Auteur Topic: Polaroid SX-70 Land Camera Alpha  (gelezen 1166 keer)

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
Polaroid SX-70 Land Camera Alpha
« Gepost op: 23 januari 2021, 22:26:06 »
Onlangs weer een impulsaankoop gedaan. Deze SX-70! Excuses voor de foto, in het echt ziet de camera er een stuk beter uit, maar mijn lichtset is ingepakt, en 10 cm van de plafonlamp highlight vooral het stof ben ik ban  :|

Had dit keer het vooruitzicht om de camera te gaan testen ipv een gokje te nemen via MP. Met een nieuw pak film er in komt de darkslide er goed uit, rollers klinken goed, maar de sluiterknop (hoewel die ook goed voelt) doet helemaal niets.
Omdat de camera het niet deed kon ik hem voor 40 euro meenemen, wat ik best de moeite vond. Maarja, de vraag is nu, zijn er nog reparateurs die met deze camera's werken? Ik heb bij mijn vaste adress ook nog wat polaroid camera's neergelegd in de hoop dat er een werkende terug komt, maar deze gaf aan dat het al wel een tijd geleden was dat die met polaroids gewerkt had, en ik geloof dat ik hem met een SX-70 Alpha geen plezier doe.

Ik heb de reparatiehandleiding gevonden, en ik heb de stille hoop dat het een relatief simpele kwestie van vuil in de solanoid is, maar ik vrees dat het het flexboard van de sluiter (die zit exposed buiten de camera, naast wat tandwielen) het probleem is. Verder geloof ik dat de lichtdichte balg wat gevoelig is, dus met mijn minimale ervaring lijkt het me niet verstandig om met deze camera aan de slag te gaan.

Heeft er iemand de gouden tip?
Het leer moet ook vervangen worden trouwens, dat gaat me nog zelf nog wel lukken. Heb wel wat goede dingen over aki-asahi gehoord, maar was benieuwd of iemand nog een lokaal adress kent, om dus zo'n cover set te halen.

Ik neig vooralsnog naar de originele bruine, omdat dat wel goed samen gaat met de zwarte camera (http://aki-asahi.com/store/html/SX_O-brown/index.php), maar ik zit ook te twijfelen of ik wat bijzonderders wil doen.

Zowel donker bruin (http://aki-asahi.com/store/html/sx_dark-brown/dark-brown.php) als zwart (http://aki-asahi.com/store/html/sx-70/BlackSH/E/BlackSH.php) spreken me aan, maar ik twijfel of dit mooier is dan het wat 'flitsender' bruin origineel.
En 'textured' of juist glad?

Ook het oranje (http://aki-asahi.com/store/html/sx-70/OrangeSH/E/OrangeSH.php) heb ik nog in overweging. Was eigenlijk van plan voor de polaroid rainbow skin te gaan (https://www.catawiki.nl/l/36848177-polaroid-sx-70-land-camera-model-2-rainbow) maar op de zwarte camera ziet die er een beetje goedkoop uit, ben benieuwd of dit 'in het echt' anders is.

Oftewel opties genoeg, maar niet precies wat ik zoek (ik weet ook nog niet wat ik zoek). Iets flitsends vind ik leuk, maar het aanbod van aki-asahi sluit in dat departement niet helemaal bij mij aan. Dus ik laat me graag inspireren!
Ik heb veel canon spul staan (zwart met rood, en hier en daar een tintje geel/oranje), en een supercolor 670 AF (zwart, rood, goud), en natuurlijk nog steeds de goude ouwe 1500 met flits en groene knop, maar dat bruine gevaarte, hoe leuk die ook is, hoeft niet het toonbeeld van de kleurencombo te worden  ;)
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, AS-1, Mamiya RZ67, 645 Sekor C/N 150 3.5, 35/45mm

Online Ree

• Vaste bezoeker
Re: Polaroid SX-70 Land Camera Alpha
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2021, 22:36:57 »
Ik breng mijn polaroids altijd naar http://cameraherstelpunt.nl/

Echt top, let echter wel, analoog heeft hier haar eigen snelheid. Je moet geen haast hebben.

