Poll

Hoe ontwikkelen jullie 4x5' vlakfilm en bevindingen

In een schaal
1 (7.7%)
Met 4x5 inox hangers in cuvette
1 (7.7%)
Patterson MOD 54
2 (15.4%)
Stearman Press 455
5 (38.5%)
Jobo drum rotatie
3 (23.1%)
Combiplan 4x5
1 (7.7%)

Totaal aantal stemmen: 13

Poll sluit: 5 februari 2021, 16:49:42

Auteur Topic: Hoe ontwikkelen jullie 4x5' vlakfilms  (gelezen 626 keer)

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
Re: Hoe ontwikkelen jullie 4x5' vlakfilms
« Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2021, 14:13:05 »
Ik ontwikkel geen 4x5, maar in mijn proffessionele tijd ontwikkelden wij dit soort platen in een Combiplan tank. Bestaan deze ook nog?
Arrie
Op Catawiki al een paar keer tegengekomen...maar door opbieden en transportkosten gaan deze veel te prijzig.
Nieuw bestaan ze volgens mij niet meer.

Offline renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2021, 14:28:09 »
Stearman Press SP-445 Compact 4 x 5"  4 negatieven , werkt perfect. Ik gebruik heel weinig ontwikkelaar en dat is ook handig voor kleur.....

Online Ree

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2021, 16:07:07 »
... en dat is ook handig voor kleur.....
Met het risico dit draadje te kapen wat niet mijn bedoeling is, maar je maakt me erg nieuwsgierig. Hoe doe je kleur? Ik overweeg mijn gootsteen te vullen met water van 40 graden, en daar de chemicaliën en de Stearman in te zetten tussen het kiepen door. Werkt dat?

Offline renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2021, 16:52:55 »
38 graden is beter, maar uiteindelijk is de temperatuur in de bus het belangrijkst.  Ik heb al ontwikkeld  met E6 in de gootsteen. Met C41 moet dat veel makkelijker zijn kiepen zo is veel lichter dan met een bus bijv met  120 film. Ik doe nu alleen maar 4x5 omdat ik bijv fuji velvia 50 heel lastig vind op op de spoel te krijgen :D. Net Ektar 100 binnen op 4x5  en kodak ektachrome heb ik nog.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2021, 17:02:20 door renco »

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2021, 17:08:44 »
https://flic.kr/p/2k3YX1e

Zo houd ik het op temperatuur. Zo’n stick kost 50€ En de 544 past tussen het kiepen nog mooi in de bak, beetje onder water duwen, maar het werkt.

Online Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2021, 10:10:51 »
Ik ben 20 jaar geleden begonnen met het ontwikkelen in schaaltjes. Dat gaat goed zolang je let op de manier waarop je de vellen in de schaaltjes beweegt en er niet te veel te gelijk doet. Nadeel is dat je al snel een kwartier in het stikke donker zit.

Vervolgens een poos met een combiplan gewerkt. Laden van film is probleemloos, maar het vullen en het legen duurt een halve minuut en ik had problemen om de regelmatige ontwikkeling te krijgen. Op de plekken waar de klemmetjes de film in de houder houden, zag je vaak toch wat onregelmatige vlekken en dat is vooral in egale luchten vervelend.

Daarna geïnvesteerd in een aantal jobo-tanks en een processor. Dat ging jaren uitstekend. Gebruikt weinig ontwikkelaar, goede temperatuurcontrole en doorgaans gelijkmatig ontwikkelde negatieven. Ik kreeg echter steeds vaker last van stroompatronen langs de lange zijden van de negatieven. Van alles geprobeerd: andere ontwikkelaar, andere film, andere rotatiesnelheid, spiralen goed schoonmaken, voorspoelen, et cetera. Het haalde maar weinig uit: steeds liet een deel van de negatieven die lelijke vlekken zien.

Ik ben uiteindelijk overgestapt op kiepontwikkeling met de Jobo-tanks en spiralen. Om niet elke keer 1,3 L ontwikkelaar weg te moeten gooien, gebruik ik een replenishment systeem met XTOL en dan heb je 75 ml ontwikkelaar per 4 vel nodig. Dat gaat doorgaans goed, maar af en toe blijft er een negatief tussen zitten met onregelmatige vlekken. De tank in het donker openen, spiraal met film eruit halen, vullen met ontwikkelaar en dan de film er weer in laten zakken lijkt nu de beste oplossing.

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2021, 17:00:15 »
Mod54 in een Paterson tank. Gaat prima.
Eerder gebruikte ik hierbij zo'n elektrisch rolapparaat maar dat gaf toch vaak bromide drag strepen. Dus nu gebruik ik 1 liter ontwikkelaar (Rodinal 1+50) en ik agiteer met de hand: niet echt kiepen maar rustig de tank horizontaal kantelen, een rotatie maken (of 2), beetje wiebelen ondertussen en dan weer rustig rechtop zetten. Dat werkt goed: mooi gelijkmatig ontwikkelde negatieven.
Ik heb ook nog een Combiplan staan maar die gebruik ik nooit omdat je dan in het pikkedonker de vloeistoffen moet wisselen. Met de Mod54 en Paterson tank kan nadat de tank is geladen alles verder in het licht gebeuren.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2021, 17:21:03 »
Ik ben begonnen met een Combiplan tank, alleen door het langzame vullen en leeggieten vind ik deze alleen geschikt voor de langere ontwikkeltijden.
Bij korte ontwikkeltijden kan dit invloed gaan hebben op het beeld. Ik gebruik dan ook alleen ID11 in de verhouding 1+3 in deze tank.
De ontwikkeltijd is dan voor HP5+ 20 minuten en voor Fomapan 100 17 minuten. Lang genoeg om de traagheid geen invloed op het beeld te laten hebben.
De Combiplan heeft wel als voordeel dat hij een verstelbare filmhouder heeft, je kan er 4x5, 9x12 en 6,5x9 film in ontwikkelen.
En als je de zijkanten van de filmhouder omdraait kan je er ook glasplaatjes in ontwikkelen.
Daarna heb ik een Mod54 gekocht, werkt prima, maar wel voorzichtig agiteren.
En toen heb ik ook nog een Stearman Press gekocht omdat deze maar een halve liter ontwikkelaar gebruikt in tegenstelling tot de anderen die 1 liter gebruiken.
De Stearman is nu de vaste tank voor mijn 4x5 en de Combiplan voor 9x12 en 6,5x9.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #23 Gepost op: 8 januari 2021, 23:12:33 »
Ik heb ook nog een Combiplan staan maar die gebruik ik nooit omdat je dan in het pikkedonker de vloeistoffen moet wisselen. Met de Mod54 en Paterson tank kan nadat de tank is geladen alles verder in het licht gebeuren.

dan mist jouw combiplan iets. bij de mijne zitten er gewoon van die klemdopjes op de lichtsluis, die weer met schroefdraad op de tank gaat
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 9 januari 2021, 00:06:26 »
dan mist jouw combiplan iets. bij de mijne zitten er gewoon van die klemdopjes op de lichtsluis, die weer met schroefdraad op de tank gaat

Ik denk dat die van mij een ouder of simpeler model is: er zit geen inschenk opening bovenop. Om hem te vullen moet je het hele deksel verwijderen.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #25 Gepost op: 9 januari 2021, 12:45:34 »
Dit is inderdaad een oude uitvoering, de nieuwere hebben een rubber deksel met bovenop een vulopening met lichtafdichting.
en onder aan de zijkant een drainage opening met ook een lichtafdichting.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2021, 15:59:51 »
he wat? en zo te zien ook geen uitloop met lichtsluis. raar hoor. heo hadden ze gedacht deze te gebruiken dan? compleet in een dongere kamer ofzo? klemt de deksel wel en is ie dan ook waterdicht?
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 9 januari 2021, 17:06:34 »
Nee, het deksel klemt niet en is ook niet waterdicht, wel lichtdicht. Je moet deze dus in het donker vullen.
Ik weet niet meer hoe ik er ooit aan gekomen ben, waarschijnlijk "bijvangst". Het is wel een decoratief ding maar gebruiken doe ik het niet. De Mod54 en Paterson combinatie bevalt mij prima.