Auteur Topic: Afdrukken negatieven  (gelezen 11640 keer)

Offline Ree

• Vaste bezoeker
Re: Afdrukken negatieven
« Reactie #285 Gepost op: 22 mei 2021, 20:14:11 »
Toch nog een vrij plekkie gevonden?   :)
Nou, nee. Nu er er geen plek meer om de bakken neer te zetten. En dat terwijl ik goede werkruimte juist zo fijn vind...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #286 Gepost op: 22 mei 2021, 22:08:25 »
- Ik heb er geen filters voor, alleen de gradatie 2 die er al in zat

Zit de kleurenkop er niet op?

Jon

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #287 Gepost op: 22 mei 2021, 22:38:53 »
Citaat
Zit de kleurenkop er niet op?

Als het goed is zitten er in de kop van de PCS 130 3 lampen die via een los mengpaneel bediend werden om de kleur in te stellen. Heb je dat losse paneel er ook bij?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #288 Gepost op: 23 mei 2021, 02:08:20 »
Als het goed is zitten er in de kop van de PCS 130 3 lampen die via een los mengpaneel bediend werden om de kleur in te stellen. Heb je dat losse paneel er ook bij?

Die tri-color lampenset (PCS150) is niet standaard. Je kon de PCS130 ook zonder die kop krijgen. De latere PCS2000 had het wel standaard.

Jon

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #289 Gepost op: 23 mei 2021, 08:19:53 »
Hij heeft geen kleurenkop. Zwart/wit met een lade voor filters.

Ik ben ook niet aan het winkelen in een prijsklasse waar ik al te veel eisen kan stellen  ^D

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #290 Gepost op: 23 mei 2021, 16:24:06 »
Citaat
Ik ben ook niet aan het winkelen in een prijsklasse waar ik al te veel eisen kan stellen

Soms moet je een beetje geduld hebben, kom ze toch regelmatig tegen op marktplaats. Als je wat vrije tijd heb een paar kringloopwinkels aflopen. Heb er daar ook wel eens zien staan stofhappen. :P

Opemus met Meochrom kop duikt ook regelmatig op bij marktplaats. Soms vragen ze de hoofdprijs maar als je geluk hebt kan je ze ook voor weinig vinden. (heb er zelf een voor 10 euro gekocht in perfecte staat)

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #291 Gepost op: 10 januari 2022, 09:14:20 »
Gisteren lekker de hele dag in de doka gezeten om foto's af te drukken. Veel te lang niet gedaan, maar heb inmiddels wel de helft van mijn achterstand weggewerkt. Blijft heerlijk zen en ontspannen werk.

Eén klein dingetje, er zitten spikkeltjes op het glas van mijn loupe. Op het oog ging het scherpstellen bijna beter dan met de loupe. Die moet ik mezelf maar eens cadeau gaan doen, advies richting een goede is welkom!

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #292 Gepost op: 10 januari 2022, 16:33:05 »
Citaat
advies richting een goede is welkom!

De beste zijn de Peak Enlarger Focussers type I, met een grote spiegel en een kantelbare voet. Daarmee kun je tot in de uiterste hoeken van je afdruk de scherpte exact controleren. Type II is niet kantelbaar, Type III heeft een kleinere spiegel. Werken ook goed, maar zijn toch net iets minder handig omdat je niet in de hoeken kunt komen. Nadeel is dat ze stevig aan de prijst zijn, ook tweedehands vragen ze voor een type II snel een honderd euro.

Verder zijn er een groot aantal veel goedkopere scherpstelhulpmiddelen - ik heb zelf jaren met een Kaiser gewerkt die me uitstekend beviel. Kost nu ongeveer de helft van een Peak Type II. Daanaast zijn er nog talrijke andere tweede dingen, waarmee diverse leden goede ervaringen hebben, die vermoedelijk voor nog minder geld te koop zijn.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #293 Gepost op: 10 januari 2022, 17:14:31 »
De Meopta-negatiefhouders (bij mijn Opemus-4 toch, en naar 't schijnt bij de andere ook), hebben, als ge de negatiefhouder half uittrekt (wordt mooi door veren op zijn plaats gehouden), een zogenaamde instelwig. Ge stelt scherp tot die twee relatief dikke strepen één dunne streep worden. Of is dit al gezegd geweest?
Alleszins, het werkt goed, gemakkelijk en rap. Ik gebruik het altijd.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #294 Gepost op: 10 januari 2022, 17:17:27 »
Nou, nee. Nu er er geen plek meer om de bakken neer te zetten. En dat terwijl ik goede werkruimte juist zo fijn vind...

Ik heb een 30-40 cm onder mijn tafelblad twee panlatten genageld, waarop mijn bakken staan. Nu, voor mij gaat dat goed, als ik op mijn knieën zit, maar ik kan me wel voorstellen dat dat voor mensen groter dan mijn 1m45 vervelend kan zijn...

Cyriel

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #295 Gepost op: 10 januari 2022, 17:27:32 »
Dat van de strepen op de negatiefhouders herken ik niet, daar ga ik eens naar op zoek.

Op marktplaats kon ik niets naar mijn gading vinden, op de site van FotohuisRoVo worden er twee aangeboden, even als een papier save om fotopapier in te bewaren, daar was ik ook nog naar op zoek. Ik heb er een mailtje aan gewaagd.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #296 Gepost op: 10 januari 2022, 18:54:29 »
https://www.elvinshoot.net/handleiding-opemus-4-vergroter.html

Elvin heeft de handleiding ingescand zo te zien. Kijk op p. 8 en 9 van het boekje.

Cyriel