Ik heb het trouwens eens een hele vakantie zonder werkende rode knop moeten doen, gewoon de twee gaatjes van de zelfontspanner kortsluiten met een paperclip ging prima.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2021, 22:41:49 door Ree »

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2021, 23:00:32 »
Onlangs weer een impulsaankoop gedaan. Deze SX-70! Excuses voor de foto, in het echt ziet de camera er een stuk beter uit, maar mijn lichtset is ingepakt, en 10 cm van de plafonlamp highlight vooral het stof ben ik ban  :|

Had dit keer het vooruitzicht om de camera te gaan testen ipv een gokje te nemen via MP. Met een nieuw pak film er in komt de darkslide er goed uit, rollers klinken goed, maar de sluiterknop (hoewel die ook goed voelt) doet helemaal niets.
Omdat de camera het niet deed kon ik hem voor 40 euro meenemen, wat ik best de moeite vond. Maarja, de vraag is nu, zijn er nog reparateurs die met deze camera's werken? Ik heb bij mijn vaste adress ook nog wat polaroid camera's neergelegd in de hoop dat er een werkende terug komt, maar deze gaf aan dat het al wel een tijd geleden was dat die met polaroids gewerkt had, en ik geloof dat ik hem met een SX-70 Alpha geen plezier doe.

Ik heb de reparatiehandleiding gevonden, en ik heb de stille hoop dat het een relatief simpele kwestie van vuil in de solanoid is, maar ik vrees dat het het flexboard van de sluiter (die zit exposed buiten de camera, naast wat tandwielen) het probleem is. Verder geloof ik dat de lichtdichte balg wat gevoelig is, dus met mijn minimale ervaring lijkt het me niet verstandig om met deze camera aan de slag te gaan.

Heeft er iemand de gouden tip?
Het leer moet ook vervangen worden trouwens, dat gaat me nog zelf nog wel lukken. Heb wel wat goede dingen over aki-asahi gehoord, maar was benieuwd of iemand nog een lokaal adress kent, om dus zo'n cover set te halen.

Ik neig vooralsnog naar de originele bruine, omdat dat wel goed samen gaat met de zwarte camera (http://aki-asahi.com/store/html/SX_O-brown/index.php), maar ik zit ook te twijfelen of ik wat bijzonderders wil doen.

Zowel donker bruin (http://aki-asahi.com/store/html/sx_dark-brown/dark-brown.php) als zwart (http://aki-asahi.com/store/html/sx-70/BlackSH/E/BlackSH.php) spreken me aan, maar ik twijfel of dit mooier is dan het wat 'flitsender' bruin origineel.
En 'textured' of juist glad?

Ook het oranje (http://aki-asahi.com/store/html/sx-70/OrangeSH/E/OrangeSH.php) heb ik nog in overweging. Was eigenlijk van plan voor de polaroid rainbow skin te gaan (https://www.catawiki.nl/l/36848177-polaroid-sx-70-land-camera-model-2-rainbow) maar op de zwarte camera ziet die er een beetje goedkoop uit, ben benieuwd of dit 'in het echt' anders is.

Oftewel opties genoeg, maar niet precies wat ik zoek (ik weet ook nog niet wat ik zoek). Iets flitsends vind ik leuk, maar het aanbod van aki-asahi sluit in dat departement niet helemaal bij mij aan. Dus ik laat me graag inspireren!
Ik heb veel canon spul staan (zwart met rood, en hier en daar een tintje geel/oranje), en een supercolor 670 AF (zwart, rood, goud), en natuurlijk nog steeds de goude ouwe 1500 met flits en groene knop, maar dat bruine gevaarte, hoe leuk die ook is, hoeft niet het toonbeeld van de kleurencombo te worden  ;)

Heb hier nog een hele mooie liggen. Zal morgen kijken of je er iets mee kunt.
Beware of darkness.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2021, 23:05:19 »
Polaroid Family by Hans Spieringhs, on Flickr

My babies 😁
Alle skins zijn van Aki Asahi. De bruine zijn de ‘Cherry Wood’ en inderdaad echt hout. Voelt vreemd in het begin, maar ziet er te gek uit.

