Auteur Topic: Kleurtemperatuur bij C-41ontwikkeling  (gelezen 379 keer)

Offline Stefan64

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • fotografische veelvraat
Kleurtemperatuur bij C-41ontwikkeling
« Gepost op: 13 november 2020, 23:29:50 »
Hallo, misschien is mijn  vraag al vaker gesteld/ beantwoord maar ik waag mijn kans.

Ik doe nu al een tijdje mijn kleurontwikkelingen zelf, soms met Tetenal, soms met Colorchem.
Na het inscannen merk ik dat de kleuren toch niet "natuurgetrouw" zijn, de kleurtemperatuur gaat toch meestal een of andere kant op.
Ik kan dat dan meestal wel corrigeren in bijvoorbeeld Lightroom maar de vraag is of de kleurafwijking inherent is aan het merk en type van film (bijvoorbeeld Portra 400 geeft andere tinten dan Fuji 400) of ligt dat aan mijn ontwikkeltechniek die qua tijd en temperatuur misschien niet precies genoeg is.
Dank bij voorbaat,
Stefan.
It's all a matter of focusing, life and photography.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
Re: Kleurtemperatuur bij C-41ontwikkeling
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2020, 09:46:49 »
Zoals ik het begrepen heb zijn kleurfilms allemaal een beetje anders ontworpen, en is dit opzettelijk gedaan.

Portra 400 is iets zachter in de oranjes, huidskleur, en is daarom geschikt voor portretten (potra).
Ektar is wat verzadigt in de kleuren, en wordt daarom meer gebruikt voor landschap.

Provia en Velvia zijn natuurlijk dia films, maar wel een goed voorbeeld van het fenomeen van kleurverschil. Waarom zou fuji 2 100 ISO kleurenfilms maken, als het doel alleen waarheidsgetrouwe kleur is?

Dan heb je natuurlijk lomography, die het voor sommige wat te ver doortrekt.
Lomography metropolis desatureerd alle kleuren, behalve rood tinten. En Lomochrome purple kleurt alles wat groen was roze (in een poging kodak aerochrome te simuleren)

Er moet ook nog de kanttekening bij dat sommige films een witbalans hebben voor daglicht, terwijl andere films een witbalans hebben voor tungsten/kunstlicht. Als je bijvoorbeeld met portra 400 een plaatje binnen schiet (er even van uitgaand dat jij geen daglichtlampen hebt ;)) zou het je opgevallen kunnen zijn dat het beeld erg geel geworden is.

Ik ontwikkel (en scan) nog steeds niet zelf, dus over ontwikkelen kan ik je helaas helemaal niets vertellen. Wel is het zo dat er bij het scannen behoorlijk veel invulling gegeven kan worden aan de kleuren die je uiteindelijk op de foto krijgt. Hieronder een voorbeeltje, laten ontwikkelen en scannen bij foto hafo in den haag. Portra 400, zelfde rolletje, na elkaar geschoten, dus het licht (en de kleur) was op locatie nagenoeg gelijk. Toch is een van de foto's zichtbaar warmer dan de andere.

Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AF35J, AS-1, Mamiya RZ67, 645

Offline renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2020, 10:42:53 »
Wat betreft de scansoftware. Ik gebruik nu silverfast ipv de Epson software. Voor negatief film heeft Silverfast allemaal profielen.  Het grootste probleem  met negatieven is  het oranje masker. Een mooi artikel https://www.sebastian-schlueter.com/blog/2015/8/27/understanding-color-negtaive-film-for-scanning. Analoog afdrukken heeft ook zijn eigen dynamiek, maar hier heeft men het probleem opgelost in het papier. Voor kleurecht afdrukken zoals product fotografie zijn negatieven minder geschikt, maar who cares. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar dia. In feite zijn alle scans van kleurnegatieven grotere digitale bewerkingen dan een raw file en mag het de naam analoog eigenlijk niet meer dragen denk ik.  Heb ik geen moeite mee overigens.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2020, 11:02:55 door renco »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2020, 12:16:05 »
Citaat
Waarom zou fuji 2 100 ISO kleurenfilms maken, als het doel alleen waarheidsgetrouwe kleur is?

