Auteur Topic: Afdrukken negatieven  (gelezen 6788 keer)

Offline Ree

• Vaste bezoeker
Re: Afdrukken negatieven
« Reactie #270 Gepost op: 15 april 2021, 11:29:54 »
Dank je wel voor je heldere uitleg, Huub. Logisch dat het alleen werkt voor het middengrijs, en dat dit niet per definitie de tint is die in een specifieke foto relevant is.

Ik ga er gewoon eens een middagje mee stoeien zodat ik zie wat de voor- en nadelen zijn. Wel voorzichtig zijn met de belichtingstijden wanneer de draaischijf gradatie 4 adviseert, daar vliegt ie mogelijk uit de bocht.  Het lijkt me geen wondermiddel, je zal nu via andere iteratiestappen op je eindproduct uitkomen. Ik zal tzt laten weten hoe het mij bevalt.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #271 Gepost op: 28 april 2021, 09:07:40 »
Ondertussen toch eerst begonnen aan een kleine verbouwing van de Doka. Ik heb een RVS blad gevonden, dat leek me toch schoner werken dat het houten blad dat ik had.

Daarnaast ga ik het licht nog wat verbeteren. Water en elektra ga ik nog niet definitief maken, want daar ben ik nog niet over uit.

Een ding waar ik tegenaan loop, is dat die gratis Opemus tot nu toe prima voldoet voor 6X6, maar met 35mm film kan de huidige lens niet groter dan 17x23 cm. Ik zit te vaak tegen de bovenkant aan te drukken. Ik zou op zoek kunnen gaan naar een andere lens, maar ik weet niet of het slim is te investeren in deze basis. Daar ga ik eens rustig over nadeken.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #272 Gepost op: 28 april 2021, 09:13:05 »
Ik zou op zoek kunnen gaan naar een andere lens, maar ik weet niet of het slim is te investeren in deze basis. Daar ga ik eens rustig over nadeken.

Een 50 mm lens is toch goede investering voor alle vergroters? En zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Jon

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #273 Gepost op: 28 april 2021, 10:19:47 »
Gewoon een Axomat ernaast zetten.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #274 Gepost op: 28 april 2021, 11:16:30 »
Gewoon een Axomat ernaast zetten.
  is de eenvoudigste   en meest doeltreffende oplossing

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #275 Gepost op: 28 april 2021, 12:10:14 »

Een ding waar ik tegenaan loop, is dat die gratis Opemus tot nu toe prima voldoet voor 6X6, maar met 35mm film kan de huidige lens niet groter dan 17x23 cm. Ik zit te vaak tegen de bovenkant aan te drukken. Ik zou op zoek kunnen gaan naar een andere lens, maar ik weet niet of het slim is te investeren in deze basis. Daar ga ik eens rustig over nadeken.
Heb je wel het juiste lensplankje voor deze vergroter bij gebruik van 50mm?

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #276 Gepost op: 28 april 2021, 12:29:27 »
Heb je wel het juiste lensplankje voor deze vergroter bij gebruik van 50mm?
Ik verwacht van niet, maar de vergroter is zo standaard dat ik me daar geen zorgen om maak. Waar ik meer mee zit, is dat de focus op dit apparaat erg horkerig loopt. Ik ben niet zo geneigd te investeren in deze vergroter.

Een derde vergroter ernaast is geen optie, daar heb ik geen ruimte voor. Dan heb ik bv meer aan een spoelbak.  Maar er is echt geen stress, hoor. Soms loop ik tegen een grens aan, en dan ga ik gewoon wat anders doen.  ^D

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #277 Gepost op: 28 april 2021, 14:07:46 »
Waar ik meer mee zit, is dat de focus op dit apparaat erg horkerig loopt.

Even uit elkaar, schoonmaken en smeren? Dat deed Karen laatst ook met een andere vergroter  :D

Maar de investering in een lens is onafhankelijk van je vergroter. Zo'n lens past op alle vergroters.

Jon

Offline ToonC

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #278 Gepost op: 29 april 2021, 00:01:50 »
Ik druk al heel lang met een Opemus af, met 50 mm en een goed lensplankje met de bolle kant naar boven. En bij een vergroting op 18x24 zit ik ook altijd heel hoog in de boom. Wat ik vroeger wel eens deed als ik groter wilde, was de vergroter een halve slag draaien. Je beeld valt dan voor je tafel op de grond. Je moet dan wel wat zwaars op je plank zetten, want de zaak is uiteraard topzwaar en dat heeft zo zijn consequenties. Al met al een heel gedoe, maar het werkt wel.
Toon.