Auteur Topic: audio restauratie  (gelezen 1811 keer)

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: audio restauratie
« Reactie #30 Gepost op: 10 maart 2023, 17:40:45 »
Het idee van MFB is eind jaren 60 ontwikkeld alleen was er toen nog geen FET (Field Effect Transistor) dus konden ze de benodigde transducer die in de woofer geplaatst wordt, niet praktisch maken. Dat veranderde in 1971 dus toen werd de eerste Philips MFB type 532 ontwikkeld die in 1973 werd geïntroduceerd. Het is ook het type waar de meeste modificatie's aan gedaan zijn. Verder had Philips nog niet alle benodigde drivers wat een eigen ontwikkeling was, optimaal uitgevoerd. Daar zit bv. nog een middentoner conus luidspreker (5060) en de dome tweeter (0160) was nog niet echt geweldig. Dat veranderde snel zodat de MFB544 die ik bezit (1978) is uitgevoerd met een 0163 tweeter en 0211 dome textiel middentoner die al uitzonderlijk goede kwaliteiten bezit. Omdat MFB actieve klasse AB versterkers bezitten voor de drivers zit daar wat warmte ontwikkeling in zodat na 45-50 jaar eea. aan vervanging toe is.
Ik stuur ze aan met een 743 receiver voor-versterker voor MFB.

Die Technics SL serie is sinds de vinyl hype een echte bestseller geworden.
De 212 van mij was net zoals de 312 met de voor mij bekende defecten Eur. 20. De 222 Eur. 5. Als je precies weet wat je moet doen om het weer werkend te krijgen kost dat niet veel meer dan Eur. 15.
Daarna komen natuurlijk de echte kosten: Een goed element-naald. In de Eur. 5 222 zit de Ortofon MC-3 Turbo met een Ortofon adviesprijs van Eur. 380. Gelukkig was deze bij Thakker in de aanbieding voor Eur. 245. Het is 1 van de weinige MC elementen die je op een relatieve lichte Philips toonarm kunt gebruiken. Het element is 47kOhm MM compatible met een output van 3,3mV.

De 550 Vissenoog was voor nop. Een volume-knop en een paar elco's te wisselen was het enige wat noodzakelijk was. Uiteraard met een controle en inregeling van de bias van de eindversterkers.
Een bijbehorende CD204 was ook maar Eur. 20. Wel met een mooi metalen CDM01 loopwerk en nu komt het, met een aanpassing tussen de databus een micro controller geplaatst die rechtstreeks van de 16 bits databus leest en daar een mooi digital coax out signaal van maakt. Ik kan dus kiezen tussen de 14 bits 2* mono TDA1540 ingebouwde DAC of dmv. een externe NAD 24 bits D-1050 externe DAC met Toslink 1+2, Coax 1+2 of USB ingang. Output: RCA of symmetrisch XLR out.

Het wondertje wat iemand anders zo heeft verzonnen:

De huiskamer opstelling:

En voor het gemak om te streamen (Spotify) zet je op de tuner ingang zo'n B.T. receiver op. En als je toch bezig bent: Handige kleuren LED's in de 222: Start=Blauw, Stop=Rood, 33tpm=Groen en 45tpm=Geel. Iets handiger dan alle met Rode LED's overigens de enige die toen (1976) betaalbaar waren.

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 17:44:51 door Fotohuis »
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2023, 19:08:29 »
Ik heb een MFB 544 NOS in originele doos.

Van een elektronica-zaak die niet meer bestaat, in mijn geboortedorp.

Maar het is een enkele.