Waarheidsgetrouwe kleur in fotografie is sowieso een lastig begrip, waar boeken over geschreven kunnen worden en ook wel zijn.
Dus het "probleem" begint al vóór het doel.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline jbladel

• Vaste bezoeker
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2020, 13:03:16 »

Waarheidsgetrouwe kleur in fotografie is sowieso een lastig begrip, waar boeken over geschreven kunnen worden en ook wel zijn.
Dus het "probleem" begint al vóór het doel.

klopt helemaal, zelfs in de digitale en de cinemawereld telt waarheidsgetrouw niet voor heel veel (er zijn wel bepaalde technische eisen aan kleurcurves, maar dat is weer een ander verhaal). Arri en Canon staan bekend om hun goede 'color science' terwijl bijvoorbeeld een Sony 'waarheidsgetrouwer' is.

Maar in dit geval is het denk ik handig als iemand met meer ervaring in kleurenfilm (jij misschien?) stefan nog wat op weg helpt over wat de kleur eigenschappen zijn van verschillende films! Ik ben namelijk alleen bekend met portra 400 en fujicolor c200, en vooral die laatste durf ik nog niks over te zeggen, gaat een beetje alle kanten op voor m'n gevoel (wel heel leuk!).
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon AE-1P, T90, MC-10, AF35J, AS-1, Mamiya RZ67, 645

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2020, 15:08:56 »
Qua ontwikkelen/afdrukken ben (was) ik meer een zwartwitwerker dan een kleurenman, al heb ik wel ooit een cursus kleur gedaan op de Fotovakschool. En kleurenfilms plus de afdrukken ervan heb ik door mijn vroegere baan in alle smaken voorbij zien komen. Dat is echter lang geleden. Portra bestond volgens mij nog helemaal niet. Afgaande op de voorbeelden van laatstgenoemde film zie ik gemiddeld gesproken: enigszins ingehouden kleuren (niet te verzadigd) een soepel contrast en een subtiel warme toon, met name in de huidtinten. En dat zal ook allemaal de bedoeling geweest zijn, schat ik.

Het kleurkarakter van de film is één ding; het ontwikkelen en afdrukken (nauwkeurig de temperatuur verzorgen, het filteren etc.) is een ander hoofdstuk. En die twee moeten apart beschouwd worden, anders weet je niet waar je bent.

Ik zou proberen neutraal grijs te vinden, een kleurkaart fotograferen etc. En niet verwachten dat je na één filmpje het karakter volledig hebt bepaald. Maar nogmaals, eerst moet je weten wat je meet. Er moet iets van een referentie zijn.

Laatst postte iemand een leuke video over een test van kleurenfilms. Maar daar moet ik even naar zoeken hoor.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2020, 15:20:42 door Mono »

Offline Mono

• Analoog liefhebber

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2020, 10:47:02 »
Met kleurenfilm is de kleur sterk afhankelijk van de ontwikkeling. Het masker varieert afhankelijk van de temperatuur en ontwikkeltijd en de 3 pigmenten ook. Verschillende scanners kunnen ook wat variatie geven en verschillende films zijn ook allemaal wat anders. Dia's geven wat dat betreft minder problemen. Het is trouwens niet de kleurtemperatuur, dat is meer de kleur van het licht waarmee de opname is gemaakt.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2020, 17:56:47 »
Hoi Stefan64,

In principe, heeft elke film zijn eigen karakteristieke eigenschap. In jouw geval praten we over C-41 (kleurnegatief) ontwikkeling. Zoals je zelf wel weet, is kleurnegatief eigenlijk geen eindproduct, maar een tussenproduct. Bij kleurnegatief, kun je naderhand veel bijsturen in de post-processing. Naar mijn mening, kun je kleurnegatief helemaal naar je eigen smaak afwerken in de post-processing.

Ik scan al mijn film. Daarbij, scan ik altijd ruw in. De post-processing doe ik in Adobe Lightroom en/of Photoshop. Kleurzwemen, zijn meestal makkelijk te filteren, ook tot zogenaamde 'natuurgetrouwe' kleuren. Bij portretten, kun je de huidstint nemen om natuurgetrouw de kleur te filteren...

Wil je de kleuren in zekere zin ijken, dan kun je bij de eerste opname (onder dezelfde lichtomstandigheden!) een Colorchecker mee fotograferen als referentie om de wit/kleurbalans in orde te krijgen. Ik wil nog wel opmerken, dat een grijskaart in feit niet bedoeld is voor de witbalans, dat even terzijde.

En zonder het raar te bedoelen: Het scannen van film, is in feite een vak op zich. ;)

Offline Stefan64

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • fotografische veelvraat
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2020, 12:05:26 »
Allen hartelijk dank voor jullie inbreng, was zeker de moeite waard!
It's all a matter of focusing, life and photography.