De Fototas > Lichtmeters

Nieuwe betaalbare opsteek lichtmeter

<< < (3/4) > >>

Bert0324:
"
Oudere Gossen meters, met naald, staan hierom bekend maar dan zit je wel met het probleem dat deze op milieu onvriendelijke kwik batterijen werken"

De meest gevoelige meter van Gossen, met naald, is de Profisix en die gebruikt een ordinair 9 volts blokje. Niks kwik en hij doet het zelfs ook op een oplaadbaar blokje. Met wat geduld zou je 'm voor een euro of vijftig, zestig, op Marktplaats moeten kunnen vinden. Op *bay wordt veel meer gevraagd, dus daar moet je niet zijn...

Erik van der Harst:
De Gossen Digisix (II) gaat voor 150 en daar kan je een opsteekvoetje bij kopen.

Maar iets anders: waarom zo graag opsteek? Behalve als ie koppelt met de sluitertijden zoals bij ouwe Leica's bijvoorbeeld.
Ik heb liever een losse.

Bert0324:
+1, opsteek is eigenlijk onhandig. Met een losse kun je altijd even iets meten wat dichter in de buurt komt van de belichting die je zelf wil hebben (bijvoorbeeld gras bij je voeten in plaats van de boom in tegenlicht...)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erwin TF:

--- Citaat van: Erik van der Harst op 10 december 2020, 21:00:54 ---De Gossen Digisix (II) gaat voor 150 en daar kan je een opsteekvoetje bij kopen.

Maar iets anders: waarom zo graag opsteek? Behalve als ie koppelt met de sluitertijden zoals bij ouwe Leica's bijvoorbeeld.
Ik heb liever een losse.

--- Einde van citaat ---

Als er geen koppeling met de camera is zie ik het nut van een opsteekmeter ook niet in.
Ik heb zelf een Digisix II, een kleine handzame meter, goed afleesbaar en ik heb hem meestal om mijn nek hangen of in mijn broekzak.
In het begin dacht ik er aan om dat voetje voor de flitsschoen te kopen, maar na een aantal keer gebruiken zag ik het nut er niet meer van in, hij gaat er echt niet beter van meten.
En ik heb ook de nodige camera's zonder flitsschoen. ^^

Erwin TF:
En een opsteekmeter kan ook geen opvallend licht meten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie