Auteur Topic: v800 epson scanner stof  (gelezen 4964 keer)

Offline altinkbibi

• Nieuw
  • *
v800 epson scanner stof
« Gepost op: 21 augustus 2019, 21:05:59 »
Hi all,

gebruikt iemand toevallig de v800 epson scanner? Ik word helemaal gek van het stof. Dat komt door de nieuwe houders waarbij je het negatief nu moet klemmen tegen glas. Echt wie dat heeft bedacht moeten ze echt ontslaan haha, maar goed.
Enfin, dat trekt dus stof aan. Ik heb al het 1 en ander gelezen online, maar ik was eigenlijk benieuwd of iemand hier ervaring heeft met die scanner en evt een oplossing. Ik doe nu wel dust removal, maar dat kan sowieso alleen met kleur en ik vind die tool ook niet altijd even fijn, want het maakt de plek waar het stof zit alleen maar pixelig.

Benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,

Bibi

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
Re: v800 epson scanner stof
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2019, 21:50:07 »
Stof is altijd een crime!

Van te voren je scanner zo goed mogelijk stofvrij maken en je negatieven zo laat mogelijk erop leggen, is wat ik doe. Soms ook met een bus perslucht erover blazen.
~ Grain is life ~

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2019, 21:55:30 »
Er overgaan met een swiffer doekje helpt ook

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2019, 22:02:12 »
Heb net vanavond 8 rolfilms van de vakantie ingescand, het stofmonster is hier en daar weer danig aanwezig......ik scan ze snel en op lagere resolutie in. Daarna een contactafdrukken via Photoshop erbij, en de mooiste gaan of in de doka of op hogere resolutie ingescand worden. Dan zeer zorgvuldig met blaaskwastje en eventueel antistatisch borsteltje. En dan nog retoucheren.......blijkbaar ben ik een stofnest ofzo 8(

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2019, 10:46:47 »
Misschien overbodig, maar absoluut zorgen voor een goede aarding, voorkomt aantrekken stof door statische lading, geldt ook voor je eventuele vergroter natuurlijk.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2019, 15:14:37 »
Ik heb Epson V700 en de voorloper 4990 gebruikt maar altijd zonder glas en heb vrij weinig last van stof. Ik meende dat het "glas" in die houders van de V800 eigenlijk kunstof is - vandaar dat het stof aantrekt. In de doka werk ik regelmatig met (dubbel) glas (wel het echte spul) en dat trekt niet overdreven stof aan.

Kan dat "glas" er niet uit?

Overigens heb ik gemerkt dat slordig verwerkte film (ofwel door een centrale ofwel door mezelf) vaak meer stof geeft dan wat ik dan met de scanner toevoeg. Ik veeg de plaat regelmatig en blaas altijd met zo'n rocket blower.

Jon

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2019, 17:43:40 »
Misschien een antistatische doek gebruiken bij de filmhouders (wordt door Ilford geleverd) ?
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2019, 18:03:07 »
Er overgaan met een swiffer doekje helpt ook

Ja, het glas en de houders krijgen met mij regelmatig een behandeling met de poetsdoek.  Effectiever dan blazen; dat reserveer ik voor de negatieven.

Het helpt ook om te bedenken dat stof in huis eigenlijk menselijke resten zijn.  Dode huidcellen en haren.  Als de scanner nu in de slaapkamer of huiskamer staat, en je hebt de mogelijkheid deze in een minder gebruikte ruimte te plaatsen, dan is dat zeker nuttig.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Fotoko

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2019, 20:02:46 »
Misschien overbodig, maar absoluut zorgen voor een goede aarding, voorkomt aantrekken stof door statische lading, geldt ook voor je eventuele vergroter natuurlijk.

Helemaal niet overbodig. Het ligt voor de hand en ik had het kunnen bedenken maar....... ik heb er nooit aan gedacht. Bedankt!
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:33:06 »
Heeft die geen Digital Ice? heb daar zelden zichbare artifacten mee met vuescan.
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline Jo Van de Vyver

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 5 april 2021, 17:10:27 »
Een beetje late reactie, maar ik gebruikte tot voor kort altijd de glasloze negatiefhouder van de V700. Tot er recent een update was en deze blijkbaar niet meer bruikbaar waren. Nu heb ik het vervelende glas (eigenlijk stofaantrekkend kunststof) van de nieuwe V800 negatiefhouder er gewoon uitgegooid, en dit werkt perfect.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2021, 17:14:50 door Jo Van de Vyver »

Offline Ken50

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 6 april 2021, 18:33:10 »
Ik gebruik met mijn Epson V800 eveneens de glasloze negatiefhouders die op internet nog steeds verkrijgbaar zijn.
Niet alleen stofproblemen maar ook minder scherpte door het extra glas.
Samen met Silverfast (+ IR scan) heb ik geen stofproblemen.

Offline CanonFD

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2021, 19:35:04 »
Ook hier stofproblemen
Voor ik ga scannen grondige reiniging, maar niet 100 % effectief.
Dus sommige negatieven moeten over.
Dan pak ik de “oude” glasloze frames.
Reden dat ik hier niet mee begin is het rare feit dat de software enkel de eerste strook pakt.
 Resterende worden niet herkend.
Ben in voor oplossing hiervan.
Overigens sluit ik me aan bij de hoop dat de ontwikkelaar die deze “glas”houders bedacht heeft een andere positie heeft:

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2021, 20:38:45 »
Overigens sluit ik me aan bij de hoop dat de ontwikkelaar die deze “glas”houders bedacht heeft een andere positie heeft:

Die is gestopt.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.