Wat betreft een reparatie adres, kan ik je ook niet verder helpen. Impossible heeft een tijdje reparaties  gedaan, maar ik geloof niet dat ze het nog doen nu ze Polaroid zijn.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2021, 23:07:23 »
Ik breng mijn polaroids altijd naar http://cameraherstelpunt.nl/

Echt top, let echter wel, analoog heeft hier haar eigen snelheid. Je moet geen haast hebben.

Ik heb het trouwens eens een hele vakantie zonder werkende rode knop moeten doen, gewoon de twee gaatjes van de zelfontspanner kortsluiten met een paperclip ging prima.

Ze schrijven in ieder geval met veel passie, zal ze eens een bericht sturen. Tijd is geen knelpunt, ik krijg (nog steeds) niet betaald om polaroids te schieten, dus er is geen noodzaak  ^^
Ook bedankt voor de tip met de zelfontspanner, had daar zelf nog niet aan gedacht!
Wel meteen slecht nieuws, zelfontspanner geeft ook geen kick. Lijkt er dus op dat het in ieder geval geen vieze contactjes zijn. Zal nog een blik werpen op de handleiding, maar dan is de boosdoener waarschijnlijk? het flexboard.

Heb jij een herinnering aan de prijzen die stonden voor een reparatie/cla bij jou genoemde site?

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2021, 23:08:09 »
Heb hier nog een hele mooie liggen. Zal morgen kijken of je er iets mee kunt.

Ik wacht vol spanning je bericht af, details mogen natuurlijk in een pb'tje :)

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2021, 23:15:35 »
Polaroid Family by Hans Spieringhs, on Flickr

My babies 😁
Alle skins zijn van Aki Asahi. De bruine zijn de ‘Cherry Wood’ en inderdaad echt hout. Voelt vreemd in het begin, maar ziet er te gek uit.

Wat betreft een reparatie adres, kan ik je ook niet verder helpen. Impossible heeft een tijdje reparaties  gedaan, maar ik geloof niet dat ze het nog doen nu ze Polaroid zijn.

Gaaf! Impossible doet het geloof ik inderdaad niet meer, misschien als ik ze een mailtje stuur, maar heb er een hard hoofd in. Ze kochten ook polaroids op, maar dat doen ze tegenwoordig geloof ik ook niet meer. Ben benieuwd of ze nog gereviseerde camera's op de markt gaan brengen, ze zijn al een tijdje uitverkocht geloof ik.

Prachtig setje camera's! Die witte blijft ook wel bijzonder, gaat goed met het rood. Hout heb ik nog over getwijfeld, maar nu ik die oranje met relief zie ben ik denk ik daar wel fan van! Ik geloof dat dat nepleer is? Hoe voet dat?

Ik spot geloof ik linksonder ook een sonar versie, en dan zal rechtsboven denk ik een flitsbalk zijn?  ;)

Online Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2021, 23:17:19 »
Wel meteen slecht nieuws, zelfontspanner geeft ook geen kick.
Misschien gaf ik hier trouwens een slechte tip. Een paperclip is misschien aluminium, daarom zou het niet kunnen werken. Ik had zelf dik koperdraad met een knop gebakken die lekker klemde, maar de fit in de gaatjes kijkt wel nauw.

Heb jij een herinnering aan de prijzen die stonden voor een reparatie/cla bij jou genoemde site?

