De Fototas > Lichtmeters

Nieuwe betaalbare opsteek lichtmeter

<< < (2/4) > >>

moto:
Zoek een leuke en goedwerkende kleine lichtmeter. Zaag het voetje van een oude flitser af en lijm dat onder. die lichtmeter en zie je hebt een mooie en goedkope oplossing.
Gr. Joop

jbladel:
Als men een tip heeft voor een goede, doch redelijk geprijsde meter (voor MF en nachtfotografie) hou ik me zeker aanbevolen.

Ik prefereer wel iets digitaals/met lcd (snachts zijn wijzers lastig), maar ik ben niet te vervelend om wijzers te leren.

Moet bekennen dat ik nog niet heel erg gezocht heb, maar de combi laag licht, en redelijk geprijsd is wel een uitdaging denk ik?

srdlm:
Losse belichtingsmeters zijn niet bestemd voor bepaalde filmformaten.
Je kunt ze gebruiken voor KB t/m ultra Large format.
Voor nacht fotografie is het belangrijk dat de meter daar nog betrouwbaar presteert dus lage EV waarden kan meten.
Oudere Gossen meters, met naald, staan hierom bekend maar dan zit je wel met het probleem dat deze op milieu onvriendelijke kwik batterijen werken. Daarvoor bestaan gelukkig wel alternatieven.
Bij nacht fotografie moet je ook rekening houden met de resiprositeitsfactor van de film,  wat inhoud dat je de gemeten waarde niet 1op 1 over kunt nemen op je camera maar je in de data van de film moet opzoeken welke juiste tijd hiermee correspondeert.

jbladel:
Klopt helemaal! Schwarzschild effect was ik al tegengekomen, je moet wel flink belichten voordat moderne films daar last van krijgen, maar het kan zeker. Heb geen meter die snachts meet, dus alles wat ik tot nu toe geschoten heb was op natte vinger gevoel. Denk dat de densiteit in mijn negatieven van die serie iets hoger had gemogen.

Met betrekking tot lichtmeters en bepaalde formaten, je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Ik benoemde het alleen omdat sommige mensen hier weten waar ik op schiet met KB, dus die weten dat ik daar geen meter voor nodig heb, omdat die in de camera zit :)

Ik zal eens wat gaan zoeken, ook of de batterijen nog goed te krijgen zijn.

defotobakker:
's nachts fotograferen, een belichting van 2 uur, ten opzichte van een belichting van een uur is maar. 1 stop....
met andere woorden.. het steekt niet zo nauw...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie