Auteur Topic: Start de Soviet professional.  (gelezen 182 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Start de Soviet professional.
« Gepost op: 21 november 2020, 14:40:48 »
Deze camera kreeg ik van een medeforum lid als restauratie project  :D.

De Start zou het Russische antwoord moeten zijn op de Exakta.
Het was in ieder geval een camera bedoeld voor de professionele markt, uitwisselbare prisma en een Helios 44 lens met bajonet aansluiting, de Helios is overigens de enige lens die voor deze camera is gemaakt, hij heeft een semi automatisch diafragma.
Wat betreft de zoeker volgens mij was het enige alternatief voor het prisma een lichtschacht zoeker.
Er was wel een verloop ring in de handel van M39 draad naar bajonet zodat je de Zenit M39 lenzen kon gebruiken maar dan had je geen automatisch diafragma.

Sluitertijden van 1 t/m 1/1000 seconden met het beruchte langzame tijden mechaniek waardoor je de tijd pas mag instellen na het spannen van de sluiter.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Re: Start de Soviet professional.
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2020, 19:22:43 »
Dat is een mooie aanwinst! Zelf heb ik (nog) geen Start, maar die komt ooit nog wel op mn verlanglijstje.

Als het goed is, is er wel een M39 verloopring voor de camera te krijgen. De camera is enig in zijn soort en ook het sluitermechanisme schijnt redelijk uniek te zijn. Ondanks dat de camera geen quick return spiegel heeft, wordt hij vaak toch gewaardeerd door liefhebbers en verzamelaars door zijn stille sluiter.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2020, 21:17:00 »
Deze start heeft wel een servicebeurt nodig want werkelijk alles zit vast, ik heb even oppervlakkig gekeken en zo te zien is niets geforceerd.

Ik ben nu nog bezig met de tweede Zorki 6 op te knappen dan ga ik op mijn gemak eens naar de Start kijken.

Ik was niet echt opzoek naar een Start maar als je er een aangeboden krijgt dan kan ik natuurlijk niet weigeren, als ik hem aan de praat krijg is het een leuke aanvulling op mijn collectie.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2020, 22:20:19 »
Wordt vast en zeker weer een prachtig projectje, ik kan niet wachten tot je er mee Start. <:)