Auteur Topic: pc / laptop vraag  (gelezen 341 keer)

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
pc / laptop vraag
« Gepost op: 4 december 2020, 21:21:21 »
Beste comouterdeskundigen, ik heb een vraag mbt harde schijf.
Momenteel gebruik ik een win. 10 pc met daarin o.a. 2 harde schijven met mijn foto's.  Nu begint die pc al aardig oud te worden en heb ik een zware en snelle laptop met een office docking. Daar kan ik meerde zaken op aansluiten. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de ingebouwde harde schijven van de pc, na uitbouw, te voorzien van een usb stekker en zo aan te sluiten op de laptop.
Graag een advies.
Gr. Joop

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: pc / laptop vraag
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2020, 21:54:32 »
Ja en nee, je kunt een USB bracket kopen waar je harddisk inpast maar voor je de harddisk kunt gebruiken moet je eerst je bestanden op delen met iedereen zetten want anders krijg je steeds de melding dat je geen toegangsrechten hebt.

Beter is gewoon een externe USB drive te kopen en daar je bestanden op te zetten, als de PC al aardig oud gaat worden dan zijn de drives dat waarschijnlijk ook en een USB schijf is tegenwoordig nauwelijks duurder dan een losse bracket.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2020, 22:14:20 »
Ja, kastjes om er een externe harde schijf van te maken kosten geen drol.

Ik doe dit echter al jaren niet meer. Ik gebruik alleen nog online opslag. Dedicated (betaalde) online opslag geeft meer zekerheid dat het er over een paar jaar nog is dan externe harde schijven, ook als je hier nieuwe voor gaat kopen. Denk maar eens in wat er gebeurt bij inbraak, brand, lekkages, blikseminslag en ga zo maar door.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2020, 02:23:03 »
Ik ga mee met Fred. Maar je kan inderdaad ook online opslag overwegen, niet mijn ding want je hebt nooit absolute zekerheid dat niemand anders ook kan meekijken, welke garanties ze ook geven.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2020, 12:49:49 »
Ik ben het eens met Fred, als de computer al aardig oud is, zijn je harde schijven dat waarschijnlijk ook.
Je zou bijvoorbeeld zoiets als het (gratis) programmaatje CrystalDiscInfo op je computer kunnen installeren, dit programma leest de S.M.A.R.T. informatie van je harde schijf.
De S.M.A.R.T. (Self Monitoring Analysis And Reporting Technology) gegevens van een harde schijf vertellen iets over de gezondheid van je schijf;  o.a. het aantal keren dat hij opgestart is, de temperatuur, bedrijfsuren, leesfouten,
hoeveel gegevens zijn verplaatst vanwege bad sectors op je schijf etc.
Het programma geeft dan een indicatie over de gezondheid van je schijf, dus als ze matig zijn of slechter worden wordt het tijd om ze te vervangen.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Online jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2020, 18:24:59 »
Oude harde schijven werken met een SATA interface en een stroomvoorziening. Adapters zijn goed te krijgen en goedkoop.

Wat betreft data-opslag: er is geen alternatief voor redundantie.
Data opslag zou moeten werken volgens het 3-2-1 principe.

3 kopieën, op ten minste twee verschillende soorten dragers (denk aan SSD vs HDD, of tenminste een ander merk. Dit verkleint de kans dat alle harde schijven gelijktijdig het einde van hun leven bereiken) waarvan ten minste 1 kopie op een andere locatie dient te zijn.

De meest gangbare manier om hier uitvoering aan te geven is om de opslag in je PC in te richten met RAID, dit zorgt ervoor dat een defect in een harde schijf in je pc geen dataverlies oplevert.
Om te voorkomen dat je toch je data verliest als er meerdere schijven verloren gaan (brand, diefstal, etc), moet er een kopie op een andere locatie opgeslagen worden. Dit kan een simpele harde schijf zijn, maar die moet je dan dus up to date houden.
De ‘cloud’ is natuurlijk ook een optie, maar vergeet niet dat dat effectief iemand anders pc is.
Een externe NAS is waarschijnlijk de meest ideale, maar ook meest kostbare optie.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AF35J, AS-1, Mamiya RZ67, Sekor C/N 150 3.5

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2020, 19:28:56 »
Ik heb het digitaal al een poosje opgegeven ☹️  Mis discipline en wilskracht hiervoor. Analoog lukt het wel: contactafdruk( digitaal ingescand en geprint) samen met de negatieven in een map. Als het brand, dan brand het maar. Hoef er mijn geld niet mee te verdienen.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2020, 19:30:54 »
Een NAS voor ergens extern bij familie of vrienden hoeft toch niet zo duur te zijn.
Cloud opslag is ook niet gratis.