Auteur Topic: Lenzen voor het vogelen  (gelezen 421 keer)

Offline Pepijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
Lenzen voor het vogelen
« Gepost op: 28 december 2020, 13:55:41 »
Hoi Allemaal,

Ik ben net een jaar bezig met analoge fotografie en merk dat ik het leuk vind om vogels zwart wit in beeld te brengen en te ontwikkelen in mn doka.
Vooralsnog heb ik gewerkt met een Canon new F-1 met een panagor 400 mm lens. Dat manual focussen was natuurlijk geen doen dus nu ben ik opzoek naar een autofocus camera en lens.

Ik zou ook willen overstappen op 600 of 800 mm om de vogels wat dichter bij te krijgen.

In eerste instantie werkte ik alleen met Canon maar voor de EF lens mount zijn er (naar mijn weten) geen betaalbare lenzen tekoop die ik hier voor kan gebruiken. Ik ben opzich bereid om te investeren in betere lenzen maar 10K is mij echt te gortig.

Ik koop de camera en lens alleen om vogels te fotograferen, voor de rest blijf ik bij mijn F-1 omdat ik het erg leuk vind om daar fotos mee te maken.
Alle tips zijn welkom voor een lens /body combinatie om perfect mee te vogelen! (budget -Max 2500 alleen kleinbeeld omdat ik alleen 2 v35 vergroters heb)

Zelf had ik even zitten kijken naar de Nikon F-6 deze lijkt een goede maar prijzige kandidaat te zijn. Echter snap ik het lens mount systeem van Nikon niet echt meer info hierover is ook welkom.

Cheers,

Pepijn

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Lenzen voor het vogelen
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2020, 15:30:37 »
Zelf vind ik vogelen zo af en toe ook wel leuk en ik gebruik daarvoor meestal mijn Olympus OM-1 met Zuiko 85-250mm f/5 + 2x teleconverter.
Dat wordt 500mm f/10 ongeveer, met een snelle film kan ik daar aardig mee uit de voeten.
500mm is voor mij op zich genoeg, ik denk dat ik zelf meer winst kan halen uit betere techniek (niet opgemerkt worden) dan uit meer millimeters.
Heb inmiddels een ander matglas om wat makkelijker handmatig scherp te stellen maar het blijft op die lange lengtes hit-and-miss in mijn ervaring.

Het is lastig beoordelen wat iemand anders nodig heeft, maar heb je al eens gekeken naar de Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM in Canon- (of Nikon)-mount?
Ik weet niet zeker of die een beetje willen werken op oudere Canon EOS camera's, want andersom (oudere lens op nieuwere camera) wil blijkbaar nogal eens gedoe geven.
Met Nikon ben ik helemaal niet bekend. Wellicht kan iemand anders je daar meer over vertellen.

Maar met een nieuwprijs rond 1000 euro moet je tweedehands best een leuke deal kunnen maken lijkt me!
Er is ook een 1.4x teleconverter voor beschikbaar.
Zou een route kunnen zijn, als je eventueel al andere Canon EF-lenzen of een EOS camera ter beschikking hebt (omdat je specifiek EF mount noemt in je post).
En zoniet, een analoge Canon EOS (bv EOS50e of EOS300) is tweedehands heel goedkoop te vinden. Letterlijk tientjeswerk.
Een nadeel is dat veel EOS camera's een specifieke 6V lithium batterij nodig hebben. Die kosten een tientje ongeveer.
En gezien je in geval van de Sigma met een gestabiliseerde lens werkt die vanuit de camera wordt gevoed, kan dat misschien best hard gaan met die batterijen.
Op sommige camera's past een batterijgrip waar AA batterijen in gaan, dat is dan een stuk voordeliger.

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2020, 16:20:13 »
Wellicht is AF Minolta een alternatief. Heb hier een prachtige 7xi body liggen. Kost geen drol. Bij kamera-express is momenteel een wel zeer luxe AF APO 300mm te koop. Blijf je ruim binnen je budget.
Beware of darkness.

Offline Gilex_35mm

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2020, 16:26:48 »
Je zou voor Canon eventueel ook nog eens kunnen kijken voor de Tamron of Sigma xxx-600mm Telezoom varianten.
Gebruik zelf o.a een Sigma 150-600 op de analoge Eos camera's hier.

Wel even opletten of het 100% werkt.
De Sigma Lenzen uit de Global Vision lijn (de A, C en S Lenzen)  hebben wat moeite met de oudere Eos camera's.
Onze Eos 1N en Eos 1 hebben moeite met het goed aansturen van de IS module bij deze lenzen
De Eos 3 en ook de Eos 33 werken wel weer perfect samen met deze lenzen.
Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2020, 16:40:33 »
Ik zou ook willen overstappen op 600 of 800 mm om de vogels wat dichter bij te krijgen.

Als je beslist meer wil dan 600 dan heb je zowel bij Nikon als Canon niet veel opties zonder teleconverter. Maar dan verlies je wel lichtsterke en daar heb je meestal al te weinig van bij dit soort fotografie dus dan kom je snel uit bij de al genoemde Sigma/Tamron 150-600 lens.