Goed voor eh... mono. 
Mijn code blijft analoog.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 10 maart 2023, 19:14:18 »
Ik ben in het bezit van een Thorens TD280 MKII met Empire 2000E/III met Jico elliptische vervangingsnaald. En dat met een mooi setje Pied Pipers (wel een moderne Sony ES receiver).
Erg mooi geluid hoor.   :P

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #33 Gepost op: 10 maart 2023, 19:36:19 »
De 544 draait op een a-symmetrische voeding van 57VDC bij een netspanning van 220VAC. Als je niets aan de trafo instelling verandert heb je bij ca.235VAC netspanning er 62VDC op staan terwijl de voedings elco een 4700uF-63V type is.
Als die klapt heb je een redelijke rommel op de print zitten. Ook een NOS elco slijt, sterker nog, die moet zich eerst opnieuw formeren als er weer spanning op komt te staan. Dus die voedings elco moet zsm. vervangen worden. Hij is voor een 60W versterker ook wat krap gekozen. Je kunt deze vervangen door bv. Vishay BC105 serie radiaal 6800uF-63V en de spannings carousel op 240VAC zetten. De elco zit samen met de uitgangs elco van de laag versterker 4700uF en de uitgangs elco van de mid-hoog versterker 680uF bij elkaar gebonden met een metalen strap.
Роберт

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2023, 19:56:07 »
De 544 heeft een service deur met scharnieren. Een paar schroeven los en de deur gaat zo open. Gemakkelijker kun je het niet hebben. Omdat nieuwe elco’s fysiek wat kleiner zijn dan de oude heb je wat vul materiaal nodig om de ruimte van de metalen strap te vullen. Ook het afregelen van een MFB 544 is vrij eenvoudig. Twee versterkers met een eigen bias instelling te meten over de emitter weerstanden van de eindtrappen. Ook de instelling van de feedback lus is vrij eenvoudig te controleren en in te stellen. Op de website www.MFBfreaks.com staat het stap voor stap uitgelegd. Ook bieden ze daar complete revisie sets aan.
Dat Philips MFB spul is wel iets heel speciaals. Zo’n compacte luidspreker box met een drie-weg systeem en een frequentie bereik van 30Hz-20kHz op een 3dB spec. Dat kan akoestisch alleen met een groot volume luidspreker of een transmission line (eigenlijk een gevouwen hoorn). De MFB monitor LS type 545 die vnml. in studio’s zijn verkocht 20Hz-20kHz met 100W versterkers.
Роберт

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2023, 20:13:49 »
Toen zag je nog veel gesloten kasten (geen basreflex, met poort). Gaat iets minder diep, maar klinkt des te strakker. Een meer geleidelijke afval (12 dB/oktaaf) en zonder bult.

Ja, ze hadden wat groter mogen zijn. Maar in die tijd vond moeder de vrouw dat meestal niet goed.

Ik ben trouwens een fan van drieweg. Heeft weliswaar een extra overgang, met mogelijke faseproblemen. Maar die liggen dan niet in het kritische middengebied.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2023, 22:36:47 »
In die tijd had je inderdaad grote gesloten kasten. Ook populair uitgevoerd met een passieve resonator.
Toch ook in die tijd (1976) kleine monitor boxen zoals de door de BBC voorgeschreven LS3/5A, geproduceerd door diversen fabrikanten, ingewikkeld cross over filter, KEF drivers T27 en B110. Ik heb er een copie Rogers LS3/5A 11 Ohm versie van. Je kunt ze ook nog nieuw kopen bij Falcon in de U.K. die onder licentie ook de KEF drivers nog maakt. Mooie 2 weg kleine monitor luidspreker, 70Hz-20kHz zeer neutrale weergave. Alleen de huidige nieuwprijs is wat minder: €3000 voor een setje. Daarvoor is natuurlijk veel te koop. Die Rogers waren 1/10 van die prijs en tevens mijn duurste luidsprekers die ik in gebruik heb. Om aan te geven een FB820 set incl. de re-foam was €100. Een 22AH489 uit 1979 was €20 en mijn vintage 1972 22RH426 de passieve uitvoering van de eerste Philips MFB 532 heb ik uit een verhuis afval container gehaald. Behalve een defecte 0160 waren ze in prima staat. En in de Philips vintage lijn begin jaren 70 komen ze er in een luister test als beste uit. Wel even de lekke bi-polaire elco’s vervangen en er een luidspreker connector op zetten. Voor die tijd toch een mooi ontwerp en ik heb ze aan een zelf gebouwde John Linsley Hood klasse A versterker staan vanwege het hoge rendement wat ze ook hebben.
Роберт

