Auteur Topic: Wat kost een kleine beurt voor Zorki 1 / Fed 1 ongeveer?  (gelezen 412 keer)

Offline pkrpkr

• Regelmatige bezoeker
  • **
Wat kost een kleine beurt voor Zorki 1 / Fed 1 ongeveer?
« Gepost op: 21 januari 2021, 18:01:25 »
Kan een van de wijzen me een idee geven wat het kost om een FED 1 of Zork 1 (niet zelf) van binnen schoon te maken en te smeren?
Heb er enkele tientallen in de jaren bij elkaar gesprokkeld maar wil ik ze allemaal goed hebben voordat ze naar een volgende gebruiker gaan (verzameling aan het verkleinen).
Hoeft geen komplete CLA te zijn want ze werkten toen ik ze kocht allemaal goed, alleen zijn sommige sluiters langzaam of haperend geworden van het niet gebruiken.

Alvast bedankt,

Peter

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Wat kost een kleine beurt voor Zorki 1 / Fed 1 ongeveer?
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2021, 18:24:20 »
Een kleine beurt bestaat niet voor camera's.

Om een camera goed te laten functioneren moet deze echt uit elkaar om de oude smeermiddelen te verwijderen en eventuele bramen weg te polijsten.

Veelal wordt ook bij reparaties eerst een CLA gegeven.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 18:42:21 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2021, 19:04:42 »
Wat Fred schrijft kan ik onderstrepen. Of het nu een Fed, Zorki of Leica is, ze zijn door hun leeftijd nu allemaal toe aan een complete revisie waarbij alles uit elkaar moet worden gehaald en schoongemaakt. Een beetje smeren en afstellen heeft dan geen zin meer, of werkt slechts tijdelijk. Dat kan ik op basis van 15 jaar ervaring met dit soort camera's (verzamelen en repareren) beamen.

Is het dan nog de moeite waard? Ja, want je krijgt er een hele fijne goed werkende camera voor terug. Simpel, eenvoudig degelijk en betrouwbaar. Oleg is een van de meest bekende en goed aangeschreven repateurs op dat gebied.

Mijn tip, geef eerlijke informatie over de conditie van de camera voor de volgende eigenaar. En wat geldt voor iedereen die een tweedehands camera particulier koopt; tel er de prijs van een revisie bij op als je een werkende camera wil.

http://www.okvintagecamera.com/
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2021, 19:25:29 »

Mijn tip, geef eerlijke informatie over de conditie van de camera voor de volgende eigenaar. En wat geldt voor iedereen die een tweedehands camera particulier koopt; tel er de prijs van een revisie bij op als je een werkende camera wil.

En zo is dat.
Beware of darkness.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2021, 22:06:17 »

Inderdaad, als de verkoper zegt dat de camera recent geen onderhoud heeft gehad of hier geen bonnen van heeft weet je al dat je wat lager moet gaan met wat je biedt.
Als werkpaarden heb ik drie Mamiya's en die heb vrij snel na aanschaf allemaal onder handen laten nemen, hoewel ze wel werkten.

Dan weet je zelf ook gewoon dat je waarschijnlijk weer jaren vooruit kunt.

Offline pkrpkr

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2021, 09:31:10 »
is een van de meest bekende en goed aangeschreven repateurs op dat gebied.
Bedankt Milo, dat is precies wat ik wilde weten. Heb zelf tientallen cameras gerepareerd en inderdaad als je het goed wil doen kan het niet quick&dirty. De vraag komt eigenlijk voort uit mijn dilemma wat te doen. Aan de ene kant wil ik mijn cameras zo niet wegdoen zodat weer een of andere prutser aan deze ondergewaardeerde cameras gaat sleutelen en ze "CLA'd" verkoopt aan een niet-kenner die dan teleurgesteld wordt. Aan de andere kant is het niet haalbaar om ze met CLA weg te doen omdat als je dat goed wil doen er momenteel geld bij moet.
Terwijl ze echt niet onderdoen voor mijn Leica IIs, sterker nog ze niet zo snel haperen na 65 jaar met vermoedelijk iets ruimere toleranties en minder hardgeworden vet.