Het idee van MFB is eind jaren 60 ontwikkeld alleen was er toen nog geen FET (Field Effect Transistor) dus konden ze de benodigde transducer die in de woofer geplaatst wordt, niet praktisch maken. Dat veranderde in 1971 dus toen werd de eerste Philips MFB type 532 ontwikkeld die in 1973 werd geïntroduceerd. Het is ook het type waar de meeste modificatie's aan gedaan zijn. Verder had Philips nog niet alle benodigde drivers wat een eigen ontwikkeling was, optimaal uitgevoerd. Daar zit bv. nog een middentoner conus luidspreker (5060) en de dome tweeter (0160) was nog niet echt geweldig. Dat veranderde snel zodat de MFB544 die ik bezit (1978) is uitgevoerd met een 0163 tweeter en 0211 dome textiel middentoner die al uitzonderlijk goede kwaliteiten bezit. Omdat MFB actieve klasse AB versterkers bezitten voor de drivers zit daar wat warmte ontwikkeling in zodat na 45-50 jaar eea. aan vervanging toe is.
Ik stuur ze aan met een 743 receiver voor-versterker voor MFB.
Die Technics SL serie is sinds de vinyl hype een echte bestseller geworden.
De 212 van mij was net zoals de 312 met de voor mij bekende defecten Eur. 20. De 222 Eur. 5. Als je precies weet wat je moet doen om het weer werkend te krijgen kost dat niet veel meer dan Eur. 15.
Daarna komen natuurlijk de echte kosten: Een goed element-naald. In de Eur. 5 222 zit de Ortofon MC-3 Turbo met een Ortofon adviesprijs van Eur. 380. Gelukkig was deze bij Thakker in de aanbieding voor Eur. 245. Het is 1 van de weinige MC elementen die je op een relatieve lichte Philips toonarm kunt gebruiken. Het element is 47kOhm MM compatible met een output van 3,3mV.
De 550 Vissenoog was voor nop. Een volume-knop en een paar elco's te wisselen was het enige wat noodzakelijk was. Uiteraard met een controle en inregeling van de bias van de eindversterkers.
Een bijbehorende CD204 was ook maar Eur. 20. Wel met een mooi metalen CDM01 loopwerk en nu komt het, met een aanpassing tussen de databus een micro controller geplaatst die rechtstreeks van de 16 bits databus leest en daar een mooi digital coax out signaal van maakt. Ik kan dus kiezen tussen de 14 bits 2* mono TDA1540 ingebouwde DAC of dmv. een externe NAD 24 bits D-1050 externe DAC met Toslink 1+2, Coax 1+2 of USB ingang. Output: RCA of symmetrisch XLR out.
Het wondertje wat iemand anders zo heeft verzonnen:

De huiskamer opstelling:

En voor het gemak om te streamen (Spotify) zet je op de tuner ingang zo'n B.T. receiver op. En als je toch bezig bent: Handige kleuren LED's in de 222: Start=Blauw, Stop=Rood, 33tpm=Groen en 45tpm=Geel. Iets handiger dan alle met Rode LED's overigens de enige die toen (1976) betaalbaar waren.