan analoog.

Hoewel, afgelopen zomer toch weer digitaal geëxperimenteerd door een foto te maken van een tekenpop met een dreigende wolkenhemel op de achtergrond, kan zelfs een digitale camera niet zonder hulpmiddelen uiteindelijk pas gelukt door de pop extra te belichten met een invulflits op 1/16 flitskracht want anders had ik alleen een silhouet van de pop of een spierwitte lucht waar de wolken niet te zien waren.
Ik ga met mijn digitale camera net zo om als de analoge, zoveel mogelijk op de M stand of diafragma voorkeur maar de programma en A stand doe ik helemaal niets mee.

Dankzij het feit dat ik ooit begon met een analoge camera waar je alles zelf moest instellen en waar zelfs geen belichtingsmeter inzat kan ik ook beter met digitaal overweg zonder de ingebouwde programma's.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #51 Gepost op: 23 februari 2021, 07:29:05 »
De leercurve is veel sneller met digitale fotografie, omdat je alles zo makkelijk kan proberen. Ik zal mensen dan altijd adviseren om te beginnen digitaal , eventueel met telefoon. Leren goede beelden maken en fotografie is vooral oefenen en daar hoort veel foto's maken bij en dat is gewoon te kostbaar met analoge fotografie. Daarna is er ruimte om te experimenteren met  analoge technieken. 

Offline Yankee Zulu

• Vaste bezoeker
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #52 Gepost op: 23 februari 2021, 10:02:48 »
mooi verhaal Fred, van die Trip. Wie weet krijgt ze de smaak te pakken.
Aan jouw tips zal het niet liggen.

Als ik analoog mensen fotografeer roepen ze gelijk 'mag ik 'm zien?!'
Dan laat ik ze rustig de achterkant van de camera zien, soms met een kartonnetje,
en zeg ik na de verwarring "misschien over een week of twee, als er al iets op staat".

Vooral bij pubers handig, die roepen 9 vd 10 keer "neeee, wat stom! Gooi 'm weg!' bij een digitale foto.

@sir_canalogue op instagram