Auteur Topic: Schroefdraad snijden vraag.  (gelezen 1293 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Schroefdraad snijden vraag.
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2020, 21:14:29 »
je moet eens kijken wat oude AI hembrug banken nog moeten kosten. minimaal 1000 euro per max toeren. dat gaat helemaal nergens meer over. die dingen zijn soms ook nog eens compleet gaar gedraaid.

Oude industriële draaibanken zijn wat prijs betreft nog wisselvalliger dan het Nederlandse weer, sommige zijn al blij als je dat ding maar z.s.m. wil ophalen en anderen vragen inderdaad de hoofdprijs en die gratis op te halen exemplaren zijn niet per definitie afgekeurd of onbruikbaar maar gewoon niet te verkopen.

Vaak verkoopt slecht en duur makkelijker dan goed en goedkoop, men heeft weinig vertrouwen in goedkoop terwijl ik toch eerst zou kijken, ik heb wel eens meer iets gekocht wat veel te goedkoop was (autogeen las set) maar wel 100% in orde, het was een eerlijk product maar de verkoper vertelde ook dat hij het aan de straat stenen niet kwijt kon.

Ach ik had ooit een set fotolampen met statief en kap gratis af te halen aangeboden, nul reacties, toen ik ze voor € 25,= aanbood waren ze binnen één dag weg.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2020, 15:59:02 »
Citaat
je moet eens kijken wat oude AI hembrug banken nog moeten kosten. minimaal 1000 euro per max toeren. dat gaat helemaal nergens meer over. die dingen zijn soms ook nog eens compleet gaar gedraaid.

Een paar jaar terug waren ze bijna nog te geef, mn leraar metaalbewerking werd nog wel eens gebeld als hij er weer een kon afhalen. Ze wegen dieplood, maar het zijn hele fijne banken om mee te werken. Nieuwe lagers in de hoofdas, bed opnieuw laten slijpen, de kop uitlijnen en je kan weer jaren vooruit.

Mijn zelfgemaakte snijplaathouder voor de Unimat is op een Hembrug gemaakt.  :D
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 26 december 2020, 22:09:17 »
De oudere Proxxon PD210 draaibank is voor de geïnteresseerden ook een leuke optie, het is een kopie van de Toyo ML210.
Voor mij is deze draaibank te groot, ik blijf graag bij de compacte Emco's.

De Toyo was oorspronkelijk niet voor de markt bestemd maar voor eigen gebruik van de maker een fabrikant van camera's  :D

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2021, 16:30:52 »
Op deze site zijn o.a. de schroefdraadmachines te vinden waar Milo het over had.

http://www.lathes.co.uk/chasescrewcutting/

Verder nog veel meer informatie over draaibanken.

Voor de Emco Unimat SL hadden ze de volgende uitbreiding om schroefdraad te draaien.

Een leiddraad bus met een taster.

« Laatst bewerkt op: 1 februari 2021, 18:51:52 door Fred »

Offline Peter v G

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2021, 21:01:33 »
Paar jaar geleden een horlogemakers draaibankje verkocht.....had wel iets voor jou geweest Fred....
Sorry heb je nu niets meer aan....

Was waarschijnlijk niet helemaal compleet....

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2021, 21:23:43 »
Paar jaar geleden een horlogemakers draaibankje verkocht.....had wel iets voor jou geweest Fred....
Sorry heb je nu niets meer aan....

Was waarschijnlijk niet helemaal compleet....

Het komt allemaal wel goed, op een unimat sl kun je ook schroefdraad via een omweg snijden met een draadeind met de juiste spoed.
De hoofdspindel is 20 mm verplaatsbaar en als je een tijdelijk schroefdraad in je werkstuk tapt daar het draadeinde in doet en het andere eind in de boorklem van de vaste kop dan trek je je werkstuk met de juiste spoed langs de beitel.
Het is wat omslachtig maar je kunt dan wel stukken buitendraad van 20 mm lengte snijden.
Niet met de motor draaien maar met de hand anders verlies je de controle.
Maar misschien kom ik nog wel eens een schroefdraad hulpstuk tegen, ik heb wel meer niet meer te vinden spullen voor mijn draaibank gevonden. :D