Heb van de week mijn camera terug gekregen met dit euvel. Ik stuur de prijs wel per PB want ik vind het niet netjes om dit op internet te zetten. De ene camera is de andere niet.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2021, 23:26:49 door Ree »

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2021, 23:29:02 »
Misschien gaf ik hier trouwens een slechte tip. Een paperclip is misschien aluminium, daarom zou het niet kunnen werken. Ik had zelf dik koperdraag met een knop gebakken die lekker klemde, maar de fit in de gaatjes kijkt wel nauw.

Heb van de week mijn camera terug gekregen met dit euvel. Ik stuur de prijs wel per PB want ik vind het niet netjes om dit op internet te zetten. De ene camera is de andere niet.

Ik heb zelf speakerdraad geprobeerd, qua klemming niet ideaal, maar als er iets van contact geweest was had ik dat wel moeten merken denk ik.  :)

PB'tje wacht ik rustig af, ben het zeker met je eens dat de ene camera de ander niet is, en dat het dus niet perse verstandig is om prijzen rond te strooien. Kan inderdaad een verkeerde verwachting teweeg brengen. Ben alleen benieuwd of reparaties van sx-70 camera's nog ergens binnen mijn (huidige financiele) bereik vallen. In ieder geval bedankt voor het delen! Zal ze begin volgende week sowieso eens een berichtje sturen.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2021, 23:44:03 »
Het oranje voelt wel goed aan (vindt ik). Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Van links naar rechts, en van boven naar onder op de foto:
Witte sx70 model 2, SLR680, sx70 polasonic model 2, sx70 alpha
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2021, 23:47:51 »
Misschien gaf ik hier trouwens een slechte tip. Een paperclip is misschien aluminium, daarom zou het niet kunnen werken. Ik had zelf dik koperdraad met een knop gebakken die lekker klemde, maar de fit in de gaatjes kijkt wel nauw.

Aluminium geleid ook gewoon hoor, vaak worden koperen leidingen door aluminium vervangen omdat dat goedkoper is (goedkope netwerkkabels).
Ik heb zelfs mee gemaakt dat bij onze lasmachines de transformatoren van aluminiumdraad gewikkeld werden puur uit kostenbesparing.
Het nadeel was wel dat de inschakelduur korter was omdat aluminium een iets hoger weerstand heeft dan koper en sneller te heet wordt.

Maar zolang paperclips van metaal zijn blijven zij geleiden.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2021, 12:00:57 »
Ps.
Je kan ook zelf creatief worden

SX-70 refurb-002 by Hans Spieringhs, on Flickr

SX-70 refurb-001 by Hans Spieringhs, on Flickr

Op internet zijn wel malletjes te vinden voor de afmetingen, die je kan uitprinten. Het materiaal kwam bij deze uit een tas van een stripwinkel. En met wat dubbelzijdige tape kom je dan al heel ver.
Hans

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2021, 18:21:36 »
Ps.
Je kan ook zelf creatief worden

Op internet zijn wel malletjes te vinden voor de afmetingen, die je kan uitprinten. Het materiaal kwam bij deze uit een tas van een stripwinkel. En met wat dubbelzijdige tape kom je dan al heel ver.

Heel erg gaaf, inderdaad wel een waanzinnig idee, zou eens na moeten denken wat voor opdruk mij aan staat. Ik ken de lokale drukker redelijk goed, via allerlij dingen van de studenten en studie verenigingen. Denk dat ik hem wel over kan halen een ontwerp te maken / iets af te drukken op van dat venyl achtig materiaal dat ze ook voor banners gebruiken. Dan kun je het echt helemaal naar wens maken  ^^
Bedankt voor de tip!

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2021, 16:13:42 »
Wordt zo nog een blitse camera

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2021, 18:37:44 »
Een paperclip is misschien aluminium
Hoogspanningslijnen zijn van aluminium  ;) Qua geleiding zal het dan wel goed zitten zou ik zeggen.
Koper geleidt beter inderdaad, maar is ook een stuk zwaarder.