Auteur Topic: Epson scan is eigenwijs.  (gelezen 710 keer)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
Epson scan is eigenwijs.
« Gepost op: 22 november 2020, 14:48:24 »
Eigenwijs is ook wijs, maar nee, hier raak ik enigzins van gefrustreerd.
Epson scan bepaalt namelijk zelf de afmeting van m'n scans.
Ja ik weet dat ik via "configuratie" in kan kiezen voor het juiste formaat. Die stond in onderstaand voorbeeld echter op 6x4,5

Nu is het bij 6x4,5 nog wel te verhelpen door voor 6x6 te gaan. Je kunt dan maar 1 foto per keer scannen, maar goed, daar is nog mee te leven.
Als ik hem voor een 6x6 opname op 6x7/8 of 9 zet, blijft ie de hoogte van 35,4mm aangeven, wat ie dus ook bij 6x4,5 doet.

Is dit in Epson scan op te lossen, volgens mij kun je niet keihard aangeven "SCAN 6x6, verder geen gezeik en gemaar" ;)

Ik heb Vuescan ook geprobeerd, maar eerlijk gezegd vind normaal gesproken Epson scan fijner werken. Omdat ik 6x6 met geen enkele mogelijkheid volledig kreeg gescand in Epson scan Vuescan maar gebruikt, ik vind de kleuren maar vreemd. Rechtstreeks uit de scanner zou je voor een programma waarvoor je betaalt toch wel iets anders verwachten?

Het probleem doet zich overigens alleen voor bij C41 kleur. Met zwart wit heb ik geen problemen gehad. E6 heb ik de laatste tijd niet geschoten.
Zou er iets met het ontwikkelen verkeerd zijn gegaan? Ik heb een dergelijk probleem eerder gehad, toen schoot ik Kodak Vericolor 100HC, een film die verlopen was in 1998. Oftewel, de rare kleurzweem in de scan van Vuescan komt overeen met wat er op het negatief staat en Epson scan kan hier niet goed mee overweg en daarom heb ik met zwart/wit ook geen problemen.

De 6x6 film was welliswaar verlopen (Fuji Pro 160C, uit 2011) maar het probleem deed zich ook voor bij de verse Pro 400H die in de M645 zat. Beide films zijn tegelijk ontwikkeld.
Het probleem deed zich echter ook voor bij 400H die ik een week eerder bij de Hema heb gebracht om te laten ontwikkelen.

Dit schrijvende, zou het aan de (ontwikkeling van de) film liggen of aan de software?

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Re: Epson scan is eigenwijs.
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2020, 14:56:00 »
Je legt het probleem bij of de software of bij de film. Maar jij moet de software de juiste opdracht geven.

Stel bij Color (Kleur) de kleurbalans eens anders in. Ik heb hem staan op auto-levels.

Ik gebruik Vuescan omdat Epson Scan niet werkt onder Ubuntu. Ik heb er ook regelmatig ruzie mee maar meestal kunnen we het bijleggen na even tot 10 te tellen...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2020, 14:59:00 »
Volgens mij moet je de thumbnails niet gebruiken.

Kijk eens onder "volledige grootte".

Ook het vinkje "thumbnail" onder voorbeeldscan uitzetten. Je krijgt dan volgens mij een scan met het hele beeld en dan kan je zelf de uitsnede bepalen.

Jon
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 15:26:52 door Jonnie88 »

Offline casa

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2020, 15:20:07 »
Ik had ook altijd problemen bij de instelling thumbnails in Epson scan. Sinds ik scan op volledige grootte geen problemen meer. Je kan zelf de uitsnedes bepalen, meerdere uitsnedes per scan maken en per uitsnede de grootte bepalen en de curves aanpassen. Dat gaat prima.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2020, 15:30:03 »
Hier hetzelfde, Epson herkent de frames niet altijd en dan krijg ik halve scans per frame.
De oplossing is inderdaad zoals eerder is aangegeven volledige grootte en dan zelf de uitsnede instellen, je scant dan wel per frame maar daar is beter mee te leven dan de halve frames van Epson scan.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2020, 17:38:12 »
Volgens mij moet je de thumbnails niet gebruiken.

Kijk eens onder "volledige grootte".

Ook het vinkje "thumbnail" onder voorbeeldscan uitzetten. Je krijgt dan volgens mij een scan met het hele beeld en dan kan je zelf de uitsnede bepalen.

Jon
Aha, dit klinkt als dé oplossing. Zal er eens naar kijken   8)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2020, 20:34:47 »
Bedankt voor de tip, scannen gaat super zo  ^^
Bijna klaar met de derde rol.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2020, 21:43:40 »
Je legt het probleem bij of de software of bij de film. Maar jij moet de software de juiste opdracht geven.

Stel bij Color (Kleur) de kleurbalans eens anders in. Ik heb hem staan op auto-levels.

Ik gebruik Vuescan omdat Epson Scan niet werkt onder Ubuntu. Ik heb er ook regelmatig ruzie mee maar meestal kunnen we het bijleggen na even tot 10 te tellen...

xsane al geprobeerd? die gebruik ik hier voor de nikon ls-30 en epson perfection 3200. heeft wat muisknop raarheden, maar er vallen redelijk goeie scans uit te halen.

vuescan wordt geschreven door een volledige autist die zelf een compleet nieuwe interfarce heeft bedacht. kleuren corrigeren moet je daarin niet proberen. dan ben je snel kaal.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2020, 22:22:45 »
Xsane kan mij minder verblijden dan Vuescan.
Autisten hebben mij al regelmatig blij verrast.

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2020, 23:25:28 »
vuescan wordt geschreven door een volledige autist die zelf een compleet nieuwe interfarce heeft bedacht. kleuren corrigeren moet je daarin niet proberen. dan ben je snel kaal.

Ik gebruik Vuescan al jaren maar ben nog niet kaal  :D

Kleur corrigeren gebruik ik ook liever andere programma's voor. Vuescan hoeft alleen maar als dia (dus ongecorrigeerd) te scannen. Zelfs in z/w levert me dat meer controle op.

Maar misschien ben ik ook wel autistisch  8)

Jon

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2020, 09:40:12 »
scan jij negatieven als dia? dat moet ik dan ook eens proberen. hoewel de interfarce mij waarschijnlijk weer gaat tegenhouden.  8(
--
kan het uit elkaar? Mooi!