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #37 Gepost op: 10 maart 2023, 22:58:30 »
De 544 heeft een service deur met scharnieren. Een paar schroeven los en de deur gaat zo open. Gemakkelijker kun je het niet hebben. Omdat nieuwe elco’s fysiek wat kleiner zijn dan de oude heb je wat vul materiaal nodig om de ruimte van de metalen strap te vullen. Ook het afregelen van een MFB 544 is vrij eenvoudig. Twee versterkers met een eigen bias instelling te meten over de emitter weerstanden van de eindtrappen. Ook de instelling van de feedback lus is vrij eenvoudig te controleren en in te stellen. Op de website www.MFBfreaks.com staat het stap voor stap uitgelegd. Ook bieden ze daar complete revisie sets aan.
Dat Philips MFB spul is wel iets heel speciaals. Zo’n compacte luidspreker box met een drie-weg systeem en een frequentie bereik van 30Hz-20kHz op een 3dB spec. Dat kan akoestisch alleen met een groot volume luidspreker of een transmission line (eigenlijk een gevouwen hoorn). De MFB monitor LS type 545 die vnml. in studio’s zijn verkocht 20Hz-20kHz met 100W versterkers.

tja. ik heb hier in huis eigenlijk alleen maar mfb's in gebruik. twee 541 op m'n werktafel en nog 8 544's her en der in huis. die 544's passen mooi met z'n tweeën in zo'n blauwe of paarse Albert Heijn krat, kabels er tussen en hoppetee, de auto in voor een optreden. ideaal.
het zijn allen de /00R uitvoering, die met het extra stopcontakt achterop. maar goed, eentje dus die nog wat aandacht nodig heeft en eentje die de frontjes mist. voor de woonkamer stuur ik ze aan met de quad 33, een van de fraaiste voorversterkers. (liefst had ik een quad 22 gebruikt, maar die schakelt geen audio, maar hoogspanning naar de verschillende aangesloten apparaten, dat werd me echt teveel werk)
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: 10 maart 2023, 23:10:53 »
Twee van die "kleintjes" heb ik ook. Is dat de 541? Van een late versie denk ik, want ze hebben tulp-aansluitingen. En geen front van stof, maar van open schuim. Stug spul dat niet verteert; een beetje als Scotch schuurmateriaal.
Goed als monitors voor op/boven tafel inderdaad.

Offline Clemens

• Vaste bezoeker
  • Nikon FE, F2 en F2a
« Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2023, 09:12:42 »
Ik heb een MFB 544 NOS in originele doos.

Van een elektronica-zaak die niet meer bestaat, in mijn geboortedorp.

Maar het is een enkele.

Goed voor eh... mono.
:'D :'D, of kan in dit geval alleen " :'D" ?

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #40 Gepost op: 12 maart 2023, 12:06:21 »
Ik heb een setje MFB 532 op een Quad 33 aangesloten staan en elders staat nog een setje MFB 541om een tablet of telefoon op aan te sluiten.
544 heb ik gehad maar verkocht omdat ik de 532 prettiger vind klinken.
Ook een tweede set 541 verkocht omdat ik geen surround meer wilde.
532 zit wel een andere versterker in of beter gezegd 3 versterkers per box, voor iedere driver één.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 12 maart 2023, 12:44:38 »
Ik had/heb ook L-M-R in mijn hoofd.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #42 Gepost op: 12 maart 2023, 20:11:03 »
Zowel in de 532 als 544 zitten twee versterkers. De scheiding mid-hoog wordt met een passief cross over filter gedaan.
De feedback zit alleen in de laag weergave met een transducer met FET in de conus van de woofer.
Роберт

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #43 Gepost op: 13 maart 2023, 08:45:35 »
Maar niet in mijn 532 die heeft echt voor iedere druver zijn eigen versterker.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #44 Gepost op: 13 maart 2023, 20:32:55 »
De SM van de 22RH532:

Je mid AD5060 en hoog AD0160 drivers achter de mid-hoog versterker, passief gescheiden dus.
Роберт