Auteur Topic: Schroefdraad snijden vraag.  (gelezen 1292 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Schroefdraad snijden vraag.
« Gepost op: 18 december 2020, 18:35:59 »
Ik zet het bewust in "Van alles wat" want het is indirect camera/fotografie gerelateerd maar het is (nog) geen reparatie.

Google heeft mij niets opgeleverd dus misschien dat hier iemand iets weet dat ik over het hoofd heb gezien.

Ik vraag mij af of er nog een manier is om schroefdraad te snijden zowel binnen als buitendraad en dan bedoel ik niet het kleinere werk want daar heb ik tappen en snijplaten voor ik bedoel dus het type schroefdraad dat gebruikt wordt voor o.a. schroefdraad lenzen en voor andere optische hulpmiddelen het gaat dus om fijn draad met een spoed van 0,5 t/m 1 mm met een diameter t/m 45 mm.
Daar worden geen tappen en snijplaten voor gebruikt, dat wordt met daarvoor ontwikkelde machines gedaan voor grote productie die optie kan ik bij voorbaat al uitsluiten.

Ik heb incidenteel van dat draad nodig en mijn draaibankje heeft geen optie om draad te snijden.

Uitbesteden is ook geen optie want ik wil het gewoon thuis op mijn gemak doen ook al omdat veel dingen experimenteel zijn.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: Schroefdraad snijden vraag.
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2020, 18:45:28 »
Enige wat ik kan zeggen dat ik om mijn (zwaar vintage) CNC draaibank wel eens lens plankjes heb gemaakt voor mijn vergroter. Dus zeg maar M39 binnendraad. Veel werk om in te regelen voor 1 exemplaar kan het niet uit, beste is direct een paar te maken. Je gebruikt een speciale schroefdraad beitel. 

« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 16:08:17 door cmug »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2020, 18:56:30 »
Hoe je het draait op een draaibank is mij bekend, ik had ooit een grotere draaibank waar ik wel eens draad sneed maar die draaibank had ik weg gedaan omdat die te groot en te grof was.

Voor Amerikaans en metrisch draad gebruik je een beitel die onder een hoek van 60 graden is geslepen en voor Engels draad werd een 55 graden beitel gebruikt, de 60 graden beiteltjes heb ik nog wel voor zowel binnen als buitendraad.

Maar de Emco unimat SL draaibankjes hebben geen automatisch langstransport om draad te snijden.

Mijn 60 graden binnen en buitendraad beiteltjes en het hulpstukje om de beitels goed te richten.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2020, 19:17:51 door Fred »

Online Clemens

• Vaste bezoeker
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2020, 10:44:19 »
Ik heb toegang tot een plek waar een 'metaal werkplaats' met een behoorlijke draaibank is.

Ik stuur je een PM
« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 11:21:38 door Clemens »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2020, 13:41:21 »
Even voor de goede orde, ik heb Clemens ook al terug gemaild vandaar hier geen reactie  van mij  ^^

Maar de oplossing die ik zoek is echt voor gebruik bij mij thuis waar ik een idee direct kan uitvoeren, ik heb nu geen uitgebreid concept van wat voor draad, hoeveel draad en de precieze maten zodat uitbesteden geen optie is.

Het is dus voor experimenteel gebruik.

Ooit was er een uitbreiding voor de Emco Unimat sl draaibanken om draad te snijden maar daar worden nu prijzen voor gevraagd waar je bijna een nieuwe draaibank voor koopt omdat de Unimat SL een collectors item is geworden en dat ga ik dus echt niet doen.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2020, 14:50:22 door Fred »

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2020, 15:16:34 »
Toevallig heeft mijn vader voor zijn Unimat-3 wel zo'n draadsnij-inrichting, maar daar ben je natuurlijk niet mee geholpen. Bovendien is die inrichting heel omslachtig, en ook heel beperkt. Eigenlijk loop je net als ik tegen de beperkingen van de Unimat aan.

Er schijnen voor optische werkplaatsen wel hele kleine draaibankjes te zijn geweest, met een slinger en daarop een as met een beitel om schroefdraden te snijden. Maar die ga je niet makkelijk vinden, net als een optische bank...

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2020, 15:25:54 »
de myford van de hackerspace heeft ook zo'n meeloop spindel, maar voordat je de juiste tandwielen hebt ben je ook zo een jaartje verder, of een aanzienlijk bedrag armer.  :'(
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2020, 15:34:40 »
Grappig dat je dat aanhaalt van die bankjes met een slinger, daar heb ik wel een heleboel afbeeldingen van gezien maar dat zijn bijna allemaal museumstukken geworden.

Draadsnijden is inderdaad een beperking van de Unimat maar qua afmeting en waar ik de machine voor gebruik is deze verder ideaal voor mij.

Een nu nog verkrijgbaar alternatief zou de Sherline draaibank zijn, ook zeer compact maar veel accessoires verkrijgbaar tegen betere prijzen dan oude Emco onderdelen.

Nadeel van de Sherline is dat deze niet in Europa wordt geïmporteerd al staat op hun site van wel maar die leveranciers houden geen voorraden aan.

Gezien de huidige woekerprijzen van de Emco Unimat zou ik deze bijna 1:1 kunnen inruilen tegen een Sherline.  ^D

https://www.sherline.com/product/4500c4530c-lathe-with-adjustable-zero-handwheels-package/

Deze set kost $ 1205,= en daar komen voor ons nog verzend en import kosten bij.
Hij is ook leverbaar in een 17" uitvoering die kost dan $ 1282,=

Dat zijn dan de uitgebreide Sherline versies.

Offline Frits

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2020, 19:11:04 »
Fred

Is een hbm  draaibank niet iets voor je  komt qua prijs in de buurt  (?) zeg als geen draaibank expert die hobby matig bezig is  :)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2020, 19:32:54 »
Fred

Is een hbm  draaibank niet iets voor je  komt qua prijs in de buurt  (?) zeg als geen draaibank expert die hobby matig bezig is  :)

Die zijn te groot en te zwaar, ik gebruik mijn draaibank voor instrumentmakers werk, daarom had ik juist mijn Hobbymat verkocht.

Op de foto mijn compacte Emco Unimat SL een ideaal draaibankje, nog geen 40 cm lang en maar een paar Kg. zwaar.
Het enige alternatief zou de Sherline zijn waar ik het eerder over had maar op dit moment kan ik mijn geld wel even beter besteden.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2020, 20:19:44 »
Mooie compacte machine. Ik zocht eens op internet. Kijk hier eens in de manual op blz 20 . Bedoel je zo’n hulpstuk ?
Ik ken deze techniek niet. Met CNC draaien, werk je met codes om bepaalde repeterende beweging te maken en zo bijv. Draad te snijden.
http://neolobe.com/files/emco-unimat_model-sl.pdf

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2020, 20:39:28 »
Ik ken alle accessoires van deze machine, dat is het probleem niet maar ze worden al ruim 40 jaar niet meer gemaakt en op dit moment worden extreem hoge prijzen gevraagd voor de accessoires, zo'n schroefdraadset voor de Unimat gaan tegenwoordig voor zo'n € 300,= van de hand en dan heb je niet eens de complete set met alle beschikbare spoed's.

CNC is leuk voor serie werk, ik draai toch het liefst handmatig.

Mijn oorspronkelijke vraag was ook eigenlijk naar een derde methode, dus geen tap/snijplaat of draaibank.
Maar ik ben er inmiddels uit dat een draaibankje de enige oplossing is helaas heb ik voor grotere draaibanken geen plaats en de Sherline is op dit moment niet alleen even te duur voor mij maar ik kan deze ook nergens zien voor ik hem koop en dat vind ik wel belangrijk.

Het apparaat dat Milo bedoelde was eigenlijk de oplossing maar die zijn ook alleen als museumstuk te bewonderen.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2020, 00:22:39 door Fred »

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2020, 10:38:25 »
Van zo'n Sherline kan ik alleen maar dromen  :D Clickspring van Youtube gebruikt hem veel.

Voor de Unimat 3 moest je in 1990  fl 1008,44 excl. BTW betalen. Reken maar uit, met inflatie e.d. Het was echt iets waar je voor moest sparen, ze zijn behoorlijk waardevast. Dan vind ik rond de € 400,- voor een gebruikte Unimat 3 niet zo'n probleem. Hoe duur de SL was kan ik helaas niet nagaan. Ik vind het qua uiterlijk wel een veel mooiere en elegantere draaibank. :) Voor accessoires vragen ze altijd de hoofdprijs... filters en zoekers voor Leica idem.

De reden waarom de Unimat van het toneel is verdwenen zijn de (europese) veiligheidsnormen. Eerst kwam de noodstopschakelaar, en daarna de automatische veiligheidskap. Dat laatste is op zo'n kleine draaibank bijna niet te doen. Vandaar dat alle kleine draaibanken groter zijn geworden.
Als particulier is het geen probleem, maar binnen een bedrijf waar personeel werkt wel.

In Australië en de V.S. zijn die normen anders en kan o.a. de Sherline daar gewoon worden verkocht.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2020, 13:22:43 »
De SL werd t/m 1977 gemaakt, ik dacht dat de basis set die toch al redelijk compleet was in Nederland rond de Fl 800,= kostte. ik vond wel de Amerikaanse prijs uit 1973 en de prijs was daar $ 199,50 ik heb geen idee hoeveel de dollar t.o.v. de Gulden stond in 1973.

De huidige hoge prijs danken wij aan de Amerikaanse verzamelwoede, die betalen (en vragen) graag de hoofdprijs voor Emco unimat en accessoires, ik was dus te laat met kopen want in het verleden kwam je de SL en accessoires echt voor oud ijzer prijs tegen want de Unimat 3 was het helemaal, ik had toen een Hobbymat MD65, een Oostduits kwaliteitsproduct en helaas nog geen behoefte aan een draaibankje zoals de SL.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2020, 21:05:14 »
je moet eens kijken wat oude AI hembrug banken nog moeten kosten. minimaal 1000 euro per max toeren. dat gaat helemaal nergens meer over. die dingen zijn soms ook nog eens compleet gaar gedraaid.
--
kan het uit elkaar? Mooi!