Bij zou ik dan de Canon EOS 1v of EOS 3 nemen. Deze camera hebben de snelle AF die je nodig hebt.

Bij Nikon zou ik ipv een F6 een F100 nemen. Die kost een fractie van een F6 en is bijna net zo snel. En zelfs een F5 is al een betere optie.

Maar dit soort camera's kan er in een paar seconden een film doorheen halen op de topsnelheid. Persoonlijk lijkt me dat niet haalbaar.

Ik gebruik daarom voor vogels en ander wild een digitale Canon 7D met de 70-300L lens. Met cropfactor wordt dat 480 op het lange einde. Dat is voor de meeste situaties voldoende.

Jon

Offline JaapM

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2020, 19:03:52 »
Ik vond een tijd geleden voor een zeer acceptabele prijs een SMC Pentax 500mm f/4,5. Scherpstellen is niet eenvoudig en helemaal niet met de 1,4 TC aangezien de vogeltjes nooit lang stilzitten. Als er weer meer licht is wil ik het proberen met de 1,7 AF TC en de MZ-S. Als het werkt is het een 850mm combinatie voor redelijke kosten.

Offline Roepers

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Een galerij met voornamelijk analoge foto's
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2020, 19:40:24 »
En zoniet, een analoge Canon EOS (bv EOS50e of EOS300) is tweedehands heel goedkoop te vinden. Letterlijk tientjeswerk.
Een nadeel is dat veel EOS camera's een specifieke 6V lithium batterij nodig hebben. Die kosten een tientje ongeveer.

Ik gebruik in mijn Canon Eos 300 en Eos 3000 oplaadbare RCR2 batterijen. En dat werkt in beide camera's.

« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 19:45:30 door Roepers »
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline Gilex_35mm

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2020, 19:42:10 »
......
 zou ik dan de Canon EOS 1v of EOS 3 nemen. Deze camera hebben de snelle AF die je nodig hebt.
.......
Maar dit soort camera's kan er in een paar seconden een film doorheen halen op de topsnelheid. Persoonlijk lijkt me dat niet haalbaar.
.....

Jon
Lichtelijk off-topic:
Als je de PB-E2 er onder hangt wel ja :'D
De 1V doet met PB-E2 en de Ni-MH accu 10 frames per seconde. Dat schiet wel lekker op met film  oO
Met AA batterijen in de PB-E2 is de Eos 1V met nog 7 frames per seconde ook nog snel genoeg
Zonder booster zijn de 1v en 3 wel wat minder snel rond de 3.5 frames per seconde.
De Eos 3 met PB-E2 en Ni-MH accu is met 7 frames ook snel genoeg, (6 met AA batterijen in de PB-E2)
Heb bij beide Eos 3 camera's hier een PB-E2 beschikbaar en heb het wel eens getest, maar laden en "lossen"van een rollertje kost dan meer tijd dan het volschieten  >:D

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2020, 20:51:14 »
Je zou voor Canon eventueel ook nog eens kunnen kijken voor de Tamron of Sigma xxx-600mm Telezoom varianten.
Gebruik zelf o.a een Sigma 150-600 op de analoge Eos camera's hier.

Wel even opletten of het 100% werkt.
De Sigma Lenzen uit de Global Vision lijn (de A, C en S Lenzen)  hebben wat moeite met de oudere Eos camera's.
Onze Eos 1N en Eos 1 hebben moeite met het goed aansturen van de IS module bij deze lenzen
De Eos 3 en ook de Eos 33 werken wel weer perfect samen met deze lenzen.

Handig om een ervaringsdeskundige in de buurt te hebben! 
Wist wel dat jij veel met Canon schiet, maar wist niet dat je ook een 150-600 hebt! :)
Afgaand op jouw bericht zou uitproberen de enige optie zijn volgens mij?

Ik gebruik in mijn Canon Eos 300 en Eos 3000 oplaadbare RCR2 batterijen. En dat werkt in beide camera's.

Goed om te weten dat dat werkt! Dat zijn CR2 batterijen zo te zien, en CR123A is ook nog wel oplaadbaar te krijgen.
Sommige andere camera's zoals de EOS 3, 5 en 50e hebben 2CR5 nodig, die heb ik nog niet oplaadbaar gezien.
Hoe dan ook, als je een battery grip met AA batterijen/accu's kunt gebruiken dan is dat veel makkelijker.

Als je beslist meer wil dan 600 dan heb je zowel bij Nikon als Canon niet veel opties zonder teleconverter. Maar dan verlies je wel lichtsterke en daar heb je meestal al te weinig van bij dit soort fotografie dus dan kom je snel uit bij de al genoemde Sigma/Tamron 150-600 lens.

...

Ik gebruik daarom voor vogels en ander wild een digitale Canon 7D met de 70-300L lens. Met cropfactor wordt dat 480 op het lange einde. Dat is voor de meeste situaties voldoende.

