Auteur Topic: audio restauratie  (gelezen 1787 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
audio restauratie
« Gepost op: 4 januari 2021, 15:09:22 »
Zo. het nieuwe jaar begin ik met een restauratie in opdracht: een Klemt echolette NG51 waar van alles mee mis is. Fraai spul, maar ropttig gebouwd. dit is er eentje uit de middenserie dus nog wel de gouden kooi, maar met printplaten er in. dat maakt het onderdelen veravngen niet makkelijker. Optisch is ie in goeie staat, maar alles was ontregeld entwee defecte elco's.

daarna is de Kelmt eindversterker aan de beurt.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: audio restauratie
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2021, 17:53:33 »
Mooi vintage spul.

Als je een schema van die Echolette hebt mag die wel bij mijn tapedeck manuals.
https://sterremuur.nl/manuals/Tapedecks/

:)

Oh, ik zie hem al de staan:

http://www.peel.dk/Dynacord/pdf/Echolette%20NG%2051.pdf

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2021, 18:05:41 »
oh ik zie dat ik wel wat kan aanvullen:

telefunken M5
telefunken M12 (nog op papier)
revox A77 service docs compleet
Tascam Porta-one (papier)
Uher report Monitor 4200 (tijdelijk zoek)
Philips CD-100
philips N-1500

hoewel veel al bijmfbfreaks te vinden is denk ik
--

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2023, 22:43:07 »
Ik heb vroeger een oude Sony bandrecorder gehad, en daar aardig wat tapes mee opgenomen.
Op een gegeven moment was dat ding dermate versleten dat ik hem heb weggedaan. De tapes gingen vervolgens de kast in.
Jaren later kon ik voor een leuke prijs een Sony TC-399 op de kop tikken, en dus heb ik dat toen gedaan met het idee om weer tapes af te gaan spelen. Echter door allerlei oorzaken is dat nooit goed van de grond gekomen, en verdween de Sony naar zolder.
Na mijn verhuizing naar Drenthe kwam de Sony weer tevoorschijn, en toen ik vorig jaar op dreef was wilde ik er toch weer eens wat mee gaan doen. Na testen bleek echter dat hij niet meer lekker liep, en ook werkte de verlichting van één van de VU-meters niet meer.
Conclusie: een CLA is noodzakelijk.

Maar nu dus de vraag, is deze Sony TC-399 de investering wel waard, of kan ik beter omzien naar een ander tapedeck?

Sony TC-399.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2023, 23:01:34 »
Het is één van hun betere machines. Wel nog slechts één motor, maar toch een schoon spel. Met een beetje handigheid en kruipolie en enkele schroevendraaiers is dat zelf wel op te lossen. Veel van hun modellen gebruikten hetzelfde systeem, zoals bv. de TC366. Op YouTube zijn er wel reparatievideo's over te vinden.
Het lampje lijkt mij een simpel klein gloeilampje, moet gemakkelijk te vinden zijn.
Ik zou hem voor u denk ik wel kunnen en willen repareren, maar Drenthe is een beetje veel te ver...
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2023, 15:04:47 »
Als je een andere koopt is het ook maar weer de vraag wat voor staat deze verkeerd gezien ze niet meer nieuw worden gemaakt.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2023, 15:49:08 »
Dat is met al dat spul zo. Ik reviseer dan de Philips magno controllers, maar wel die van voor 1976. De modellen N4510-11 en recorders N4418-19. 3 motoren, 3 koppen, 3 snelheden 18cm. Verder ook de draaitafels van voor 1978. 22GA212-312-222. Soms nog een 202mk2 maar daar zitten al heel veel Germanium transistoren in, met problemen en nu lastig te krijgen, lees duur.
Na deze periode werd het bij Philips Plastic Fantastic, kortom de echte Philips kwaliteit was er niet meer. Die bezuinigingen (bij de Audio divisie) hadden destijds alles te maken met de grote investeringen van Philips in hun Semi-conductor fabriek in Nijmegen, nu NXP en de ontwikkeling van de CD speler.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2023, 15:56:31 »

N4511 van 1975.
Роберт

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2023, 16:41:42 »
Die had ik ook.
In een vlaag van verstandsverbijstering naar de kringloop gebracht.
De Plastic Fantastic heb ik nog ...
Mijn code blijft analoog.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2023, 19:50:27 »
Die oude Phillips dingen waren mooie apparaten. Alleen jammer dat alles nog met DIN stekkers was. Ook zette ik vraagtekens bij de duurzaamheid van die schuifregelaars.