Mee eens. Als je de professionele natuurfotografen/vogelaars een beetje volgt dan zul je zien dat zij ook niet zelden "slechts" 600mm ter beschikking hebben, al dan niet op een crop-camera.
Zelf schiet ik nog wel eens met de Zuiko 85-250 + 2x TC op mijn Canon digitaal, dat is dan 800mm equivalent, maar zelfs dat lijkt vaak nog "te weinig".
Vandaar mijn opmerking over werken aan mijn techniek, als ik voor mezelf spreek dan denk ik dat daar het meeste te halen is.

Wat je ook nog kunt overwegen, als je een geschikte camera ter beschikking hebt tenminste, is een keer een serieuze lens huren.
Dan weet je of het werkt en (vooral) of het ook doet wat je verwacht!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2020, 20:57:28 »

Ooit ook oplaadbare CR2's gehad maar dat was geen succes. Die waren te snel weer leeg. Misschien had ik een te goedkope variant..

Maar de auto focus van een EOS300/3000/500 is eigenlijk te traag voor fatsoenlijke vogelfotografie.

Jon

Offline Gilex_35mm

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2020, 00:48:27 »
Handig om een ervaringsdeskundige in de buurt te hebben! 
Wist wel dat jij veel met Canon schiet, maar wist niet dat je ook een 150-600 hebt! :)
Afgaand op jouw bericht zou uitproberen de enige optie zijn volgens mij?
...............
Sommige andere camera's zoals de EOS 3, 5 en 50e hebben 2CR5 nodig, die heb ik nog niet oplaadbaar gezien.
Hoe dan ook, als je een battery grip met AA batterijen/accu's kunt gebruiken dan is dat veel makkelijker.
.........

[/q]
[/l]
De Sigma 150-600 die we hier hebben is trouwens de Contemporary versie en niet de sport (die was nog zwaarder)
Heb er met de Eos 3 en (met uitgeschakelde IS) op de Eos 1N in Canada o.a. op eekhoorntjes, whistlers (grey marmots) en ander "wild" geschoten  :'D
Hou met de batterij grip PB-E1 of PB-E2 en een Eos 1 (N, V) of 3 serie camera dat je flink meer gewicht krijgt. Je hebt dan ruim 1.5 kilo aan camera alleen.
Er is voor de Eos 1 en 3 serie ook nog een BP-E1 battery pack daar kan je dan 4x AA en 1x 2rc5 in kwijt. Dan heb je geen extra snelheid maar wel extra accu capaciteit.

Dit is een voorbeeldje van de Sigma 150-600 op de Eos 1N
Grey Marmot by Photobygms, on Flickr

Offline Clemens

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2020, 12:11:40 »
Hoi Allemaal,

Zelf had ik even zitten kijken naar de Nikon F-6 deze lijkt een goede maar prijzige kandidaat te zijn. Echter snap ik het lens mount systeem van Nikon niet echt meer info hierover is ook welkom.

Cheers,

Pepijn
Wat is je vraag over de Nikon lens mount, bajonet?
Sinds 1959 is die ongewijzigd gebleven en dat geeft je wel een grote hoeveelheid aan bruikbare -NIKKOR- objectieven.
Hier moet de camera wel mee om kunnen gaan, maar dat is snel uit te zoeken.

De oudere, niet AF, objectieven hebben een bajonet en een 'vorkje' op het objectief.
Dat vorkje koppelt op de -oude- camera met een pen. Na bevestiging diende de fotograaf de lens te 'indexen' door de diafragmering nar volle en kleinste opening te draaien. (deden veel fotografen nog lang ....) NON AI

Latere objectieven hebben een vorkje met gaatjes en een nok op de diafragmaring.
Dat zijn 'AI', (Aperature Indexing) objectieven waarmee  het handmatige indexen verdween.

De bajonet is nog steeds niet veranderd.

Nikon gebruikt natuurlijk inmiddels een scala aan contacten binnen de bajonet die met AF objectieven 'communiceren', maar op mijn b.v. digitale Nikon passen de oudere, NON AI en AI lenzen zonder probleem.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2020, 13:06:28 door Clemens »

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2020, 14:34:11 »
Ik gebruik zelf de Nikon F75 en F5. Beide ondersteunen de VR van moderne objectieven. Dat laatste lijkt me wel belangrijk als de vogels wil fotograferen.

Als je het goedkoop wil proberen, een F65 ondersteund ook VR en kan je vinden voor rond de 20 Euro. Dan de 70-300mm erop voor rond de 300. Kom je al een heel eind.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2020, 15:14:33 »
Beide ondersteunen de VR van moderne objectieven. Dat laatste lijkt me wel belangrijk als de vogels wil fotograferen.

VR helpt je in dit geval vooral om je zoekerbeeld stabiel te houden wat op zich wel handig is bij lange brandpuntsafstanden. Maar het helpt natuurlijk niet om snel bewegende vogels te "stabiliseren".

F75 auto focus is ook veel te traag voor vliegende vogels. Verder wel een fijne camera maar heeft alleen lichtmeting met nieuwere lenzen (heeft geen Ai koppeling).

Jon