Ik vermoed bij mijn TC-399 voornamelijk mechanische malheur, zoals snaren. Als de tape tussen de koppen is dan komt er nog zo'n palletje voorbij waar de tape onderdoor moet. Dat werkt dus niet meer. Er is gewoon niet genoeg trekkracht aanwezig om die pal omhoog te houden (zie foto). Geluid komt er gewoon wel uit. Ongetwijfeld kom je nog wel meer tegen naast een niet verlichte VU-meter en dit.

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2023, 20:57:53 »

N4511 van 1975.
Ik heb de N4418 staan, mooi apparaat, zeker vergeleken bij de latere plastic recorders waar ik er ook 4 van heb, al heb ik over de geluidskwaliteit niets te klagen. De N4418 werkt niet zoals het hoort, op de stereo stand heb ik rechts weinig of geen geluid helaas.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2023, 21:13:48 »
Met elk merk is het wel iets. Bij de Philips magno controllers de toegepaste AC128 die in sluiting gaan, eenvoudig te vervangen door een BC327-40. Bij Akai dat slechte Sanyo IC LD3141 en de ruis/zwartpoot transistoren 2SC458 die heel vaak werden toegepast.
Bij Revox knallende RIFA condensatoren die letterlijk kunnen afbranden en de wat minder goede VU meters.

Als je met DIN werkt heb je veel compactere aansluitingen. Sterker nog een Philips draaitafel met DIN is dubbel afgeschermd bijna net zo goed als een XLR, dus een RCA (Cinch) is eigenlijk helemaal niet zo goed op een draaitafel. Dus ik zet er een Rean Neutrik 5 polig DIN verguld op en op de versterker maak ik een DIN chassis deel. Geen brom, geen ruis en veel minder gevoelig voor externe stoorbronnen zoals LED lampen en routers.

Het mooie van dat jaren 70-begin 80 spul is dat je het met wat electronica kennis gemakkelijk kunt repareren. Er zitten nog service luikjes in, aparte insteek printen, meetpennen op de PCB of een service (DIN) stekker.

Modern apparatuur is eigenlijk niet meer gemaakt voor te repareren, dus het is heel snel re-cyclen...
Роберт

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2023, 22:34:04 »
Bij Revox knallende RIFA condensatoren die letterlijk kunnen afbranden

Het lijkt alsof ik er zo-even mee kennis gemaakt heb. De D36 was al even behaaglijk warm (ok, 11 lampen en die motoren, klinkt normaal) maar opeens hoorde ik een soort geknetter.
Maar er lijkt geen man overboord te zijn. Gewoon wat meer hobbyvlijt.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2023, 23:21:22 door C.B. »
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2023, 22:50:09 »
Bij Revox knallende RIFA condensatoren die letterlijk kunnen afbranden en de wat minder goede VU meters.

er is niets mis met de vu meters van de revox, maar alles met het gebruikte schema ervoor. de volle voedingsspanning die effe een dikke elco op spanning zet richting vu meter. dat is de faal in die A77. het verbaast mij dat de naalden niet krom in de hoek blijven staan. ik heb nu drie (straks 5) A77's staan en slechts eentje heeft nog bruikbare meters. ik ben een printje aan het ontwerpen die via een korte vertraging de meters even overbrugt (of eigenlijk na een korte starttijd juist de meters vrijgeeft...)

--

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2023, 22:55:17 »
Ik ben nu al een paar dagen bezig met het repareren van een 22RH544 motional feedback box van philips. opgeblazen eindtrap.
de eerste dag lopen klooien met twee vervangende eindtorren die wel de juiste opdruk hebben, maar van binnen waarschijnlijk iets anders zijn. GRMBH...

nota bene via Farnell gekocht. toen een alternatief paar besteld die volgens mfbfreaks ook moeten werken (mj11015 en mj11016), maar die weigeren ook te werken met vette kortsluiting tot gevolg. enfin, we zijn hier in arnhem nog gezegend met een goed uitgeruste elektronica winkel, dus daar toch nog een origineel paar gevonden. maar ik ben  u te moe om ze er in te zetten en te testen.

het rare is, als ik uit een werkende box een setje overzet, werkt het gewoon...
--